קריירה    

חוסר בהירות – הטעות הכי גדולה בראיון עבודה

pixabay
מעודכן ל-10/2019

תארו לכם את פוגשים מישהו חדש ואתם שואלים אותו כל מיני שאלות, אבל כל תשובה שלו לא ברורה. הוא חסר ביטחון בדברים שאומר. האם הוא סוטה מנושא לנושא? האם לא ברור לכם מה הוא רוצה מכם?  במקרה כזה יש לכם כמה אפשרויות או שהנוכחות שלכם מפחידה אותו או שיש בעיות תקשורת לאדם  שאיתו מדברים או שהוא חרטטן.

בכל מקרה, אף אחת מהאפשרויות הללו אינה רצויה בראיון עבודה.  לפי המנכ"ל החדש של מיקרוסופט סאטיה נאדלה, חוסר בהירות היא אחת משתי טעויות גדולות שעושים בראיון עבודה לצד חוסר יצירת אנרגיה ומוטיבציה.

לפיו, חוסר הבהירות מתבטא בכמה היבטים:

בהירות המחשבה: האם המועמד ענה על השאלות שנשאלו בביטחון וברציונל פשוט שקל לעקוב אחריו?

בהירות בתקשורת: האם המועמד הצליח לבטא בצורה ברורה ומאורגנת את המחשבות שלו? על מנת להימנע מתשובה מבולבלת לשאלה בריאיון עבודה עדיף לעצור לרגע לפני שעונים ולחשוב לא רק על התגובה, אלא גם על האופן שבו תתמכו בתגובה. אימוץ זרם התודעה עד שמגיעים לפואנטה מוביל לרוב להיעדר בהירות.

בהירות הכוונה: ישנן לא מעט הסחות דעת בעת ריאיון עבודה, לכן חשוב להבהיר מה בדיוק אתם רוצים ומחפשים.

בהירות הסיפור: המרואיין מספר סיפור, את הסיפור שלו. לכן חשוב לוודא שהמראיין מקבל תמונה ברורה של מיהו אותו מועמד ומדוע הוא יתאים לתפקיד. עוזר לתרגל את הסיפור מבעוד מועד.

נציין כי אצל רבים מהמועמדים חוסר הבהירות כבר מתחיל בקורות החיים. הרבה כותבים קורות חיים מבולבלים ללא רלוונטיות למשרה, עם חוסר בהירות מה נעשה בתפקיד ועוד. מומחי משאבי אנוש ממליצים אפילו שהבעות הפנים יהיו בהירות ואם משהו לא מובן לשאול שוב. ואיך מגיעים לבהירות הזאת? התשובות הרגילות, עושים מחקר על החברה ועל התעשייה, עורכים סימולציות, מקדישים זמן מועט לשהייה לפני שעונים. אולי לא תקבלו את המשרה במאה אחוז אבל לא תיפסלו מיד.

המלצות לראיון עבודה – הן תמיד עוזרות לכם?

שאלות על אופי בראיון עבודה – איך לענות עליהן