קניות באינטרנט    

יבוא אישי – שאלות ותשובות

מעודכן ל-05/2019

צו היבוא האישי החדש מאפשר לצרוך יותר מוצרים, מקצר את הזמן לקבלת אישורים ונותן הקלות בתחומים מסוימים – יבוא אישי, שאלות ותשובות

עד לאחרונה היה היבוא האישי עטוף קשיים בירוקרטיים רבים, אך בעקבת אישור הצו שייכנס לתוקפו בקרוב, יוסרו חסמים רבים ליבוא אישי. הצו, שניתן במסגרת החלטת ממשלה שהתקבלה השנה, משקף מדיניות של הפרדה בין יבואן לצרכן לשימוש אישי. הצו קובע כללים ליבוא על ידי יחיד לשימושו האישי או המשפחתי, לא על ידי עסק ולא לצורכי ייצור, אספקה או מתן שירותים, בכמות שהוגדרה בצו "כמות סבירה". ריכזנו לכם שאלות ותשובות בנושא.

מה הייתה המדיניות הקודמת לצו?

יבוא כמותי נחשב מעין יבוא מסחרי, וההחלטה לגבי הצרכן הפרטי הייתה נתונה בידיו של פקיד המכס.

מה המדיניות הנוכחית?

בקרוב יייכנס  צו יבוא אישי שיאפשר יבוא אישי לשימוש אישי או משפחתי, ללא הצגת רישיון יבוא או עמידה בתנאים מסוימים, למעט מוצרים שהיבוא שלהם אסור כמו סמים מסוכנים ורעלים

האם יהיה אפשר להזמין כל דבר?

לא כל דבר אבל 90%  ממוצרי הצריכה יהיו פטורים מעמידה בחובות התקינה הישראליות, ואף יקבלו אישורי יבוא או היתרי יבוא גם לפני שהוזמן המשלוח. בין המוצרים שנכללים במסגרת צו היבוא האישי:  מזגנים, שואבי אבק, מקררים, מגהצים, מדיחי כלים, מחשבים, טלוויזיות, טאבלטים, מדפסות, חלפים לרכב, מוצרי תינוקות כמו כיסא בטיחות לרכב, קסדות, מוצרי טיפוח וקוסמטיקה ותוספי מזון

מה הפרטים שלא ניתן לייבא?

לא יהיה ניתן לייבא סמים, תכשירים רפואיים ופריטים שאיש מקצוע אמור להתקין, נוסף על כך חל איסור על יבוא מארצות שאיתן אין לישראל יחסים דיפלומטיים. כמו כן, ההיתר ליבוא מספר פריטים במסגרת צו היבוא האישי לא חל על כלי רכב, יאכטות וכלי טיס, כולל רחפנים.

מה הכמות שבה מותר לייבא?

ניתן לייבא ביבוא אישי משלוח שערכו עד אלף דולר, עד 30 יחידות מאותו סוג במשלוח. במשלוח שערכו עולה על אלף דולר ניתן לייבא עד חמש יחידות מאותו סוג במשלוח. כלל זה לא חל על מוצרי שיפוץ ובנייה לשימוש אישי

  האם עדיין יש לשלם מס על יבוא?

. עדיין משלמים מע"מ מעל 75 דולר ומכס מעל 500 דולר

האם ניתן לייבא כל דבר ללא אישור?

לא, חלק מהמוצרים אינם מצריכים אישור, חלק מצריכים סימון בלבד וחלק מצריכים אישור רגולטורי:

מוצרים שפטורים: קונסולות משחק, נתבים, מדפסות, מקלדת אלחוטית, עכבר אלחוטי, סטרימר, מדחס למזגן, מגבים וכיסוי הגה ועוד

מוצרים שדורשים סימון: כיסאות בטיחות לתינוקות, קסדות אופניים, נורות לרכב ומסנן שמן, ועוד.

מוצרים שאינם פטורים: בין היתר מוצרים שדורשים בדיקות מעבדה ורכיבים אלחוטיים

תוך כמה זמן יגיע האישור למוצרים שיש עליהם רגולציה?

תוך שני ימי עבודה מיום קבלת כל המסמכים הדרושים לקבלת אישור היבוא, למעט תקשורת ותחבורה – שם האישורים יינתנו עד 14 יום – ואחרי שנתיים זמן האישור של משרדים אלה יירד לחמישה ימים. אישורי משרד החקלאות ידרשו עד 10 ימים, והשירות הווטרינרי יספק אישורים תוך 14 יום.

האם אפשר לייבא עשרות מוצרים זהים מדי יום?

לא.  משלוחים שנשלחים מאותו ספק לאותו יבואן בהפרש של עד 72 שעות ביניהם נחשבים משלוח אחד. כמו כן, יבוא יחידת מוצר שערכה 200 דולר ומטה יוגבל ל-30 יחידות ברבעון. ויבוא של יחידת מוצר שערכה עולה על 200 דולר יוגבל לחמש יחידות בשנה קלנדרית.

אם המוצרים לא זהים, אפשר להזמין כמה שרוצים?

כן.

בני משפחה שונים יוכלו להזמין עשרות יחידות של פריט זהה?

כן, זה מותר.

מהן ההקלות במסלול יבוא עבור שיפוץ הבית?

יותר יבוא של פריטים המיועדים לבניית בית המגורים של היבואן או לשיפוצו בכמות גדולה מזו המצוינת בצו, ובלבד שהוצגה ראיה, למשל היתר בנייה.

מהן ההקלות ביבוא מזון?

יבואן המייבא מזון ביבוא אישי פטור מהחובות שחלות על יבואן לפי חוק המזון,אם הביא כמות סבירה שאינה עולה על 5 ק"ג למזון מסוג אחד, אך לא יותר מ-15 ק"ג מזון בכל משלוח, למעט תבלינים ואבקות תיבול (חוץ מזעפרן): כמות שאינה עולה על 500 גרם תבלין או אבקת תיבול מסוימים, אך לא יותר מ-5 ק"ג תבלינים ואבקות תיבול בכל משלוח.

זעפרן: כמות שאינה עולה על 20 גרם בכל משלוח.

תוספי תזונה: כמות שאינה עולה על חמישה פריטים של תוסף תזונה מסוים, אך לא יותר מ-15 פריטי תוספי תזונה בכל משלוח.

את רוב התבלינים ואבקות התיבול (חוץ מזעפרן) מותר לייבא בכמות שאינה עולה על 500 גרם תבלין או אבקת תיבול מסוימים, אך לא יותר מ-5 ק"ג 

 איך הגבלת הכמות מתבטאת במזון?

ניתן לייבא בתנאי שהכמות אינה עולה על שישה משלוחים, המכילים מזון בכל כמות ומכל קבוצת מזון שהיא, בשנה קלנדרית.

אפשר לייבא מזון טרי?

לא. אסור לייבא ירקות ופירות למשל, אסור לייבא מזון המכיל בשר למעט בשר משומר,מ ותר לייבא רק מזון שנארז וסומן על ידי היצרן בטרם שיווקו באופן המאפשר את זיהויו כמזון, אך אסור לייבא מזון לתינוקות.

מה הסנקציות על מי שלא יפעל על פי הצו?

הצרכן ייחשב ליבואן, ויופעלו נגדו סנקציות שמופעלות נגד יבואנים שלא עומדים בחוק.

האם אפשר לייבא דרך חברות משלוח אחרות מוצרים זהים בכמות העולה על הכמות בצו?

לא אם זה בשם של אותו צרכן. המכס יצטרך לעקוב אחר יבוא שנראה כחשוד ואחר צרכנים שנוהגים בצורה הזו.

איך אני בודק אם יש על מוצר שאני רוצה לצרוך מגבלת יבוא? 

אפשר לבדוק במערכת של משרד הכלכלה שבה ניתן לערוך חיפוש לפי המוצר שברצונכם לרכוש, ולראות אם חלות עליו מגבלות יבוא. מדובר בגרסת הרצה.

להרחבה: פחות רגולציה על יבוא אישי

יבוא אישי – מה צריך לדעת

איך לייבא רכב ביבוא אישי 2019