חדשות    

כלכלני הראל פיננסים וביטוח: העליות במדדי הטכנולוגיה בעולם תומכות ביצוא ובשקל

עופר קליין; צילום: יונתן בלום

העליות במדדי הטכנולוגיה בעולם ממשיכות לתמוך ביצוא ובחוזקו של השקל. כך מעריכים כלכלני הראל ביטוח ופיננסים. לדברי עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, לאחר עיכוב, נתוני יצוא השירותים לרבעון הראשון של השנה פורסמו והם היו מעודדים. אמנם סך יצוא השירותים ירד ב-9% במרץ (על פי נתונים מנוכים עונתיות) אך קרוב לשני שלישים מכך נבעו מהירידה ביצוא שירותי התיירות, כאשר יצוא שירותי ההיי-טק (בניכוי חברות הזנק) רשם רמת שיא במרץ. העלייה בחודשיים האחרונים במדדי הטכנולוגיה בעולם (בהובלת הנאסד"ק בארה"ב) לרמות שיא תומכת בהמשך צמיחת יצוא השירותים. צמיחה זו ממשיכה להותיר את העודף בחשבון השוטף של מאזן התשלומים עמוק בטריטוריה החיובית ובכך לתמוך בחוזקו של השקל.

מנגד, אומרים בהראל ביטוח ופיננסים, השכר הממוצע של העובדים הישראלים רשם ירידה חדה של 4.5% במרץ. זאת בעיקר בשל ירידה בשכר של העובדים בענפי שירותי האוכל, האמנות והמסחר הקמעונאי.

עוד מוסיפים בהראל כי בנק ישראל מגביר את רכישות המט"ח כדי למתן את ייסוף בשקל וממשיך לרכוש אג"ח ממשלתיות כדי למתן את הלחצים לעליית תשואות. כמו כן, ההכנסות ממסים במאי היו כצפוי חלשות מאוד והסתכמו ב-22.4 מיליארד שקל, והגירעון ממשיך לעלות לרמה הגבוהה ביותר זה יותר מעשור – 6% מהתוצר. להערכת כלכלני הראל, הגירעון צפוי לטפס מעל 10% בסוף השנה.

באשר לעולם אומרים כלכלני הראל כי הבנק המרכזי בגוש האירו ממשיך להגיב במהירות וכמעט הכפיל את תוכנית הרכישות שלו. התוכנית המוגדלת תאפשר לספוג חלק מהגידול החד הצפוי בהנפקות האג"ח הממשלתיות השנה. גרמניה מציגה את התמיכה הממשלתית הגדולה ביותר באירופה, עם תמיכה ישירה לענף הרכב.

בארה"ב, שוק העבודה מתעורר לחיים ונרשמת חזרה של חלק מהמשרות שאבדו בחודשיים הקודמים. עם זאת, הדרך עוד ארוכה.

לגבי סין, אומרים בהראל כי נתוני סחר החוץ למאי היו חלשים כצפוי, אך המשך ירידה מהירה בתחלואה לצד תמיכה ממשלתית המריצה את ענפי השירותים במאי.