מדריכי דירה ומשכנתא    

כיווני אוויר בדירה: האם זה כל כך חשוב? ומה עדיף?

מעודכן ל-04/2019

כאשר שוכרים או רוכשים דירה, חשוב כמובן לדעת מהם כיווני האוויר בדירה? המידע הזה נמצא במודעת הפרסום, מודגש (או לא מודגש) על ידי בעל הנכס או המתווך, ומדובר במידע שויכול להשפיע על המחיר שלה, ובכלל – על הרצון שלנו לקנות או לשכור אותה.

המשוואה הבסיסית של חלק מהאנשים לדבי כיווני אוויר היא – "כמה שיותר – יותר טוב". אבל כמה בדיוק? מה כדאי מבחינת הכיוונים? על השאלות האלה לא כולם יודעים את התשובות, וחבל: מדובר בשאלות מהותיות המשפיעות על חוויית המגורים שלכם בבית וגם כאמור על מחיר העסקה.

אז.. מה זה בכלל כיווני האוויר?

כיווני האוויר בדירה, אם נצמדים להגדרה הדי בסיסית, הם הכיוונים שחלונות, הויטרינות הגדולות (אם יש) והמרפסת (אם יש גם כן) נפתחים אליהם. כדי לדעת כמה כיווני אוויר פשוט "מחשבים" את כל הכיוונים שדבר מה מסוים בדירה פונה אליה: בשני כיווני אוויר יהיו בדירה חלונות או פתחים הפונים לשני כיווני אוויר, כאשר אנחנו מתייחסים כאן לכיוונים ולא למספר החלונות או הפתחים. גם אם יש בדירה ארבעים חלונות אבל הם פונים לאותו כיוון, מבחינת כיווני האוויר זה נחשב כאילו יש לדירה כיוון אוויר אחד. חשוב במיוחד להתבונן בכיוון האוויר הראשי או העיקרי, שיהיה ברוב המקרים הכיוון שהמרפסת פונה אליה. אם הדירה כוללת יותר מכיוון אוויר אחד, בדרך כלל הכיוונים האלה יהיו צמודים אחד שני (למשל דרום ומערב) ולא מנוגדים, גם אם זו בהחלט אפשרות.

עד כאן הכל פשוט, טוב, יפה ודי בסיסי. כיווני האוויר יבטאו את כניסת האור והאוויר לבית, כפי שניתן להסיק משמם, אבל זה משתנה בכל בית וגם לאורך היום. המסלול של השמש אינו קבוע בין השעות השונות של היום וגם בין חודשי השנה השונים: למשל, בחודשי הקיץ המסלול של השמש ייה ארוך יותר והיא תהיה ממוקמת גבוה יותר. לכן חשוב להתבונן לא רק במספר הכיוונים אלא גם בכיוון שהם פונים אליו.

הגיאוגרפיה של כיווני האוויר

כיוון אוויר צפוני יביא לכך שלא תהיה למעשה קרינה ישירה של השמש דרך אותו פתח. מצד אחד הבית יכול להיות מוצל וקריר יותר בקיץ, אבל מצד שני יש לא מעט חסרונות: תהיה פחות תאורה (בחלק מהדירות צריך להשתמש בתאורה טבעית גם ביום) וייתכן שהעמידות של הקירות תיפגע: אם יש קיר רטוב הרי שהוא לא ישוש להתייבש במצב הזה.

כיוון אוויר דרומי הופך את החיים שלנו למעט פשוטים יותר בחורף, בהם ייכנס דרך הפתח חום שמקטין במידה מסוימת את התלות שלנו במזגנים ובתנורים (בגלל שהשמש נמצאת רוב הזמן בכיוון דרום ובחודשי החורף גם בגובה נמוך יחסית). הבעיה היא שכיוון דרומי של האוויר הופך להרבה פחות נעים בחודשי הקיץ, עם הרבה קרינה שמתורגמת לחום משמעותי בדירה.

בהתאם למסלולה של השמש, בכיוון האוויר המזרחי הקרינה הישירה תהיה בשעות הבוקר ולאחר מכן תהיה כמות קטנה הרבה יותר של אור וחום. בגדול כיוון אוויר מזרחי מביא לדירות מוצללות וקרוב ברוב שעות היממה. כיוון האוויר המערבי יהיה הפוך כמובן: ככל שהשקיעה מתקרב קרני השמש פועלות באופן ישיר יותר על הדירה, מה שאומר ששעות הערב תהיינה חמום יותר. אם יש ים בנמצא, תגידו שלום לבריזה המבורכת שצפויה לקרר אתכם.

חשוב להדגיש שאין כאן תשובה חד משמעית לגבי מהו כיוון אוויר "טוב" או "מומלץ". נראה שלכל אחד יש מאפיינים, יתרונות וגם חסרונות משלו, גם אם בדרך כלל נהוג לחשוב שהכיוונים המועדפים על ידי הישראלים הם – בסדר הזה – דרום, מערב, מזרח וצפון. לכן דירות עם כיווני אוויר של צפון-מזרח נחשבות לאטרקטיביות פחות ולזולות יותר מאשר דירות שכיווני האוויר שלהן הם דרום-מערב. עדיין היינו ממליצים לכם לא לקחת את הנתונים האלה בתור תורה מסיני. במידה מסוימת הכל שאלה של מה בדיוק אתם מחפשים ומהם התנאים הנחשבים לנוחים מבחינתכם. אם הסיוט הגדול ביותר שלכם הוא להתעורר בכל בוקר עם קרני השמש הראשונות, דירה שבה חדר השינה פונה לכיוון מזרח לא בהכרח תתאים לכם. מי שרוצה שהמטבח יהיה מואר ברוב שעות היממה, דוגמא נוספת, יעדיף דירה בה המטבח פונה בצורה ישירה לאחר מכיווני האוויר הרצויים.

למרות שאין תשובה חד משמעית לגבי מה עדיף באיזה חדר, נוסחו עם השנים מספר "כללים" שלא מעט ישראלים מיישרים איתם קו, באופן מודע או בלתי מודע. כך למשל המלצה חוזרת היא לבחור בחדרי שינה הפונים לכיוון מערב, כי אין בהם כניסה ישירה של השמש בבוקר בעוד שבלילה מקבלים את הבריזה הנחשקת. מטבח לעומת זאת נתפס כאידיאלי אם הוא פונה לכיוון מזרח, עם אור שהופך את השהות במטבח בבוקר לנעימה והימנעות מהשמש הישירה בשעות הצהריים.

קחו בחשבון שבכל מקרה יש לכם מספיק מה לעשות כדי להתאים את התאורה ואת ההצללה לצרכים שלכם, למשל תריסים, פרגולה, גגון וכדומה. זאת לצד ההצללה ה"טבעית" שעלול להיגרם בבניין עקב המרפסות הנמצאות בו, הקירות החיצוניים או הפנימיים וכן הלאה.

מהם היתרונות (וגם החסרונות) של כיווני האוויר?

השאיפה שלכם, אלה שעתידים להתגורר בנכס, היא לכמה שיותר כיווני אוויר: שלושה הוא מספר די סביר שתהיו לרוב רגועים לגביו. חשוב לזכור שכל כיוון אוויר תורם לא רק לנוף המשתקף מהבית, אלא גם למעבר של האוויר בו או הכניסה של התאורה אליו. ריבוי כיווני אוויר עשוי להיות מתורגם ליותר אור ואוויר בדירה, מה שעשוי להיות מתורגם בהפעלה מופחתת של התאורה ושל המזגן – יש כאן פוטנציאל לחיסכון כלכלי לא קטן בטווח הארוך.

בדרך כלל האידיאלי הוא לשלושה כיווני אוויר לפחות, אם כי מספר שנע בין שניים לשלושה הוא נפוץ מאד. דירות עם ארבעה כיווני אוויר קיימות אמנם אבל נדירות מאד במחוזותנו. יש דירות רבות בהן כיוון אוויר אחד בלבד. בדרך כלל אנחנו נתפוס את זה בתור חיסרון, אבל כפי שתראו מיד: זה לא כל כך פשוט.

מן העבר השני של המשוואה, יש מקרים בהם ריבוי כיווני האוויר הוא דווקא חיסרון. יכול להיות נחמד חלון פתוח לנוף של ים או פארק פסטורלי, אבל הרבה פחות נעים כאשר החלון פונה לכביש עמוס או למרכז קניות. לא בהכרח תקבלו כאן יותר תאורה או אוויר, אלא רעש בכמויות מסחריות (ולפעמים גם ריחות). ורעש הוא ממש לא משהו שרוב האנשים מחפשים בדירה שהם מתגוררים בו. ניתן להקטין את מימדי ה"נזק" באמצעות בידוד אקוסטי של הדירה, ברמת התכנון הראשוני או לאחר מכן.

מבחינה כלכלית, הנטייה כיום היא להפחית את ערך הדירה בשיעור מסוים כאשר היא פונה לאזור שרצוי שלא לפנות אליו. מצד שני, אם יש כיוון אטרקטיבי הדירות הפונות אליו צפויות להיות יקרות יותר מאשר דירות מקבילות באותו בניין, עם הבדלים שמגיעים בדרך כלל לכמה עשרות אלפי שקלים. דירות הפונות לפארק צפויות להיות יקרות יותר מאשר כאלה הפונות לחניה או לרחוב, מן הסתם.

תמיד תבררו מהם כיווני האוויר

כשנתקלים במודעות של דירות למכירה או להשכרה, בעלי הנכס מתייחסים בדרך כלל לשאלת כיווני האוויר: אם היא לא עלתה, אתם צריכים לשאול אותה. כמובן שבעת ביקור בנכס, בדקו שהכל הוא כפי שנאמר לכם (ולא, זה לא תמיד מובן מאליו). הבדיקות לגבי כיווני האוויר הופכות למורכבות יותר עבור חלק מהאנשים במקרה של דירה מקבלן, שהתוכניות שלה הם על הנייר ולא תמיד פשוט למקם את הנכס ביחס למרחב. זאת ועוד, כאשר מציגים לנו את תכניות הדירה יש לפעמים התייחסות למימד האור, התייחסות שהיא לא מדויקת ולפעמים גם מטעה. שינויים בכיווני האוויר הם לא משהו שעושים בדרך כלל, אם כי בתיאוריה אתם יכולים להוסיף כיוון אוויר עם הפיכת קיר חלק לחלון במסגרת הליך שיפוצים מקיף ויקר מאד של הבית.

ההתייחסות שלכם לכיווני האוויר צריכה להיות לא רק בנקודת הזמן הנוכחית, אלא גם בעתיד הנראה לעין. כי נוף לים יכול להיראות כמו יתרון גדול, אבל הוא מתבטל בין רגע והופך לחיסרון כאשר בונים ממול בניין מגורים שאפתני.

למה הדירה של השכן יקרה יותר

איך קונים דירה יד שנייה

רכישת דירה מקבלן 

יועץ משכנתא – האם כדאי