חיסכון פנסיוני    

חיסכון פנסיוני של בעלי שליטה – ההבדלים בין חיסכון פנסיוני לשכירים, ופנסיה תקציבית לבעל שליטה

קרדיט: pixabay

שכירים מקבלים הפרשה לפנסיה דרך תשלוש השכר שלהם – דרך המעביד ודרך הפרשה עצמית. עצמאיים גם יכולים להפריש לפנסיה, פעם אחת, מהזווית של העסק ופעם שנייה  מהזווית של העובד. אבל שנים רבות בעלי שליטה היו ייצור כלאיים לא ברור, שההפרשות לפנסיה שלו היו נחותות.

במקביל לתיקון 190 (לפקודת חוק מס הכנסה) שמספק הטבות גדולות לחוסכים בגילאי 60, נקבע כי בעלי שליטה בחברה  יוכלו למשוך פנסיה תקציבית מהחברה בשליטתם.

ההוראה הזו באה לתקן עיוות היסטורי ומקומם. במשך שנים רבות בעלי השליטה לא יכלו להפקיד לעצמם לטובת חסכון פנסיוני. החברה שבשליטתם יכלה לרשום רק הוצאות בגין מרכיב הפיצויים ולא בגין החיסכון הפנסיוני. מה הכוונה? במסגרת ההפרשות הכוללות, מפרישים 8.33% מהשכר בגין הפיצויים העתידיים (כדי שיהיה כסף לתת לעובד בעת פיטורים או פרישה) ובדר"כ מפרישים לחיסכון פנסיוני (לרוב שיעור באותה הסביבה). אבל בגלל שמדובר בבעל שליה, ההוצאה לפיצויים אושרה אבל ההוצאה לפנסיה לא אושרה.

כתוצאה מכך בעלי שליטה קופחו לעומת עצמאיים ולעומת שכירים והגיעו לגיל פרישה ללא פנסיה חודשית.

התיקון מאפשר לבעלי השליטה לקבל פנסיה חודשית ישירות מהחברה בה עבדו ובכך להקל על העיוות רב השנים. כדי לקבל את הפנסיה הם צרייכם כמובן לפרוש באופן מוחלט. מדובר על סיום יחסי עובד מעביד. אבל חשוב להדגיש – הם יכולים עדיין להיות בחברה כמחזיקי מניות ואפילו כבעלי שליטה, אבל לא לעבוד בחברה.

הקצבה המתקבלת היא קצבה לכל דבר ועניין שממוסה בהתאם למדרגות מס הכנסה כמו הכנסה מיגיעה אישית – משכורת, הכנסה מעסק. בדיוק כמו קצבאות אחרות, ניתן לקבל פטור ממס על הקצבה שכן מדובר בקצבה שמשולמת מהמעביד או מקופת גמל. הקצבה הזו נכללת בהגדרה של קצבה מזכה ומשכך הפטור עליה הוא בשיעור של 49% מהקצבה המזכה, בהתקיים התנאים לעמידה בפטור.

חשוב להדגיש כי הפטור הזה כפוף לקיזוזים שהעובד/ מקבל הקצבה, מיישם. אם הוא מושך/ משך פיצויים פטורים ממס, אזי קצבת הפטור על הפנסיה תפחת כמו כל פנסיה אחרת.

הקצבה בפועל ניתנת דרך תלוש משכורת/ תשלוש קצבה שמופק מהחברה עצמה. כלומר מדובר בהוצאה של החברה. אבל האם ההוצאה הזו מוכרת? ובכן על פי תקנות המס,  ההוצאה המוכרת תהיה לפי 1.5% לכל שנת עבודה בחברה מוכפל בשכר. דוגמה – נניח שמדובר בעבודה שנמשכה על פני 30 שנה – במצב כזה, 45% מהשכר יוכר כהוצאה.

פיצויים – למי מגיע וכמה מגיע?

יועץ פנסיוני – כל מה שצריך לדעת

ככה תתכננו את הפרישה שלכם!