לימודים    

כמה סטודנטים גרים במעונות, כמה זה עולה וכמה יוקמו

כיום יש 350  אלף סטודנטים הלומדים ב-29 המוסדות האקדמיים המוכרים בישראל. עד לאחרונה היו רק ב-13 מוסדות היו מעונות סטודנטים. לפי נתוני התאחדות הסטודנטים, בשנה שעברה היו בכל המעונות כ-20 אלף מיטות. כלומר רק לכ-6% מהסטודנטים בארץ יש מיטה במעונות, זאת לעומת 15% ומעלה במדינות אירופה ו-20% במדינות ה-OECD. עם זאת, מתכננים להגיע ליעד של 15%.

כבר לאחר המחאה החברתית ב-2011 והמלצות ועדת טרכטנברג, הכריזו במל"ג על הקצאות חדשות לבניית מעונות סטודנטים,כי ההוצאה על דיור גבוהה מדי לסטודנטים התפרנים, עד שחלקם לא יכולים להמשיך ללמוד. ההוצאה הממוצעת למגורים של סטודנט עומדת על 2,500 שקל בחודש והיא מהווה למעלה מ-45% מסך כל ההוצאות שלו. הרוב גרים בדירה שכורה או אצל ההורים, 12% גרים בדירה בבעלותם ורק 6%  גרים במעונות.

לכן הוחלט להקצות לבניית חדרי מעונות 480 מיליון שקל, שנפרסו מאז 2012. ההקצאה של 2018, בגובה 100 מיליון שקל, עדיין לא הועברה. עם זאת, היעד לא הושג.

לדברי יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית שלומי יחיאב, בראיון לגלובס "התוכנית הזו, לה שותפים הוות"ת, דירה להשכיר והתאחדות הסטודנטים, היא צעד משמעותי בכיוון הנכון, אבל אין ספק שהדרך לתוצאה הרצויה עוד ארוכה. חשוב לציין שכרגע חלק מהתוכנית עוד 'באוויר', כלומר, בשלב שבו הקולות הקוראים אפילו עוד לא יצאו למענה המוסדות. ייקח עוד לא מעט זמן עד שנראה בפועל מיטות ומעונות נוספים לסטודנטים. מה גם שהמודל התקציבי מתאים רק למוסדות לימוד גדולים. מכללות לחינוך למשל, יתקשו להיענות לקולות הקוראים בשל גודלן הקטן. עבדנו על התוכנית הרבה ועודנו עמלים עליה, אבל צריך לומר שאנחנו לא נסתפק בה בלבד".

עוד אומרים בהתאחות הסטודנטים שכדי להגיע לפתרון מגורים עבור 12% מכלל הסטודנטים רק במוסדות המוכרים, המוסדות עצמם והמדינה יצטרכו להשקיע הרבה יותר תקציבים. כולל שימור ושיפוץ, כדי שלא רק המחיר יהיה אטרקטיבי.

ברמ"י מספרים שחברת דירה להשכיר הוסמכה להוות גורם מפקח לעניין זה. בהתאם לכך העבירה רמ"י לחברה להשכיר את מערך הפיקוח על הקמת מעונות הסטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה. דירה להשכיר משמשת כרגולטור לנושא.

המעונות שיתווספו בשנים הקרובות

משרד האוצר וחברת "דירה להשכיר" הקצו מימון מיוחד גם למוסדות לא מתוקצבים: לקצרין-אוהלו (300 מיטות); למכללת נתניה (220 מיטות); למכללת ראשון לציון (442 מיטות) ולגבעת שמואל (295 מיטות).

שכר הדירה במעונות בטכניון

גוש הטכניון


גוש מזרח


כפר משתלמים


גוש קנדה


כפר הסמכה (מתשע"ח)

 

1