חדשות    

כדאי לעצמאים לעבוד בחגים? כסף או חופשה?

חגים הם תמיד דילמה לעצמאים, אומנם בעסקים מסוימים התקופה שלפני החגים היא תקופה מכניסה ואף רווחית. אבל ימי החופשה הנלווים לחגים הם ימים שבהם מפסידים הרבה כסף. חגי תשרי הם התקופה הכי קשה ולכך נוסף השנה גם יום הבחירות.

בעוד שכירים יכולים לעבוד בחגים ולקבל תוספת תשלום מובטחת, אפשרות זו לא קיימת או לפחות לא ודאית אצל עצמאים. כך השנה  בתקופת החגים והבחירות העסקים פתוחים פחות מ-15 יום, לא כולל עסקי שירותים ופרילנסרים המציעים ממרכולתם  גם בחגים. עוד תעשייה שעובדת בעיקר בערבי חגים וחול המועד ביתר שאת היא מכוני היופי וחנויות הבגדים והמתנות

עם זאת, לא כל העצמאים סובלים, פיצוציות ועסקים שפתוחים בשבתות ובחגים נהנים ממחזור גבוה יותר (ראו כאן: פתיחת עסקים בשבת – מתי מותר ומה הקנסות). לצדם גם מקומות בילוי כמו בתי קולנוע, מועדונים, ברים, תחרויות ספורט וחדרי בריחה.

עם זאת, עצמאים לא נהנים מימי מחלה ומחופשות, ולכן עבורם כל חופשה מבורכת, כך שעצמאים רבים מעדיפים את ימי החופשה עם המשפחה, בעיקר אם אחד מבני הזוג שכיר ומוכנים להפסיד כספית עבור השקט הנפשי.

סיבה אחרת למניעה מלעבוד בחג על אף האפשרות לרווח כספי היא כמובן דתית-מסורתית. ימי שבתון הם ימים אסורים לרוב העסיקם בישראל. בחול המועד מתחילה הבעיה. גם שכירים עובדים בחול המועד או לוקחים ימי חופשה על חשבון הצבירה שלהם בתקופה זו. עם זאת, בחג סוכות, דתיים רבים סבורים שאסור לעבוד ברוב העבודות.

כאמור, עסקים כמו מכוני יופי וחנויות בגדים עובדים יותר לבול המועד ומדווחים על פדיון של  יותר20% בתקופה זו ועל יותר שעות עבודה לעומת ימי חול. כיוון שהתשלום לשכירים יותר גבוה בימי החג, הרבה עצמאים מעדיפים לעבוד בעצמם בימי החגים.

העסקים שבעיר סובלים מהעבודה בחגים הם ספקים, ובעיקר לחברות גדולות אך גם מפעלים קטנים. כשהחברות הקונות מושבתות רוב החודש, יורד הפדיון שלהם בכ-30% ולמעשה מדובר באובדן עבודה של כמעט חודש בשנה. גם הם עובדים יותר בחול המועד ומאריכים את שעות העבודה בערב החג, אבל זה לא מספיק.

בעיה עיקרית היא אצל פרילנסרים ובעיקר אלו שעובדים מהבית. החוק מחייב לשלם תוספת גם לקבלנים עצמאים, אבל כיום קשה לעקוב מתי נעשתה העבודה. סובלים גם שחקנים שמופיעים יותר בהצגות ובהפקות ולא מקבלים יותר על כך ברוב המקרים, אף שהחוק מחייב אחרת.  אצל פרילנסרים המחויבים לפרויקטים רבים נוספת בעיית הדדליין, והרבה פרילנסרים נאלצים לעבוד בחגים כדי לסיים פרויקטים שהתחייבו אליהם.

בעיה נוספת שאם שכיר או קבלן עצמאי מבקש לעבוד בחג ולא נאלץ לעשות זאת על ידי המעסיק לא מגיעה לו תוספת תשלום.

מה עסקים יכולים לעשות

היתרון הגדול של חגי תשרי שהם לא משהו לא מתוכנן, ולכן אפשר להתכונן אליהם מראש, להקטין הוצאות או להגדיל פעילות לפניהם או בחודשים חלקים יותר מחגים. פרילנסרים יכולים לתכנן כמה שיותר דד-ליינים לפני תחילת ראש השנה או להעביר לשכירים ולקבלני משנה, אומנם הרווח פוחת אך לפחות נשאר בעסק ולא אובד.

תקופת לפני החגים היא גם תקופה טובה להגביר פעילות שיווקית, כך שתיהנו מקדחת הקניות לפני החגים, קמפיינים יכולים לרוץ גם כשאתם ורוב משקי הבית בישראל לא עובדים וכך נחשפים יותר לפרסומים שלכם.

יציאת ספטמבר – מיליון ישראלים יצאו לחו";ל במהלך החגים

האם המס על הבורסה, יופחת? התשובה – אחרי החגים