זכויות עובדים    

חופשה ללא תשלום – מתי מקבלים ואיך נערכים

חופשה, קרדיט:shutterstock
מעודכן ל-07/2019

כל עובד רשאי לצאת לחופשה ללא תשלום בהסכמת המעסיק בלי שיחסיו עם המעביד ותנאי ההעסקה שלו ייפגעו. זמן החופשה תלוי בהסכמה בין הצדדים. הסיבות לחופשה ללא תשלום מגוונות, הן יכולות להיות בגלל טיול ארוך, סיבות בריאות כשימי המחלה נוצלו, לצורך לימודים או המשך חופשת לידה לאחר היריון.

למעט המשך חופשת לידה, חופשה ללא תשלום לא מעוגנת בחוק והיא מכורח הסכם של המעסיק עם העובד. אין לפטר עובדת לאחר חופשת לידה בתקופת החופשה ללא תשלום ו-60 יום לאחר מכן. במקרה זה חופשה לא תשלום תהיה עד שנה מיום הלידה ורבע מתקופת  העסקתה אצל אותו מעסיק או באותו מקום עבודה. גם בן זוגה של היולדת יכול להתחלק איתה בזמן החופשה ללא תשלום. כמו כן תינתן חופשת אבהות ללא תשלום 3 ימים ראשוני לאחר הלידה. יתר על כן, עובדת הרה זכאית לחופשה ללא תשלום אם סוג העבודה ומיקומה פוגעים בהריונה.

נציין כי יש סוג נוסף של חופשה ללא תשלום, וזו החופשה ללא תשלום הכפויה, במקרהשל חופשה כזו מעל 30 יום מדובר בהרעת תנאים לכל דבר ואם העובד מתפטר במקרה זה, מגיעות לו כל הזכויות של מפוטר. והוא יכול לקבל דמי אבטלה.

בחלק מהמקרים החופשה ללא תשלום מוסדרת בהסכים קיבוצי, כמו הסכמים של עובדי המדינה, בהם כלולים התנאים והנסיבות שבהם אפשר לקחת חופשה ללא תשלום.

חופשה ללא תשלום מעל 14 יום  פוגעת בזכויות  העובד עבור סכום פיצויי הפיטורים, דמי הבראה ובשאר בזכויות ותוספות מטעם ותק כמו צבירת ימי מחלה וחופשה. על המעסיק לשלם לעובד ביטוח לאומי עבור החודשים הראשונים אך אינו חייב להפריש לחיסכון הפנסיוני.

בתנאים מסוימים לאחר 30 יום עובד יכול להיות זכאי לדמי אבטלה וכן לעבוד בעבודה אחרת, למעט המשך חופשה לאחר לידה.

איך להיערך לחופשה ללא תשלום

אם אתם יוצאים לחופשה ללא תשלום מתוכננת, היערכו מראש ובדקו את החסכונות שלכם ומקורות הכנסה אחרים. חשוב  לשים לב: בקרן פנסיה, אם מבוטח לא משלם פרמיה, הוא מכוסה בריסק זמני למשך חמישה חודשים, זכויותיו נשמרות לו ועלות הריסק (פנסיית נכות ופנסיית שארים) – הזהה לזו ששילם כשעבד – מנוכה מערכי הפדיון. הבעיה היא שאם חלפו חמשת החודשים והריסק לא נשמר עבור העובד, כשיחזור לעבודה הוא יידרש לתקופת אכשרה מחדש. המשמעות היא שאם העובד הצטרף לקרן הפנסיה כשהיה בריא, וכעת הוא סובל מבעיית בריאות, תנאי הביטוח יהיו שונים וטובים פחות עבורו.

מבוטח בביטוח מנהלים בחברת ביטוח שלא ישלם את הפרמיה והפוליסה תסולק, עלול לאבד את מקדם ההמרה המובטח, המחשב את הקצבה החודשית שלו. הביטוח שלו מתחיל מחדש בתנאים טובים פחות.

לכן צריך לבקש בתום חמשת החודשים את שימור הריסק, ואז או שהסכום ינוכה מהצבירה או שתשלמו עליו מכספכם.  בקרן פנסיה  תוכלו לשמר את הביטוח עד 24 חודשים ובהתאם לזמן החברות שלכם בקרן. כלומר אם אתם חברים בקרן פנסיה מסוימת 12 חודשים תוכלו לשמר את הביטוח 12 חודשים. בביטוח מנהלים ההגבלה היא רק על 24 החודשים והסכום שצברתם בקרן.

כמו כן חשוב לזכור שרמת החיים שאליה התרגלתם בהכרח תרד למשל עם הלידה ועם החופשה ללא תשלום, עם כל החיסכון בהוצאות, מדובר בחודשים שלמים ללא משכורת, לכן יש להקטין את ההוצאות כמה שניתן, עדיף לפני היציאה לחופשה שבה לא יהיה לכם תזרים מזומנים קבוע.

אם עדיין אין לכם מספיק מזומנים לזמן החופשה, שקלו הלוואה מקרנות השתלמות או הפנסיה, שם הריביות נמוכות יותר. גם הכינו את הסכומים מראש וקבעו תקציב חודשי לזמן החופשה.

אם יש באפשרותכם, גייסו חברים ומשפחה לעזרה במטלות השונות, בבית, בייביסיטינג ועוד במקום להביא אנשי מקצוע. כמו כן לעובד בחופשה ללא תשלום זכאי לקצבאות הבאות: ילדים, מזונות, שארים, זקנה, סיעוד, נפגעי תאונות, מילואים, נכות והבטחת הכנסה, למעט חופשה אחרי לידה.

יוצאים לחופשה משפחתית בחיפה? אפשר להוזיל את העלויות

ימי מחלה – האם מגיע לכם תשלום? וכמה?

ימי חופשה – כמה מגיע לכם?