מדריכי בנקאות    

חשבון בנק – כמה עולה לנהל חשבון? ומי הבנק הזול במערכת?

קרדיט: אתר הבנק

בשנים האחרונות יש ירידה משמעותית בניהול חשבון בנק (עמלות הבנקים), אם כי במקומות שהבנקים עדיין יכולים לגבות, הם גובים ובגדול – עמלות ניירות ערך לדוגמה בבנקים הם עדיין פי כמה מעמלות בברוקרים הפרטיים, אבל בעמלות ניהול חשבון נרשמה ירידה לאזור ה-25 שקל . זה עדיין לא נמוך, אבל זה משמעותית מתחת למה שהיה לפני כמה שנים. מעבר לכך, יש הרבה מסלולים עמלות שיכולים לחסוך לכם לא מעט כסף. שווה לבדוק – מדריך מסלולי עמלות

המפקחת על הבנקים בבנק ישראל, ד"ר חדוה בר, הגישה לוועדת הכלכלה של הכנסת את הדיווח החצי שנתי אודות מחירי השירותים הבנקאיים הנפוצים למשקי הבית. הדוח מבוסס על דיווח של הכנסות בפועל של הבנקים ושל חברות כרטיסי האשראי מעמלות שנגבו במהלך המחצית הראשונה בשנת 2017.

במהלך שמונה וחצי השנים האחרונות חלה ירידה בשיעור של כ- 29% ביחס שבין סך ההכנסות של התאגידים הבנקאיים מעמלות ביחס להיקפי הפעילות. במחצית הראשונה של שנת 2017 נרשמה התייצבות ביחס האמור לעומת שנת 2016.

העלות החודשית הממוצעת לחשבון משק בית ובנקאות פרטית, למחצית הראשונה של שנת 2017, הסתכמה בכ-25.1 ש"ח, לעומת 24.8 ש"ח בשנת 2016.

הבנק הזול במערכת – בנק ירושלים

הבנק הזול במערכת הוא בנק ירושלים –  ביצוע פעולה על ידי פקיד ובאמצעות ערוץ ישיר (בדיגיטל – אינטרנט, אפליקציה) עומדת על אפס. בנק ירושלים נחשב אטרקטיבי במיוחד כבר כמה שנים בעלויות ניהול החשבון וגם בריבית על הפיקדונות (ראו כאן). שני לבנק ירושלים – בנק יהב.  שהעלות לפעולה בערוץ הדיגיטלי היא 1.25 שקל.

במהלך שש וחצי השנים האחרונות (2011–2017/ 1-6) חלה ירידה של כ-14.6% בסך העלות החודשית הממוצעת לחשבון משק בית ובנקאות פרטית. עלות זו מורכבת מעלות פעילות העו"ש אשר ירדה בכ-33%, ומעלות כרטיסי אשראי אשר עלתה בכ-27%, עלייה שנובעת ממגמת גידול בכמות הכרטיסים שמחזיקים לקוחות בחשבון בודד.

צעד משמעותי שבוצע השנה להפחתת עמלות: בשנת 2017 נכנסו לתוקפן מספר הנחיות שמשמעותן הפחתה נוספת בעמלות בגין השירות הבנקאי. במסגרת זו, החל מ-1 בנובמבר 2017, עמלות כל השירותים הניתנים באמצעים הישירים הופחתו לעומת העמלות אשר נגבות כשמבוצעות באמצעות פקיד. מטרת הפיקוח על הבנקים בדרישה זו היא להבטיח שהחיסכון מההתייעלות "מגולגל" לצרכנים.

המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר: "לרשות הלקוחות עומדים אמצעים רבים להוזלת עלויות ניהול חשבון עו"ש – כך, שימוש בערוצים ישירים (מכשירים אוטומטיים, אינטרנט, אפליקציה בטלפון החכם) זול בכ-75% מהעלות של אותם שירותים באמצעות פקיד, זמין הרבה יותר ללקוח (24/7) ואינו מצריך הגעה פיזית לסניף. הצטרפות למסלולי עמלות יכולה אף היא להביא להוזלה משמעותית – ההצטרפות למסלול הבסיסי, שעלותו החודשית עומדת על 10 ש"ח במרבית הבנקים, כדאית יותר מתשלום בגין כל פעולת עו"ש בנפרד. ההצטרפות קלה ופשוטה ויכולה להתבצע באמצעות הטלפון, אתר האינטרנט של התאגיד הבנקאי, או באמצעות הגעה לסניף הבנק.

במהלך השנה נקט הפיקוח בצעד משמעותי נוסף אשר ממשיך את מגמת הפחתת עלויות השירותים הבנקאיים למשקי הבית – התאגידים הבנקאיים חויבו להעניק הנחה בתעריף של שירות הניתן באמצעים ישירים, בהשוואה לתעריף הנגבה בגין אותו השירות באמצעות פקיד, עבור כל הפעולות הבנקאיות, ולהציג ללקוחות טבלת השוואה בין תעריפי הפקיד לבין תעריפי הערוץ הישיר עבור כלל השירותים הישירים. להשוואה של תעריפי פעולות נבחרות (לטבלת התעריפים המלאה).

למדריך עמלות – איך חוסכים בעמלות

למדריך עמלות ניירות ערך – ככה תחסכו חצי מהעמלות