חדשות    

כמה יעלו למדינה דמי האבטלה בעקבות חל"ת ופיטורים

נכון לעכשיו יותר מעסיקים בוחרים עקב משבר הקורונה והשלכותיו הכלכליות להוציא עובדים לחופשה ללא תשלום (חל"ת) במקום לפטר אותם. בדרך כלל מספר היוצאים לחופשה ללא תשלום הוא מועט ביותר ותלוי בהסכם בין העובד למעסיק. אבל בעקבות המשבר נרשמו 7,880 איש עד כה שהוצאו לחופשה ללא תשלום לעומת 2,300 מפוטרים – אלו רוב המובטלים שלא יודעים מתי יחזרו לעבוד

בביטוח לאומי מעריכים את התוספת לתקציב דמי האבטלה שיגרום גל המובטלים החדשים (מפוטרים וחל"ת) ב־1.1 מיליארד שקל לחודש. החישוב הוא לפי 55 מיליון שקל לכל 10 אלפי איש ועל פי תחזית שגל הפיטורים הראשון יסתכם בכ־200 אלף איש. יתר על כן צפויים פיטורים גם ברשויות המקומיות ובהשכלה הגבוהה.

אם אכן  המשבר יימשך זמן קצר יחסית – חודש או חודשיים – דמי האבטלה באמת יעזרו לצלוח את המשבר. אך אם המשבר יימשך, הקושי לעמוד בדמי האבטלה יהיה גדול יותר.

קושי נוסף הוא העברת הפרשת הפנסיה מהמעסיק לעובד.  עם זאת, דמי האבטלה מאפשרים לעובד לא למשוך את הפיצווים, כך שלא תיפגע הפנסיה שלו בעתיד תיפגע גם האפשרת של המוסדות להגדיל את ההשקעות.

עובדים שהוצאו לחל"ת זכאים לדמי אבטלה אם היא נמשכת חודש לפחות. ברוב המקרים הם מחויבים לנצל את כל ימי החופשה שלהם לפני קבלת דמי האבטלה. הפעם בשל המצב ביטל ביטוח לאומי דרישה זו.

למידע נוסף:

חופשה ללא תשלום? מגיעים לכם דמי אבטלה

האם ניתן לעבוד במשרה חלקית ולקבל דמי אבטלה?

דמי אבטלה לעצמאים – איך זה עובד

החזר מס על תקופת אבטלה – למי מגיע וכמה