חדשות    

חריש היישוב עם הכי הרבה מובטלים ביחס לאוכלוסייה – סכנת עלייה באבטלה בכל הארץ

קרדיט: pixabay

אומנם ביחס לעולם, ובפרט לאירופה, שיעור האבטלה בארץ  קטן, אך בחודשים האחרונים פוחתות המשרות. המצב גם שונה מעיר לעיר וממחוז למחוז. מבחינה מספרית,לפי ביטוח לאומי, נכון למאי 2019 מספר מקבלי דמי האבטלה בתל אביב עמד על 3,682, מספר המובטלים הגבוה ביותר מבין כלל הערים. ירושלים היא העיר השנייה כאשר מספר מקבלי דמי האבטלה עמד על 3,399. העיר השלישית עם מספר מקבלי דמי האבטלה הגבוה ביותר היא ראשון לציון עם 2,447 מובטלים, הרביעית אשדוד עם 2,271 והחמישית היא פתח תקווה עם 2,157 מקבלי דמי אבטלה.

טבעי שבערים גדולות יהיו יותר מובטלים, אבל היחס בין מספר המובטלים לאוכלוסייה לא שונה מבאשר הארץ, 0.8% -. באחוזים, בעיר חריש שבה מספר התושבים עומד כיום על 3,600 איש, מספר מקבלי דמי האבטלה הוא 195, כ-5.4% מכלל התושבים. בניגוד לנתוני הביטוח הלאומי, בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה טוענים שבחריש מתגוררים קרוב ל-8,000 תושבים, אז אולי לא כזה גרוע. חריש היא עיר גם שמתקשה למכור את הבתים החדשים בה, בשל היעדר מספיק כבישים ראשיים המחברים למוקדי העבודה.

לעומתן, הרשויות המקומיות עם המספר הנמוך ביותר של מקבלי דמי אבטלה הן: כפר ברא וכפר האורנים עם 10 תובעי דמי אבטלה ואלון שבות, ברכה, יסוד המעלה, סביון, מרכז שפירא, כוכב השחר ומטולה עם 11 תובעים.

בערים הגדולות באר שבע  מדורגת בראש הטבלה כעיר עם מספר העסקים הכי גבוה המצויים בסכנת סגירה (9.3% מכלל העסקים מצויים בסכנת סגירה) ועם אחוז האבטלה הכי גבוה (4.9%). אחריה מדורגות אשדוד, חיפה וראשון לציון.

מבין הערים הבינוניות רהט ממוקמת בראש הדירוג עם 19.5% מכלל העסקים המצויים בסכנת סגירה ואחוז אבטלה של 11.9% כשאחריה נצרת ואום אל פאחם. כך לפי נתוני דן אנדברדסטריט.מבין הערים הקטנות באקה אל גרביה ממוקמת בראש הטבלה עם 20.1% עסקים מכלל העסקים בעיר המצויים בסכנת סגירה ואחוז אבטלה4.4% כשאחריה טייבה וטירה.

על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, המשרות כאמור רק יורדות. במרץ האחרון מספר המשרות הפנויות במשק הגיע לכ-97 אלף משרות פנויות, הנתון הנמוך ביותר מאז דצמבר 2015. ברבעון הראשון לשנה זו, הייתה ירידה של 7.7% במספר המשרות הפנויות בחישוב שנתי, ובהנחה שתימשך מגמה של ירידה בקצב זה, מספר המשרות הפנויות צפוי לרדת עד סוף השנה ב-7.7%. אם המצב יימשך מדובר בעלייה באבטלה.

על פי נתונים של שירות התעסוקה, מתחילת 2018 ועד אפריל השנה הייתה עליה של קרוב ל-10% במספר תובעי דמי האבטלה בארץ שהגיע לכ-100 אלף תובעים. זהו הנתון הגבוה ביותר מאז יולי 2013, אז נרשמו  107,30 תובעי דמי אבטלה. מדובר רק במובטלים שפוטרו לא מזמן ולא במקבלי הבטחת הכנסה.