חדשות    

כלכלני לאומי: הקורונה פגעה באירופה בתחילה באופן חמור יותר מאשר בארה"ב; אבל כעת המצב השתנה

מעודכן ל-06/2020

"ניתן לצפות בשנתיים הקרובות לריבאונד תלול יותר בפעילות הכלכלית באירופה לעומת ארה"ב, ייתכן שהדולר יתחזק מול האירו" הבחירות בארה"ב מתקרבות: מצב של "ניצחון סוחף" לדמוקרטים בנשיאות ובממשל עשוי להשפיע על שוק המניות בארה"ב

הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל מיכאל בפמן, ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון, פרסמו את סקירתם השבועית על התפתחויות מקרו כלכליות ושוקי הריביות והאג"ח.

השניים מציינים כי בתחילת אירוע הקורונה נפגעה אירופה במידה קשה יותר מאשר ארה"ב. הנגיף התפשט בה מוקדם יותר ובאופן מהיר יותר, ובעקבות זאת אימצו מדינות אירופה כבר בחודש מרץ אמצעים למניעת הדבקה, הכוללים סגר קפדני שפגע משמעותית בכלכלה. במהלך הרבעון הראשון של 2020 נרשמה באירופה ירידה של 3.6% בתוצר במונחים רבעוניים לעומת 1.3% במונחים רבעוניים בארה"ב. המדדים השונים מראים כי בחודש אפריל הפעילות הכלכלית הצטמצמה בצורה חדה יותר ברחבי אירופה לעומת ארצות הברית.

הכלכלנים מוסיפים כי תגובת המדיניות הראשונית של גוש האירו הייתה איטית יותר וצנועה יותר מאשר בארצות הברית. ארה"ב הציעה בתוך זמן קצר חבילת הרחבה של כמעט 13% מהתמ"ג, לעומת 4% בגוש האירו – למרות שהמייצבים האוטומטיים (ירידת הכנסות מדינה ממיסים ועליית תשלומי העברה שונים) היו גדולים בהרבה בגוש האירו. בצד המוניטרי, הפד של ארה"ב הפחית את שיעור הריבית ב-150 נ"ב ורכש נכסים בשווי של כמעט 12% מהתמ"ג, בהשוואה לשיעור ריבית שלא השתנה בגוש האירו ורכישות מצטברות של ה-ECB עד כה בערך 4% מהתמ"ג. כתוצאה מכך, התנאים הכספיים/פיננסיים הוגמשו במהירות רבה יותר בארצות הברית.

עם זאת, השניים אומרים כי לאחרונה ניכר שיפור משמעותי בתנאים לטובת אירופה. ראשית, גוש האירו הקדים את ארה"ב בכניסה למהלך הסגרים, אך גם בפתיחה מחודשת של הכלכלה. שיעורי הנדבקים החדשים באירופה נותרו נמוכים לרוב, למרות שחרור הסגרים, בעוד שבארה"ב מספר הנדבקים בנגיף ממשיך לעלות. לכן מדינות אירופה הצליחו לפתוח מחדש במידה "בטוחה" יותר ומהירה יותר את הכלכלות שלהן בהשוואה לארה"ב.

בפמן ורזניק משבחים את התנהלותן של ממשלות אירופה, שהצליחו לדבריהן להגן במידה רבה על שוק העבודה מפני השפעות הווירוס, בשעה שבארצות הברית מספר המובטלים והשוהים בחל"ת עלה באופן חריף. חלק ממדינות אירופה יזמו תוכניות מיידיות לשוק העבודה, מה שסייע למנוע אבטלה גבוהה יותר. כ-17% מהעובדים בספרד ויותר מ-46% בצרפת הושמו בתכניות עבודה קצרות טווח שסיפקו פתרון תעסוקה והכנסה ובכך סייעו להגביל השפעות שליליות ארוכות טווח על שוק העבודה.

לסיכום, הכלכלנים מסבירים כי "יש מקום לצפי לריבאונד תלול יותר בפעילות הכלכלית באירופה מאשר בארה"ב בשנתיים הקרובות. תקופה מתמשכת של ביצועי יתר בצמיחה של אירופה לא נראתה מאז 2007/2006, ואם הערכה זו תתממש, זה עשוי לבוא לידי ביטוי בביצועי יתר חיוביים בשוקי הנכסים האירופים בשנה הבאה וייתכן שהאירו יתחזק מול הדולר. ייתכן גם שהדברים יבואו לביטוי בביצועים טובים יותר בשוק האג"ח הממשלתי של גרמניה לעומת זה של ארה"ב, בעיקר על רקע ירידת התשואות החדה יחסית בארה"ב מאז תחילת המשבר, דבר שצמצם משמעותית את פער התשואה בין אג"ח ממשלת גרמניה לאג"ח ממשלת ארה"ב בטווח של 10 שנים."

 טראמפ מאבד אהדה בסקרים

בהמשך סקירתם, בפמן ורזניק ניסו לחזות אם חילופי שלטון בארה"ב ישפיעו על המדיניות הכלכלית והשווקים הפיננסיים בה.

"הסיכויים שג'ו ביידן ינצח השנה בבחירות לנשיאות ארצות הברית עלו מאז חודש פברואר וישנה גם אפשרות הולכת וגוברת שהדמוקרטים יזכו לשליטה מלאה בקונגרס. מצב של 'ניצחון סוחף' לדמוקרטים בנשיאות ובממשל עשוי להשפיע על שוק המניות בארה"ב וזאת בעיקר דרך שינויים במדיניות המיסוי ובפרט 'גלגול לאחור' של הטבות מס שונות מתקופתו של הנשיא טראמפ, ובכלל זה חזרה למיסי חברות גבוהים יותר בעתיד, זאת לאחר ההתאוששות מן הקורונה. ישנם תחומי מדיניות כלכלית נוספים העשויים להיות מושפעים בתרחיש של "ניצחון סוחף" לדמוקרטים", הם מסבירים.

"נראה כי השילוב בין משבר הקורונה, השפל החד בכלכלה האמריקאית וההפגנות האלימות המתמשכות בארה"ב וברחבי העולם, פגע במעמדו של הנשיא טראמפ ובמידת האהדה אליו על ידי המצביעים. לאחרונה, הסקרים הופכים לפחות אוהדים לנשיא טראמפ ולמפלגה הרפובליקנית".

לבסוף הם מסכמים בקביעה: מצב שבו ביידן זוכה במרוץ לנשיאות, אך הדמוקרטים לא הצליחו להשיג שליטה בקונגרס, יהיה פחות מאיים על שוק המניות של ארה"ב. סביר להניח שסנאט בשליטת הרפובליקנים לא יסכים לקבל את ההצעות הנוכחיות של ביידן בנושא מס חברות ותחומי מדיניות רבים אחרים.

לאומי: הגירעון הממשלתי צפוי להיות גבוה מאוד מהיעד

לאומי שוקי הון: עלייה בקצב ההדבקה עלולה לפגוע בהתאוששות הכלכלה