לימודים    קריירה    

יותר ויותר סטודנטים לרפואה לומדים בחו"ל. כמה זה עולה?

מעודכן ל-03/2019

בצכ'יה, בהונגריה וקרואטיה משלמים 500 אלף  שקל לתואר

הידעתם שיותר מחצי מהרופאים בישראל למדו בחו"ל? הסיבה היא תנאי קבלה קשים ומספר מועט של מקומות באוניברסיטאות בישראל, מדובר בלימודים של שש שנים שעלותם יכולה להיות פי שישה מעלות שכר הלימוד בישראל לא כולל  הוצאות המחיה והנסיעות.

המדינה מרוויחה כי היא מקבלת רופאים בלי להשקיע בהכשרתם. עבור הסטודנטים והתומכים בהם קצת פחות. ההכשרה במוסדות מוכרים באירופה יכולה לעלות חצי מיליון שקל. אבל רופא שסיים את לימודיו שם יכול לעבוד באירופה, למשל בגרמניה מבלי לעבור בחינות נוספות, לעומת בישראל שבה מחכות לו בחינות רישוי, עומס על מערכת הציבורית ושכר נמוך לזוטרים.

מדו"ח משרד הבריאות עולה כי כ- 58% מהרופאים שעובדים בישראל בשנת 2016 הם בוגרי לימודי רפואה במוסדות בחו"ל – זהו השיעור הגבוה ביותר במערב של רופאים המוכשרים מחוץ למדינתם בקרב מדינות ה- OECD. לעומת זאת, שיעור המסיימים לימודי רפואה בישראל הוא מהנמוכים במערב.

עלות לימודי הרפואה באירופה במוסדות הנחשבים עולה  43-68 אלף שקל לשנת לימודים אחת. לעומת זאת, אבל בישראל שכר הלימודים באוניברסיטאות בתואר ראשון באוניברסיטה הוא  10,207 שקל לשנה ושכ"ל לשנה בתואר שני באוניברסיטה הוא 13,790 שקל. שיקול נוסף הוא עלויות המחייה בארץ שהן הרבה יותר גבוהות מבאירופה,  בדיור,  במזון ובתחבורה. אלו מסתכמות ב-5,000 שקל בחודש לפחות. חיסרון נוסף: סטודנטים שלומדים בחו"ל אינם מוכרים כסטודנטים בארץ ולכן הם אינם מקבלים הקלות על התשלומים בביטוח הלאומי, ביטוח בריאות ותחבורה ציבורית. יתר על כן, סטודנטים הלומדים בחו"ל משלמים על טיסותיהם לביקורים בארץ לפחות פעמיים בשנה, וגם על ביטוח נסיעות וכן על ויזת הסטודנט שלהם.

מספר הסטודנטים: כ-400 סטודנטים ישראלים במוסדות המוכרים בחו"ל ועוד כ-700 סטודנטים במוסדות שלא מוכרים  לפי התקנות החדשות, בעיקר באוקראינה ומולדובה.

המוסדות המבוקשים הם בצ'כיה, הונגריה, קרואטיה וליטא  כי יש בהן למעלה מ-10 פקולטות דוברות אנגלית וכי  האוניברסיטאות שם טובות אך המשמעות היא שרכר הלימוד שם גבוה והם משלמים 500 אלף שקל לתואר.  וגם בהרבה מקרים הם לא יכולים לעבוד בזמן הלימודים.

באוניברסיטת דברצן בהונגריה משלם סטודנט שכר לימוד שנתי של כ-61 אלף שקל לא כולל הוצאות מחיה. באוניברסיטת "צ'ארלס" שבצ'כיה אשר מדורגת גבוה יותר מהטכניון והאוניברסיטה העברית לפי הדירוג של Academic Ranking of World Universities ישלם שכר לימוד שנתי של כ-58 אלף שקל ולא כולל הוצאות מחיה.

המדינה לא משקיעה בסטודנטים מספיק

המדינה משקיעה בסטודנטים לרפואה בארץ רק כ-354 אלף שקל לסטודנט, מהם  50 אלף שקל בשנה בשלוש השנים הראשונות ולאחר מכן 68 אלף שקל בשלוש השנים הקליניות הנוספות וכן תרומות והמלגות שבחסות האוניברסיטאות.

לפי דירוג שנגחאי הדירוג של אוניברסיטת לה ספיינצה באיטליה וצ'ארלס בצ'כיה גבוה משל האוניברסיטה העברית ואילו הדירוג של אוניברסיטת פאביה באיטליה זהה לו. הדירוג של הטכניון זהה לזה של טור ורגאטה באיטליה, גדנסק בפולין, סמלווילס בהונגריה, פצ' בהונגריה ומסריק בצ'כיה

תכניות סיוע לסטודנטים

נקודת זיכוי לתואר שני – מי זכאי וכמה

 

כמה מרוויח רופא?