מיסים    

טיפים לסוף שנה – מה עושים כדי לחסוך במס, כמה להפקיד בפנסיה

מעודכן ל-01/2023

חודש דצמבר הגיע, עוד שנה עומדת להסתיים ורגע לפני השנה האזרחית החדשה חשוב לבדוק את ההפרשות שלכם לפנסיה, את ההשקעה שלכם בקופת גמל, וכמה הפקדתם לקרן השתלמות. מסתבר שאתם יכולים לחסוך הרבה מס בהתנהלות נכונה.

הסיבה היא פשוטה – המדינה מדרבנת אותנו לחסוך לפנסיה, והיא מאפשרת לנו להכיר בחלק מההשקעה בחיסכון הפנסיוני (חיסכון לגיל פנסיה/לפרישה) כהוצאה שוטפת וכך בעקיפין להקטין את המיסים שאנו משלמים. אחרי הכל, ברגע שהפרשה לפנסיה (בחלקה) מוגדרת כהוצאה, אזי השכר למס מופחת, ובהתאמה הוצאות המס פוחתות.

למה דווקא בדצמבר? כי ההטבות הן לכל שנה קלנדרית, ואם לא תפקידו השנה, תאבדו את ההטבה השנתית.

ההטבות האלו יכולות להיות שוות הרבה כסף – אלפי שקלים בשנה, ובמקרים מסוימים (תלוי בפרמטרים כמו שכר, סוג העובד – עצמאי או שכיר) ועוד, זה יכול להגיע גם ליותר מכמה אלפים.

מעבר לכך, יש לכם זכויות שאולי לא דרשתם, והזמן הנכון לעשות זאת הוא בסוף שנה. למשל, האם בדקתם שעדכנו לכם את ההטבה של תוכנית נטו למשפחה? האם אתם גרים בפריפריה? כי אם כן, מגיעות לכם הטבות מס גדולות, וזה רק חלק מההטבות.

תפקידו לפנסיה – זה חשוב, וגם: תקבלו הטבות מס גדולות

נתחיל בפנסיה, ובאופן ספציפי בהפקדות לקרנות השתלמות של שכירים ושל עצמאים. שכירים (בחלקם) מפרישים לקרן השתלמות דרך העבודה, ובמקביל המעסיק מפריש גם. מדובר בכלי נהדר – השקעה לטווח בינוני (6 שנים) עם הטבות מס גדולות, אבל בשנים האחרונות ההטבה לעצמאים שמפקידים לקרנות השתלמות גדלה משמעותית והפכה את ההפקדה למשתלמת במיוחד – עצמאי יכול להפקיד עד 7% מהכנסתו לקרן השתלמות. נכון ל-2023, תקרת ההפקדה המוכרת כהוצאה היא 19,920 שקל בשנה, כלומר מדובר על הפרשה של 7% משכר של 283,905 שקל. במילים פשוטות אם ההכנסה שלכם כעצמאים היא 283,905  שקל, אתם יכולים להפריש לקרן השתלמות 19,920 שקל, וליהנות מהטבות מס גדולות. מעבר לכך, ניתן להפקיד גם יותר, אך ללא הכרה במס, ולפעמים זה כדאי.

עצמאים בעלי הכנסה נמוכה יותר, יפקידו את החלק היחסי – 7% מהשכר השנתי שלהם, וגם הם ייהנו מהטבת מס גדולה פרופורציונית לשכר שלהם. למדריך קרנות השתלמות לעצמאים

החל משנת 2017 קיימת לעצמאים חובת הפקדה לפנסיה. התקרה להפקדה היא כ-206 אלף שקל, והטבות המס אופטימליות בהפקדה של 16.5% מהשכר. זו עוד הטבה גדולה ששווה כמה אלפי שקלים בשנה.

אגב, מ-2016 אתם יכולים לבחור בעצמכם את קרנות הפנסיה. נכון ל-2023, יש ארבע קרנות פנסיה ברירת מחדל – אלטשולר שחם, מיטב דש, מור ואינפיניטי – שגובות דמי ניהול נמוכים במיוחד. מה זה אומר? שאתם יכולים לחסוך עד הפנסיה מאות אלפי שקלים. אז רגע לפני שדוחפים לכם קרן פנסיה, תבקשו את קרנות הפנסיה ברירת מחדל. למדריך קרנות פנסיה ברירת מחדל

קופת גמל להשקעה – האם כדאי?

קופת גמל להשקעה היא מוצר שקיים מאז 2016 והוא מבטא יתרונות גדולים. מדובר בחיסכון שניתן למשוך ממנו את הכסף בכל שלב ובכל גיל ולא דווקא בגיל פרישה. כלומר, לא מדובר בקופת הגמל של פעם, אלא בעצם בתוכנית חיסכון נזילה.

מי שמעוניין להתמיד ולחסוך בקופת הגמל להשקעה עד לגיל פרישה ייהנה משתי הטבות מס: פטור ממס רווח הון (מס על הרווחים של הקופה = רווחי ההשקעות) ופטור ממס על הקצבה (קצבת פנסיה פטורה ממס).

קופת גמל להשקעה נועדה לעודד את הציבור להגדיל את החיסכון הפנסיוני שלו , אך יחד עם זאת לא להכביד על הציבור ו"לנעול" אותו עם חיסכון עד גיל פרישה. החוסכים בקופת הגמל להשקעה יוכלו לעבור בין מסלולים שונים בקופה ובין קופות שונות מבלי שזה יחשב כמימוש ולכן לא יחויבו במס על הרווח.

למעשה, קופת גמל להשקעה  עדיפה על השקעה בקרנות נאמנות כי קיים בה היתרון המיסויי, אם כי המגוון בקרנות נאמנות עדיין גדול יותר. הקופה גם עדיפה על פוליסות חיסכון, גם בהטבות המיסוי וגם בדמי הניהול (הצנועים יותר בקופות גמל להשקעה).

גם בקופת גמל להשקעה קיימת תקרת הפקדה שנתית אשר משתנה מדי שנה. נכון ל-2023, מדובר על תקרה של 76,449 שקל. כלומר, אם לא תפקידו בקופת הגמל להשקעה את תקרת הסכום עד סוף השנה, תאבדו את הטבת המס לאותה שנה. חשוב להזכיר שמדובר במוצר פנסיוני שעשוי להיות תוספת לפנסיה העתידית שלכם. אז אם יש לכם כסף פנוי, מה יש לכם להפסיד? אם הצלחתם לחסוך לעד גיל 60, מצוין. אם לא – תמשכו את הכסף, בלי קנס. למדריך קופות גמל להשקעה.

ההטבות והזכויות שלכם לא מתבטאות רק בהשקעות לפנסיה. יש הטבות מס נוספות, והנה הן לפניכם:

מענק עבודה – נותנים לכם, לא תיקחו?

מענק עבודה זה גם מה שנקרא – מס הכנסה שלילי (למדריך המלא). המענק הזה רלוונטי הן לשכירים והן לעצמאים. הזכאות היא שנתית, כך שכדי ליהנות מהמענק יש להגיש תביעה כל שנה. את הבקשה ניתן להגיש בכל שנה עד סוף חודש נובמבר עבור השנה הקודמת. אם אתם בני 23 ומעלה והורים לילדים, או בני 55 ומעלה ללא ילדים תוכלו לקבל את המענק בהתאם למדרגות שנקבעות לפי הכנסתכם הממוצעת ולפי מספר הילדים שלכם. למשל, אם אתם בני 23 ומעלה והורים לילד אחד או שניים, או בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, תהיו זכאים למענק אם התוצאה המתקבלת מחלוקת סך כל הכנסותיכם מעבודה או עסק במספר חודשי עבודתכם בפועל גבוהה מ-2,080 שקל ונמוכה מ-6,270 שקל.

תיאום מס

עובדים שעבדו ביותר ממקום עבודה אחד במהלך השנה, או עובדים שהחליפו מקום עבודה במהלך השנה או כאלו שהפסיקו לעבוד לפני סוף השנה, כדאי לכם לעשות תיאום מס ברשות המסים, פשוט מכיוון יש סיכוי טוב שנוכו מהשכר שלכם מס הכנסה ודמי ביטוח לאומי בשיעור גבוה מדי. תיאום המס ותיאום הניכויים בביטוח לאומי יאפשרר למעסיק לנכות משכרכם שיעור מופחת של דמי המס והביטוח הלאומי ואף להחזיר לכם את כל הסכומים העודפים שנוכו לכם במהלך השנה. אפשר לעשות זאת דרך האינטרנט, זה פשוט, וזה חוסך הרבה כסף (למדריך המלא)

וזה עדיין לא הכל – חשוב שתבדקו אם קיבלתם מספיק נקודות בהמשך לתוכנית נטו למשפחה, ובכלל אם הנקודות לצורך מס אכן משקפות את מצבכם המשפחתי. כמו כן, חשוב לדעת שתרומות מזכות במס (מקבלים הכרה בהוצאות על התרומה); וכן שעצמאים יכולים להפחית את נטל המס אם הם מקדימים הוצאות, ואז הרווח קטן וחבות המס יורדת.

עניין חשוב נוסף –  חיסכון במס למשקיעים בניירות ערך גם ניתן ליישום בסוף שנה. המס על רווחי ניירות ערך הוא לפי המימוש. אם אתם מעוניינים להקטין את חבות המס על רווחי ניירות ערך ויש לכם בתיק ניירות עם הפסדים, תשקלו לממש אותם (אם יש לכך הצדקה כלכלית).