זו ירידה נוספת לירידה של 0.5% בפדיון רשתות השיווק בחישוב שנתי בשלושת החודשים הקודמים – אוקטובר-דצמבר 2018. הפדיון הוא בעצם ערך המכירות של רשתות השיווק. הלמ"ס מכלילה בחישוב זה רשתות שיווק שלהן לפחות שלוש חנויות לרשת, והן עוסקות בענפי המסחר, כולל מזון, מוצרי טקסטיל, הלבשה, הנעלה, מוצרים בני קיימא (כולל ריהוט, ציוד למשקי הבית כמו מקררים, מכונות כביסה, מזגנים, רכבים אישיים), כלי בית, מוצרי קוסמטיקה, תרופות, צעצועים, ספרים, ציוד משרדי ואופטיקה. נתוני הפדיון כוללים גם קניות אונליין בארץ, אך כמובן לא כולל קניות אונליין באתרים מחו"ל.
רשתות המזון ירדו באחוז
מתוכן רשתות המזון ירדו בשלושת החודשים האלה ב-1% לאחר ירידה של 1.2% בשלושת החודשים אוקטובר-דצמבר. זאת לפי המגמה בחישוב שנתי.
בדצמבר עד פברואר גם היתה ירידה – ברשתות השיווק ירידה של 1.5% וברשתות המזון ירידה של 1.2%. מגמת שלושת החודשים נובמבר עד ינואר היתה מעורבת, וברשתות השיווק גדל הפדיון ב-2% ואילו ברשתות המזון הוא ירד ב-0.9%.
אוך אם לא מנכים חגים וימי פעילות מיוחדים, ברבעון הראשון של 2019 חלה ירידה של 7.5% בפדיון רשתות השיווק הכללי וירידה של 7% ברשתות המזון לעומת הרבעון הראשון של 2018.
החגים מסבירים את הירידה חלקית. הרבעון הראשון של 2018 כלל את ערב חג הפסח, שחל ב-2018 בחודש מרץ. לעומת זאת, ב-2019 חל ערב חג הפסח בחודש אפריל. לקראת ערב החג עולה היקף הקניות ברשתות המזון ואף ברשתות שיווק נוספות כמו אופנה וכלי בית ומתנות. העובדה שהשנה חל ערב חג הפסח באפריל, כלומר נתוני הקניות לפסח לא נכללו ברבעון הראשון כפי שהם נכללו ברבעון הראשון אשתקד.
סיבה אחרת היא הצמיחה המוגברת בסחר המקוון מחו"ל, שככל הנראה הורידה את פדיון הרשתות בארץ. בנוסף, כך גם צמיחת הקניות באונליין הגבירה את התחרות שמובילה לירידת מחירים, שמובילה בתורה לירידה בפדיון.