מדריכי השקעות    

יש אלטרנטיבה – מה כדאי לדעת על השקעות אלטרנטיביות

קרדיט: shutterstock

בעידן של ריביות נמוכות כל המשקיעים מחפשים הזדמנויות השקעה שעשויות להניב תשואה גבוהה יותר. השקעות אלטרנטיביות שהיו פתוחות עד השנים האחרונות בעיקר בפני המשקיעים המקצועיים זמינות כיום להשקעה גם של הציבור הרחב באמצעות בתי השקעות. איך עושים זאת? על כך בכתבה הבאה

כבר עשור שהריביות בישראל ובכל העולם מגרדות את האפס ומובילות לתשואות נמוכות יחסית בשוקי ההון. המשבר הפיננסי שהכה בשוקי ההון ובכלכלות ברחבי העולם בשנת 2008 יחד עם הריביות המדשדשות הובילו את המשקיעים לחפש אלטרנטיבות השקעה גם מעבר להשקעה מסורתית בשוק ההון באמצעות קניית אגרות חוב ומניות. משקיעים רבים החלו לחפש אפיקי השקעה חדשים כדי להגדיל את הפיזור בתיק ההשקעות שלהם ולנסות לצמצם את הסיכונים באמצעות השקעה באפיקי השקעה שאינם פועלים בתיאום עם שוקי המניות והאג״ח הרגילים.

אילו אפיקי השקעה אלטרנטיביים קיימים?

אפיק ההשקעה האלטרנטיבי המוכר ביותר הוא נדל״ן. אך ישנם מגוון אפיקי השקעה אלטרנטיביים אחרים כגון השקעה בסחורות או במתכות יקרות, במט״ח, במטבעות וירטואליים, השקעה בחברות ובתיקי הלוואות של חברות הלוואות חברתיות למשל. מעבר לסוג ההשקעה, גם השקעה באפיקים מוכרים יותר יכולה להיעשות בדרך אלטרנטיבית, כך שהיא מאפשרת לגוון את תיק ההשקעות שלכם ולגדר את הסיכון בתיק. למשל, השקעה באסטרטגיות שורט או לונג, וכן השקעה מסיבית במניות של חברות במטרה להשפיע על אופן ניהולן ולגרום להשבחתן. ישנן גם קרנות השקעה המאפשרות להשקיע בתיקי חוב מזנין לחברות או ליזמי נדל״ן. המשותף לכל אפיקי ההשקעה האלטרנטיביים הללו הוא שהם מצריכים בדיקה מעמיקה כדי לבחור באפיק ההשקעה המתאים לתיק ההשקעות שלכם.

מי יכול להשקיע בהשקעות אלטרנטיביות?

מאחר שאפיקי השקעה אלה מורכבים מאוד ובמקרים רבים כלל אינם מפוקחים על ידי הרגולטורים, הם מתאימים בעיקר למשקיעים מתקדמים או משקיעים מקצועיים – משקיעים אלה מכונים בחוק ״משקיע כשיר״ ועליהם להוכיח לשם כך שיש להם היקף גדול מספיק של נכסים, הכנסה גבוהה במיוחד או ידע מעמיק בתחום ההשקעות המאפשר להם לקבל החלטות השקעה מושכלות. בשל כך, מרבית המשקיעים באפיקי ההשקעה האלטרנטיביים הם משקיעים מוסדיים. משקיעים מוסדיים ברחבי העולם כגון בתי השקעות, קרנות פנסיה וחברות ביטוח הגדילו בשנים האחרונות את החשיפה של לקוחותיהם לאפיקי השקעה אלטרנטיביים כדי לנסות לייצר עבורם תשואות טובות יותר. הנתונים מראים כי קרנות פנסיה בעולם משקיעות כרבע מתיקי ההשקעות שלהן באפיקים אלו. גם בתי ההשקעות  והמשקיעים המוסדיים האחרים בישראל משקיעים לא מעט באפיקים אלטרנטיביים וחלקם בתיקי ההשקעות של החוסכים עומד על קרוב ל-20%.

כיצד גם הציבור הרחב יכולים להשקיע בהשקעות אלטרנטיביות?

כדי לאפשר גם למשקיעים רגילים לגוון את תיק ההשקעות שלהם באפיקי השקעה אלטרנטיביים עליהם לבחור בית השקעות או קרן נאמנות  הכוללים גם אפיקי השקעה אלו במסלולי ההשקעה שלהם לבחירת הלקוח. לרשות בית השקעות עומדת תשתית תומכת של מנהלי השקעות מקצועיים ואנליסטים  הבוחנים כל השקעה והשקעה ומעריכים את פוטנציאל התשואה שלה לצד רמת הסיכון האפשרית וההתאמה לאסטרטגיית ההשקעות הכוללת. כדי להחליט איך לבחור בית השקעות המתאים עבורכם בדקו את הרכב הנכסים במסלול ההשקעה הרלוונטי וקראו את המסמכים המפרטים את מדיניות ההשקעה המתוכננת.

אפיקי השקעה אלטרנטיביים אולי אינם מוצר השקעה המתאים לכל אחד, אך הם גם כבר אינם קוריוז חריג של משקיעים מקצועיים. ככל שהריביות ברחבי העולם יישארו ברמות הנמוכות הקיימות, סביר שגם המשקיעים הקטנים ייאלצו לחפש עוד ועוד הזדמנויות השקעה מעניינות כדי לגוון את תיק ההשקעות ולנסות להגדיל את רווחי התיק. השקעה בהשקעות אלטרנטיביות באמצעות בית השקעות או קרן נאמנות מאפשרים לציבור הרחב ערוץ נוח להתנסות גם בהשקעות מסוג זה.