מדריכי השקעות    

חנות באמזון ובאיביי – איך עושים את זה? וסיכויים וסיכונים

חנות באמזון ובאיביי נשמע האמת מלהיב –  סוחרים מהכורסה (ולא בבורסה), אז נכון –  לפתוח חנות באיביי או באמזון זה פשוט; להצליח למכור ולהתעשר מזה – כבר הרבה יותר מורכב. מדובר בהשקעה רבה ולא מובטחת (כן – כמעט כמו כל השקעה…)

אפשר לעשות כסף ממכירות באתרי המסחר האלקטרוני כמו אי ביי eBay או אמזון Amazon ( פתיחת חנות באמזון ובאיביי)  ויש גם כאלה שהפכו למיליונרים מהעיסוק בכך, כולל בישראל – מדובר על תופעה של ממש בשנים האחרונות – חנות באמזון, חנות באיביי, אנשים מקימים חנויות ומתחילים למכור – האם הם מרוויחים? האם זה עסק ופרנסה?  לצד ההצלחות יש גם כישלונות, ואנשים פשוט הפסידו כסף (הרבה כסף), גם כי לא השקיעו את האנרגיות והזמן, ובעיקר כי נתקלו בספקי מוצרים שרימו אותם.

לא מעט סוחרים מתחילים שחשבו שמצאו את המוצר המוצלח ביותר, נתקלו אחרי יומיים בסוחרים שראו את המוצר ונכנסו לתמונה והפכו בעצם למתחרים; יש אפילו ספקים מהמזרח הרחוק, אצלם הוזמנו המוצרים בידי הסוחרים, שהחליטו שאם המוצר מוצלח כול כך הם ימכרו אותו בעצמם באתרים ובמחיר זול יותר. אתר מסחר אלקטרוני נוסף ששמו נישא ברשת הוא עליבאבא Alibaba הסיני, הנחשב לגדול ביותר, אך הוא מעניין יותר לרכישות; לכן למשל, סוחרים ישראליים רבים קונים בעליבאבא, או מאתרים ספקים זולים בעליבאבא, כדי למכור אחר כך את המוצרים באי ביי או אמזון. היום גם לא חייבים להחזיק מלאי של מוצרים בבית, ואפשר להעביר ישירות מהספק ללקוח; באמזון יש גם שירות של אחסון, אריזה ומשלוח – FBA  שזה קיצור של FULFILMENT BY AMAZO , שמוריד לכם מהראש את הנושא הזה כדי להתמקד במכירות. זאת בתנאי שהסוחר מוכר יותר מ־500 יחידות מכל מוצר. ויש כמובן  גם עמלה על השירות, אך מעל 35 דולר שווי מוצר המשלוח חינם, ומשלמים כ-2 דולרים על הטיפול והאריזה (יש גם עמלה קטנה על מוצר מעל משקל מסוים).

פעולת הפתיחה של חנות באמזון ובאיביי, היא אמנם די פשוטה, אבל להצליח בעסק הזה זה יותר מסובך מלפתוח דוכן בשוק – א. צריך לדעת מה למכור ולשם כך יש לעשות חקר שוק (האתרים מסייעים בכך באמצעות דירוגי מוצרים); ב. צריך למצוא ספקים מתאימים ואמינים. ג.יש להתמצא בסוגיות המיסוי במדינות השונות, הגבלות על רכיבים במוצרים במדינות שונות וההגבלות של האתרים עצמם שלא מתירים למכור כול מוצר, שלא לדבר על סלוגן מוכר, כותרת קולעת, המשלוח ועוד.

המדריך הזה אינו מיועד להיות קורס במכירות באתרי המסחר האלקטרוני או קורס לפתיחת חנות באמזון ובאיביי, אבל הוא בהחלט מספק מבט כללי ויותר מכך על הנושא; התמקדנו בשני האתרים המובילים של המוכרים מישראל – אי ביי ואמזון. יש אתרים נוספים אותם תוכלו לאתר בגוגל, למשל כאלה שמתמקדים בקטגוריות מסוימות דוגמת  "אטסי" לחפצי נוי ואמנות.

כמה נתונים להשכלתכם – באיביי יש כיום כ-400 מיליון משתמשים ב-33 זירות מסחר (מדינות). לאמזון יש כ-287 מיליון משתמשים ב-12 זירות סחר (אם כי קהל היעד הגדול ביותר למכירות באתר זה הוא הקהל האמריקאי). יש לציין, כי הנתונים לא בהכרח מצביעים על הסיכוי שלכם להצליח עם חנות באמזון או חנות באיביי – זה לא בהכרח מעיד על מהירות המכירה והיכולת להצליח.

מה זה חנות באמזון ובאיביי וכמה זה עולה?

יש אפשרות להיות מוכר מזדמן בשני האתרים, ואז ההרשמה חינם אבל אז יש עמלה גבוהה יותר על כול מוצר שנמכר (כדולר נוסף) מאשר למי שפתחו חנות. בנוסף, יש גם הגבלה על מספר הקטגוריות הזמינות לכם ועוד הגבלות, תלוי באתר. המומחית למכירות באתרי המסחר האלקטרוני יעל גלזר, ממליצה לא לפתוח חנות באמזון ובאיביי בהתחלה אלא רק כאשר עוברים את סף ה-60-100 העלאות מוצר בחודש. בכול מקרה, באי ביי, יש לקחת בחשבון עמלת PayPal, עלות חומרי אריזה, וכן עלות עמלת העלאת המוצר (עלות כללית חודשית).

בעיקרון, כשאתם הופכים את איביי או אמזון למקור הכנסה קבוע, כדאי לפתוח חנות; במקביל כדאי לעשות דף נחיתה לחנות שלכם שתראה כמה אתם רציניים, או לדף פייסבוק עסקי.

פתיחת חנות באמזון ובאיביי אינה עולה כסף אך כרוכה בתשלום חודשי לא קטן. באי ביי למשל, עמלת חנות בסיסית חודשית היא 15.95 דולר ועמלת העלאת מוצר היא 20 סנט; חנות בינונית – $49.95 וחצי דולר על העלאת מוצר; חנות גדולה 299 דולר לחודש ועוד 30 סנט על העלאת מוצר.

בנוסף, יש עמלות מכירה –  10% ממחיר המכירה. באיביי עובדים בעיקר עם שירותי סליקת האשראי של פייפאל ושם משלמים בעסקה מקומית עם פייפאל  3.4% מהיקף העיסקה ועוד 1.20 ש"ח מינימום, או 3.9% ועמלת מטבע זר בעסקאות בינלאומיות. סה"כ תשלמו כ-15% עמלות וכדאי לקחת את הנתון הזה בחשבון, כשמבצעים תימחור של המוצר.

להחזיק חנות  באמזון עולה 39 דולר לחודש. יש הרבה מקרים בהם סוחר מתחיל פותח חנות באמזון, מפסיק לפעול אבל אמזון ממשיכה לגבות את ה-39 דולר מדי חודש. לכן, אל תשכחו לבטל את החשבון! בנוסף באמזון גובים עמלה של 12% על כל מכירה. על פי האתר mr Cora, לעמלות האלה יש להוסיף את עמלות הסליקה והעברות הכספים מחשבונות בארצות הברית לישראל. באמזון דורשים חשבון בנק אמריקאי או שירות חשבון בנק וירטואלי. רוב המוכרים שפותחים חנות באמזון מישראל עושים זאת עם שירות פיוניר. זהו חשבון בנק וירטואלי שבו ניתן למשוך ולהפקיד כספים, עם עמלה של 1% מכל מכירה. עמלות נוספות שנגבות בחשבון הן עמלת המרה ומשיכה של מט"ח בשיעור 2%. סה"כ יש קרוב ל-15% עמלות (עבור חנות קטנה שמוכרת במטבע זר) על היקף העיסקה, ולקחת את זה בחשבון בתמחור המוצר.

(כאן תוכלו לקרוא על אפשרויות הסליקה באינטרנט, וכרטיסי אשראי רלבנטים למסחר אלקטרוני – פיוניר וכמובן פייפאל)

מושגים/מונחים שכדאי להכיר

איביי – (נעזרנו באתר אלקמוריס וביעל גלזר)

Auction מכירה פומבית– תחרות ההצעה הגבוהה ביותר על מוצר המוצע למכירה. מכירה פומבית זמינה ל- 1, 3, 5, 7, ו- 10 ימים, בהם אם לא הוגשה אף הצעה, נסגר המכרז ללא מכירה

Buy it Now  – קנה עכשיו במחיר קבוע (Fix Price)- קניה במחיר קבוע ללא תחרות. גם מכירה זו זמינה ל- 1, 3, 5, 7, ו- 10 ימים וגם ל- 30 יום. על מכירה מסוג Buy it Now תשלמו עמלה גבוהה יותר מאשר על מכירה פומבית.

Multiple Listing Item מספר מוצרים למכירה– אפשרות מכירה של מספר מוצרים מאותו סוג. מערך המכירה יתקיים במצב של Buy it Now. במקרה זה, יוכלו מספר קונים לזכות במוצר באותו המחיר

Listing עמוד מכירת מוצר – עמוד בו מתפרסם מוצר למכירה. העמוד מכיל גם קישור למידע על המוכר, תנאי המכירה שלו, ומוצרים נוספים שהוא מוכר.

Bid הצעת מחיר- הצעת מחיר שיכול להגיש כל משתמש רשום באיביי על מוצר במכירה פומבית

Second Chance Offer הזדמנות שניה למכירה- אפשרות למכור את המוצר למשתתפים שלא זכו במכירה הפומבית במחיר שהם הציעו. גם במקרה בו קיים מחיר שמור, איביי מאפשרת למכור את המוצר למשתתפים בעלי ההצעות הגבוהות ביותר שלא הצליחו לעבור את המחיר השמור

Feedback משוב– אפשרות לדרג את המוכרים על פי קטגוריות שונות (איכות, שירות, זמינות). פידבק יכול להיות חיובי או שלילי, והם מאפשרים לקונים להתוודע למוניטין של המוכר טרם הקניה

Dispute מחלוקת– גם הקונה וגם המוכר יכולים להגיש דוח תלונה לאיביי עקב אי שביעות רצון מהתנהלות מסויימת של אחד הצדדים

Power Seller מוכר מנוסה ואמין באיביי– מוכר אשר עומד בדירוג הגבוה ביותר של מוכר איכותי באיביי

דרופשיפינג – מכירה של מוצר שאינו בבעלותך. יש חברות שמציעות סחורה למכירה ושיסכימו לשלוח את המוצרים ישירות ללקוחותיהם ברגע שתשלמו עליהם. איך זה עובד? מוצאים חברה שמסכימה לעשות דרופשיפינג, מעלים את המוצרים שלהם למכירה באיביי, למשל, (אפשר גם באתר פרטי משלכם) מבלי לרכוש את הסחורה קודם. מתמחרים קצת יותר גבוה, ויש דרופשיפרים שנותנים לכם הנחה. כאשר המוצר נמכר, אוספים את הכסף ואת דמי המשלוח מהלקוח, שולחים אותו לדרופשיפר, הדרופשיפר שולח את המוצר ללקוח והרווח שלכם הוא הפער בין בין מה שקיבלתם מהלקוח שלך לבין מה ששילמתם לדרופשיפר. בלי להשקיע כסף והסיכון נמוך – אם המוצר לא נמכר, הסיכון היחיד שלכם הוא עלות העלאת המוצר לאיביי. בדרופשיפינג גם ניתן להעלות כמות בלתי מוגבלת של מוצרים למכירה. מאידך יש חוסר שליטה באופן האריזה, המוצר אזל מהמלאי בלי שעדכנו אתכם, שירות לא טוב של החברה – אם יש פאשלות בדברים האלה, אתם תהיו הכתובת של הקונה וזה יכול להשפיע באופן שלילי על הדירוג שלכם כמוכרים. איך מוצאים דרופשיפר? אחת האפשרויות היא לאתר מוכר באיביי שמוכן לדרופשיפינג, ולמכור את המוצרים שלו באמזון.

אמזון – (נעזרנו באתר "בלוג אמזון")

  • מכירה קמעונאית retail selling – רוכשים מוצרים בכמויות גדולת במחיר סיטונאי, ומוכרים במחיר קמעונאי ללקוחות אמזון . מכירה כזו נעשית באמצעות חנות.
  • קמעונאות ארביטראז' – באופן כללי מדובר ברכישת מוצר בשוק אחד ומכירתו בשוק אחר במחיר גבוה יותר. למשל – קונים 100 עטים בחנות כלי כתיבה, שבדרך כלל גם תתן הנחה על כמות כזאת, או באתר אחר, כמו עליבאבא, ומוכרים באיביי או אמזון במחיר גבוה יותר ומרוויחים מההפרש.
  • מותג פרטי – מכירת מותג פרטי באמזון היא כאשר יש לך מוצר אשר ממותג עם השם שלך, זה יכול להיות מוצר ייחודי שלך או מוצר של חברה אחרת שהפכת אותו לברנד שלך.
  • שיווק שותפים – תכנית שותפות עסקית-שיווקית בין מוכרים לצורך קידום המכירות. במילים אחרות – אתם מקבלים לינק ייחודי לכל מוצר של מוכר אחר, כשהמטרה היא להביא תנועה לעמוד המכירה הזה – ולגרום לאנשים לקנות את המוצר, בתמורה לכך תקבלו עמלה של עד 10% למכירה. לא פעם מקבלים את העמלה גם אם הלקוח לא רכש את המוצר הספציפי אבל רכש מוצר אחר באמזון.
  • אמזון קינדל – AMAZON KINDLE – מיועד למכירת ספרים אלקטרונים באינטרנט. אמזון מספקת פלטפורמת פרסום שנקראת פרסום ישיר בקינדל. תוכלו לפרסם שם ספרים אלקטרוניים ולמכור אותם באמזון בכל החנויות שיש לה ברחבי העולם. היתרון פה הוא שהעלויות שלכם הן חד פעמיות וכשתגיעו למצב שהספר מדורג במיקום טוב בתוצאות חיפוש ומגלגל מכירות – זה נכס.

איפה לומדים על מכירות באתרי המסחר האלקטרוניים?

כדי למכור מדי פעם מוצר בודד, אין חוכמה גדולה בכך, ובאתרים עצמם יש הנחיות מפורטות כולל הדגמות בתמונות איך לעשות את זה. כדי לפתוח חנות באמזון ובאיביי משלכם ולהתחיל לעסוק בכך באופן קבוע כעסק לכול דבר, עדיף ללמוד את זה. איך? א. האתרים מדריכים. ב. בנוסף לאתרים, יש סרטונים והדרכות חינמיות באינטרנט. ג. קורסים ייעודיים – סוחרים שהצליחו, בהם כמה בישראל, החלו לשווק גם קורסי הדרכה בנושא, שמשתלמים להם לא פחות כניראה מאשר מכירות המוצרים באינטרנט. הקורסים הם יקרים למדי – אלפי שקלים לקורס, שאחריו אתם יוצאים לאוויר, אך לא בטוח שהקורס יעשה אתכם סוחרים מצליחים באינטרנט. ד. שיעורים פרטיים מסוחרים מנוסים – המחיר הוא 100-200 שקל לשעה. היתרון – הליווי הוא צמוד לזמן ארוך ברוב המקרים, גם תוך כדי תנועה שלכם בהתנסות במכירות. הדרכה אישית צמודה תאפשר לכם ללמוד בקצב שלכם ובאופן המתאים לכם ביותר.

 מה כדאי למכור?

נתחיל במה מוכרים? כמעט הכול – גם שירותים (כמו מנוי על ספריית סרטים), אבל בעיקר מוכרים מוצרים (מכלי כתיבה, צעצועים ומוצרי קוסמטיקה ועד מכוניות), בעיקר חדשים, אך אפשר למכור גם מוצרי יד-שנייה; הרבה מהסוחרים שהצליחו התחילו ממכירת חפצים משומשים מהבית. צריך לציין בפירוש שמדובר במוצר משומש, כי אם הלקוח חשב שמדובר במוצר חדש ושלחתם לו מוצר משומש, גדלים הסיכויים שהאתרים יעיפו אתכם החוצה. גם על כך תוכלו למצוא הנחיות באתרים.

מה כדאי למכור? שני האתרים מציעים רשימות של מוצרים הכי נמכרים. באתר איביי יש את ה- Completed listings, שמאפשר לראות את רשימת המוצרים שעמדו למכירה באיביי eBay ב-14 הימים האחרונים, ובאיזה מחיר נמכר כל מוצר. המחיר שלמוצר שנמכר בהצלחה מופיע בירוק והמחיר למוצר שלא נמכר באדום. כדאי לבדוק כמה פריטים נמכרו מאותו מוצר, ומה המחיר ההתחלתי לעומת הסופי.

מצד שני, בקורסים תלמדו שעקרונית כדאי לכם למכור מוצרים שאתם מבינים בהם, ודווקא עדיף מוצר מקורי עם מעט תחרות. נסו גם וגם.

באמזון יש מכשיר עזר דומה הקרוי  Amazon Best Sellers. בעיקרון, בשני האתרים המוצרים הנמכרים ביותר הם בתחום מוצרי התינוקות, צעצועים (בעיקר לקראת חג המולד), אלקטרוניקה, כלי מטבח וכד'.

איך מוצאים ספקים טובים?

זה הדבר הכי קשה בעצם, ולומדים להכיר את הספקים הטובים עם הניסיון; לא מעט סוחרים מתחילים מספרים שביקשו מספק כמה מאות יחידות של מוצר, אך הוא מוכן למכור רק אלפים, כשהסיכון עליכם; יש ספקים שמבקשים את כול הכסף מראש – אלה ספקים שכדאי להיזהר מהם.

תבקשו המלצות מסוחרים מנוסים על ספקים אמינים. בכול מקרה המו"מ מול הספקים הוא אחד הדברים היותר קשים – בדרך כלל הם ינסו לדחוף לכם גם מוצרים אחרים, שאינכם מעוניינים בהם, ולדעת לנהל מו"מ הוא אחד התנאים להיות סוחר בכלל וסוחר באינטרנט בפרט, כשאז גם אין קשר עין וקשה ללחוץ על כפתורים רגשיים אצל הספק, שלא תמיד מעניין אותו שאתם מוכרים מתחילים. לכן גם עדיף לדבר אתם טלפונית, לפחות בהתחלה, כדי לנסות לבדוק את האמינות; אפשר לבקש את שם האתר שלו ולחפש אותו באינטרנט אם קיים בכלל ומתי הוקם – אתר וותיק הוא לרוב אמין יותר.

מסיפורים שהתפרסמו מתגלים גם מקרים של נוכלים מקצועיים שאורבים למוכרים חסרי ניסיון, רוכשים מהם כמות גדולה של יחידות מוצר, למשל לפני הקריסטמס, ואז מתלוננים בפני אמזון או איביי על המוכר (ממציאים תלונות שקריות), ואז החברה חוסמת את חשבון המוכר שרואה לאחר כמה ימים שהנוכל פתח עמוד משלו ומוכר את המוצרים במחיר מופקע. המוכר חסר אונים, כי שירות הלקוחות לא עובד בחג ולוקח כמה ימים לשחרר את החסימה.

אז איפה כדאי למכור – דרך חנות באמזון או באיביי?

אין תשובה חד-משמעית בנושא הזה; תלוי בקטגוריה ובעוד משתנים כמו רגולציות של כול פלטפורמה, מגבלות שונות ויתרונות משלו. צריך ללמוד את כללי המשחק של כול אתר.

יש שאומרים שבאיביי קל יותר למכור, כי ממשק המכירה יותר קל ואינטואיטיבי. לא לקחת את זה כהמלצה.

אחד ההבדלים בין שני האתרים הוא כאמור שירות ה-FBA שמספקת אמזון (לא חובה לקנות את השירות). באיביי כל המוצרים באיביי מאוחסנים, נארזים ונשלחים ע"י המוכרים עצמם.

משום מה, אמזון נחשב לאתר קצת יותר יוקרתי, והמחירים בו גבוהים מאלה שבאיביי. באמזון, שהחלה כפלטפורמה למכירת ספרים, מן הסתם, יותר כדאי למכור ספרים, כי היא עדיין הכתובת המרכזית בעולם בנושא זה.

שתי הפלטפורמות קפדניות בסינון מוכרים לא אמינים ונוכלים; אם המשובים שהן מבקשות אחרי עסקאות הם שליליים (מוצר פגום, שירות לקוחות גרוע), אתם עלולים להיחסם כמוכרים. ניתן לערער על החסימה אבל זה די מרכב.

סיכום

אל תמהרו להסתנוור מסיפורי ההצלחה ממכירות באיביי ואמזון – חנות באמזון ובאיביי יכולה להצליח ויכול להיות שלא. תזכרו, נכון שיש הרבה קונים פוטנציאליים, אבל השוק מוצף בסוחרים. אתם צריכים להיות סוחרים בנשמתכם, לאהוב את זה כדי להשקיע את הזמן והאנרגיה ולהתמודד עם כשלונות כדי בכול זאת להמשיך לנסות עם מוצר אחר. בכול מקרה, סוחרים מנוסים ממליצים לא להסתמך על מוצר אחד, וגם לנסות לשווק אותו ביותר מפלטפורמה אחת.  

תמחרו נכון – קחו בחשבון את העלויות שלכם, אך אל תפגעו בסיכויי המוצר להימכר אם תתמחרו גבוה מדי. תזכרו – יש לכם המון מתחרים.

תתחילו בהשקעה קטנה, ובכול מקרה אל תקחו הלוואות מטורפות בשביל המכירות. היו סבלניים, הרווחים לא תמיד מגיעים מייד, ולפעמים צריך לחדש את המלאי שלוש פעמים עד שרואים רווח.