אחזקת דירה    

חשבון המים – כמה זה? ואיך אפשר לחסוך?

מעודכן ל-12/2022

חשבון המים – כמה זה? ואיך אפשר לחסוך?

חשבון מים ל-4-5 נפשות עשוי להגיע לכ-230-280 שקל בחודש. בפועל התשלום הוא אחת לחודשיים, וזה בהחלט לא כסף קטן, ובכלל – יש רבים שמשלמים הרבה יותר. לקראת סוף שנת 2022 נודע כי תעריפי המים שעלו מעט במהלך השנה, יעלו בעוד 3.5% החל בשנת 2023.

אז איך וכמה אפשר לחסוך?

נתחיל בדוגמה הפשוטה והשכיחה – ברוב האסלות מותקנת ידית קטנה, המאפשרת הדחה של חצי מיכל, אבל בכל מיני סקרים שבדקו את השימוש בידית הקטנה, התברר שרבע מהציבור בכלל לא מתייחס אליה.

מחשבון אחזקת דירה

וזה לא נגמר בזה – חלק מהישראלים – קרוב ל-10%, לא סוגרים את הברז במהלך שטיפת כלים – זה מבזבז הרבה מים, זה בזבוז של כסף. כמו כן, כשליש מהישראלים משאירים את הברז פתוח כשהם מצחצחים שיניים ושיעור דומה של גברים משאיר את המים פתוחים כאשר הם מתגלחים.

אז מעבר לכסף שניתן לחסוך לתא המשפחתי, חשוב להדגיש כי מדובר באחד המשאבים החשובים ביותר – כן, מים זה משאב טבע חשוב, שהולך להיות משאב במחסור. כמות המים לכאורה אין סופית, אבל המים הראויים לשתייה הם בהיקף לא כזה גבוה, שיעור נמוך במיוחד ביחס למים בעולם. מה זה אומר? שבשנים הקרובות יותר ויותר מדינות יצטרכו להתפיל מים כדי להפוך אותם למי שתייה ראויים. ישראל אומנם נחשבת למעצמה בתחום ההתפלה בעיקר בזכות הידע הטכנולוגי, אבל זה לא אומר שצריך לבזבז את המשאב הזה. בקיצור, זו מטרה לאומית לחסוך במים, וגם מטרה אישית שתחסוך לכם הרבה כסף בחשבון השוטף.

על פי בדיקות שונות שנעשו בשנים האחרונות, משפחה ממוצעת בישראל מפסידה כ-1,000-1,200 שקל בשנה כתוצאה מבזבוז מים – סביב 100 שקל בחודש, וזה הרבה כסף.

על פי הבדיקות, שתי הדקות שבהן הברז פתוח במהלך צחצוח השיניים או במהלך גילוח, או בעת הדחת כלים, יכולות לבזבז בכל פעם כ-25-30 ליטר מים והבזבוז למשפחה ממוצעת עלול להגיע לכ-60 שקל ויותר בחודש. שימוש בידית הקטנה שבאסלה עשוי לחסוך 30 שקל בחודש.

ממה מורכב חשבון המים?

חשבון המים מורכב משתי מכסות, בסיסית וגבוהה. נכון ל-2022, תעריף מכסת המים הבסיסית שעומדת על 3.5 מ"ק (מטר מעוקב, או קוב = 1000 ליטר) לנפש ביחידת דיור הוא 7.6 שקלים למ"ק כולל מע"מ. תעריף המכסה הגבוהה הוא 13.58 שקל למ"ק כולל מע"מ. משנת 2015 תעריף המכסה הבסיסית יורד, בעוד התעריף הגבוה עולה, כך שכל חריגה מהמכסה הבסיסית עולה הרבה יותר.

על מה אנחנו מבזבזים מים?

אז חוץ משטיפת כלים, צחצוח שיניים, גילוח עם ברז פתוח, ושימוש בידית הגדולה באסלה במקום בקטנה, אנחנו מבזבזים מים גם בעת רחצה. מי שרגיל לעשות אמבטיות מלאות, יכול לחסוך עשרות רבות של שקלים ואפילו מעל 100 שקל בחודש אם הוא פשוט ימלא חצי אמבט או יעשה דוש.

מסתבר ש-35% מהשימוש במים הוא לרחצה , 20% לצרכי בישול שתייה והדחת כלים, ומכאן שכ-55% מהשימוש במים  הוא מהברזים במטבח ובאמבטיה. ואז עשוי להיות פתרון פשוט –  התקינו חסכמים, מדובר במתקן שעשוי לחסוך שליש מכמות המים הנצרכת, לפחות סדר גודל של 70 שקל, ויחד עם החיסכון שבשימוש בידית קטנה שבאסלה מדובר כבר בחיסכון של 100 שקל.

אבל זה לא רק זה. אתם צריכים להתנהל בחוכמה, לסגור את הברז. כן, נשמע פשוט, אבל אם פשוט תחסכו במים, ותפקחו שאין ברז פתוח ובזבוז מים שלא לצורך, תוכלו להגדיל את החיסכון בעוד עשרות שקלים. איך עושים זאת?  תסגרו את הברז במהלך צחצוח שיניים והדחת הכלים. במקביל צריך לבדוק אחת לתקופה את מערכות האינסטלציה בבית, לבדוק שאין נזילות, ושאין ברזים מטפטפים, ואם יש, אז לתקן.

שטיפת רכב היא בזבוז גדול של מים – עדיף לעשות זאת בדלי ולא בצינור. ועוד טיפ – כאשר אתם רוכשים מכשיר חשמלי כמו מכונת כביסה ומדיח כלים, חשוב לבדוק את צריכת המים של המכשיר הספציפי – יש מכשירים חסכוניים במים.

ולאלו מביניכם שיש להם גינה, כאן כבר ההוצאה על מים גדולה יותר, וגם כאן אפשר לחסוך – חשוב שההשקיה תהיה מבוקרת בצינור, ולא על ידי טפטפות ומערכות מתקדמות. זה אומנם יותר נוח, אבל בזבוז המים גדול בעשרות אחוזים לעומת שימוש בצינור. ואם בכל זאת בחרתם מערכת השקיה מתקדמת, לפחות תגדירו מראש את כמות המים וכך תימנעו משימוש חורג.


עדכון:

תעריף המים יופחת ב-14.5% החל מיוני 2017


מדריכים קשורים:

חשבון הארנונה – כמה ואיך ניתן לחסוך?

חשבון החשמל – כמה זה ואיך ניתן לחסוך? 

מחשבון מדד הארנונה