חדשות    

כמה יעלה ביטול פינוי שדה דב

על פי משרד האוצר עלות ביטול פינוי שדה דב תסתכם ב-14 מיליארד שקל הפסד למדינה, אבל ההערכות של גורמי התכנון שאובדן יחידות הדיור יגרום להפסד של 60 מיליארד שקל

אם שדה התעופה שדה דב ימשיך לפעל ותבוטל התוכנית לסגירתו העלות תגיע ל-14 מיליארד שקל –  זו ההערכה שסוכמה בדיונים פנימיים שנערכו בשבוע האחרון בין משרד האוצר לגורמים במשרד ראש הממשלה ובמועצה הלאומית לכלכלה. הסכום הזה כולל בין היתר את הפיצוי לבעלי הקרקע ואופציות ניצול הקרקעות הסמוכות לשדה.

השבוע ועדת הכספים תתכנס לדיון נוסף, אחרי הדיון האחרון שבסיומו, בהסכמה כמעט גורפת של הנוכחים, הוחלט לבקש לדחות את מועד פינוי השדה מ-1 ביולי 2019 עד ל-1 בינואר 2020.

השבוע יתייצב היועץ המשפטי לממשלה או בא כוחו לדיון דחוף בנושא סגירת שדה דב, בעקבות פנייה שהגישו מנהלי הגוש הגדול, המייצגים את בעלי הקרקעות, הדורשים מהמדינה לקיים את ההסכמים איתם ולפנות את שדה דב במועד הנקוב וללא דיחוי.

השופט התייחס להליך החקיקה, "שממשיך לכאורה בניגוד להסכמים שאושרו בהליך כאן". השופט מתייחס ליוזמתו של שר התחבורה החדש בצלאל סמוטריץ', שמתכנן להעלות להצבעה בהקדם חקיקת-בזק לדחיית סגירת שדה דב, אשר עליה הוא טוען שיש הסכמה בין כל קצות הסיעות בכנסת. על פי החקיקה תיעצר סגירת השדה אך ימשיכו הליכי התכנון לצד הפעלת טיסות על שטח מצומצם. לבעלי הקרקעות בשטח של שדה דב הוצעה זכות ראשונים על בנייה שתצא לדרך בשטח השדה. עם זאת כתב השופט:  "בית המשפט מניח כי הנוגעים בדבר ימתינו לדיון זה ללא יצירת עובדות נוספות עד למועד הדיון".

עם זאת, ההערכות של גורמי התכנון הן שהחלת מגבלות הבנייה לגובה תביא לאובדן של 21–37 אלף יחידות דיור, ושל 2.7 מיליון מ"ר שטחי תעסוקה. העלות של כל אלה מוערכת ב–60 מיליארד שקל אובדן הכנסות למדינה ממכירת קרקעות. הסכום שנקבו בממשלה 14 מיליארד שק הוא כנראה על האובדן הצפוי של ההכנסות למדינה ממכירת הקרקעות ברובע דב, שכללו בנייה של 16 אלף דירות, 4,000 חדרי מלון ועוד אלפי מ"ר של שטחי מסחר. ואולם זהו נזק מיידי בלבד, והוא מתעלם מההשלכות ארוכות הטווח.

תוכנית שדה דב – 16 אלף יחידות דיור, 6.9 אלף דירות לדיור בר השגה

תוכנית שדה דב: יוספו עוד 1700 חדרי מלון