מדריכי דירה ומשכנתא    

חוק ענבל אור: אפשר לצאת מקבוצות רכישה

צילום: יח"צ

מעודכן ל-12/2018

 ועדת השרים אישרה את חוק קבוצות רכישה: לפיו על היזם חובה להציג תוכנית מפורטת, לקבוצה יהיה חשבון נפרד משל היזם, מחיר הנכס ייקבע על ידי שמאי ודמי הניהול יהיו קבועים

אושרה הצעת חוק ענבל אור על ידי ועדת השרים, או בשמו הרשמי  חוק קבוצות רכישה. החוק נועד להגן על הרוכשים מקריסות גדולות דוגמת מקרה ענבל אור.

החוק חל רק על עשרה מתארגנים לכל הפחות ורק אם התארגנו החל מהמועד שבו נקבע החוק.  על פי החוק החדש אסור לארגן, לשווק, לפרסם קבוצת רכישת מקרקעין אם אין לה תוכנית מפורטת ותינתן האפשרות לצאת ממנה לפני שהוצג פירוט זה. כך לא ייווצרו מקרים שבהם הרוכשים תקועים עם פרויקט לא מתקדם במשך שנים.

עוד הוצע כי על היזם להציג שקיפות מלאה בנוגע לנכס הנקנה. כבר בשלב השיווק יחויב היזם להבהיר כי אין התחייבות למועד מסירת הדירה, מחירה או לעצם מסירתה.

נקבע גם כי בקבוצה יהיה נאמן שלו חשבון נפרד ממארגן הקבוצה. זה אחד הלקחים שנלמדו מפרשת ענבל אור, שלפיו לא ייתכן שמארגן המחזיק בכמה קבוצות רכישה יחזיק את כל הסכום באותו חשבון, כך שכל הרוכשים שלו נפגעים.  כדי למנוע פיקוח כפול, הוצע להסמיך את השרה לקבוע מקרים שבהם לא תחול חובה להפקיד את כספי חברי הקבוצה בחשבון נאמנות, אם אינטרס ניהול כספי הקבוצה נשמר בדרך אחרת

נקודת היציאה תהיה לאחר שלוש שנים אם הקרקע נרכשה ולאחר ארבע שנים אם לא נרכשה

הסכום שיוצג חייב להיות מבוסס על שומת מקרקעין שנערכה בידי שמאי מקרקעין ועל דו"ח עלויות, שהוכן בידי שמאי מקרקעין או מהנדס. אבל אם לאחר אישור הבנייה הסכום יהיה שונה מהותית, המארגן ימסור לחברי קבוצת הרכישה דוח מעודכן לאחר החלטת מוסד התכנון המוסמך על מתן היתר בנייה. וכל חצי שנה יחויב היזם לספק לרוכשים דוח על התקדמות הבנייה.

בנוגע לדמי הניהול, החוק קובע כי אלו יהיו קבועים ולא כשיעור  ממחיר הדיירה. כמו כן הם ישולמו בהדרגה בהתאם לתקדמות בפרויקט, כדי למנוע מצב של עיכובים של היזם בהתנה לעלייה במחירי הדירות.

על פי ההצעה, היזם מחויב לרשום את זכויות הרוכשים וגם יגיש בקשה  להערת אזהרה על זכותיהם תוך שלושה ימים  מההסכם.

כמו כן, ברוב של 70% תוכל הקבוצה להחליף את היזם, וברוב רגיל להחליף את הנאמן.

עושים סדר בקבוצות הרכישה – ככה הרוכשים לא ייפגעו

קבוצות הרכישה – כבר לא יהיו קריסות?; איילת שקד: קבוצות רכישה חשובות להורדת מחירי הדירות

אי אפשר לקנות דירה בישראל? ממש לא נכון!