תוכן ממומן    

חוגי חינוך פיננסי בבתי ספר: השקעה בעתיד הילדים

צילום: Freepik

במהלך השנים האחרונות, נראה כי חינוך פיננסי הפך להיות נושא מרכזי בחיים החברתיים והכלכליים שלנו. זו גם הסיבה לכך שצמחה בקרב לא מעט אנשים ההבנה כי עלינו להשקיע ולהתחיל לטפח תהליכי למידה פיננסיים גם בקרב ילדים צעירים ונוער שכן, מדובר בחלק בלתי נפרד מדאגה לעתיד שלהם. תחשבו על זה – אף אחד לא לימד את הדור שלנו איך עושים את זה נכון. אף אחד לא לימד אותנו מהו באמת כסף, איך להתנהל מול הבנקים, על החשיבות של השקעות ויכולת קבלת החלטות וכל היוצא בכך. אמנם את הנעשה לא ניתן להשיב – אך בהחלט נוכל לעשות כמיטב יכולתינו עבור מתן הזדמנויות טובות יותר לילדים שלנו, וזה מתחיל עם חינוך פיננסי.

 

קצת רקע על חינוך פיננסי לילדים

 

יש לא מעט דרכים בהן נוכל להנחיל חינוך פיננסי לילדים. נוכל לעשות זאת על ידי משחק קופסא אסטרטגי , אך גם על ידי חינוך להרגלים נכונים מגיל קטן. בכל אופן, חשוב להדגיש כי חינוך פיננסי לילדים זו השקעה משמעותית, שתועיל לכם ולילדים שלכם המון בטווח הארוך. על ידי בניית הרגלים נכונים ויכולת קבלת החלטות אופטימלית מגיל צעיר – תוכלו לסייע לילדים שלכם לבנות את עצמאותם הכלכלית בעתיד. הבנה עמוקה בתחום מאפשרת ללא מעט ילדים לפתח מודל חשיבה ומערכת יחסית בריאה עם כסף. כך תוכלו לעזור לילדים שלכם לעשות כל מה שלא לימדו אתכם, ונאלצתם ללמוד לעשות לבד –  לבנות תקציב, להתאים את צרכי כלכלת הבית להכנסה החודשית, להתנהל נכון מול הרשויות וכן הלאה.

הגישות השונות של חינוך פיננסי

יש לא מעט גישות שונות לחינוך פיננסי אצל ילדים, חלק מהן נוכל לראות אצל חוג חינוך פיננסי בבתי ספר. בימינו ניתן לראות גישות מגוונות, כך שנוכל להתאים אותן לשלבים ולגילאים השונים של הילדים. מעבר לחוג העשרה, נוכל גם לשלב לצורך העניין את החינוך הפיננסי במסגרת הקורסים הפורמליים של בתי הספר. כך בעצם נוכל לספק לילדים שלנו ידע בסיסי בנושאים כמו בניית תקציב משפחתי, פקדונות והשקעות, חיסכון וכיוצא בכך. יתר על כן, נוכל להקנות לילדים ולנוער מיומנויות מעשיות בדרכים מתוחכמות שיעניינו אותם – כמו משחק קופסא אסטרטגי שמלמד ילדים צעירים עקרונות חשובים של חינוך פיננסי.

החשיבות של חינוך פיננסי מגיל צעיר

בין אם החלטתם לשלב חוג חינוך פיננסי בבתי ספר או בכלל החלטתם לרכוש קורס דיגיטלי לילדים  שלכם בנושא – אין ספק כי חינוך פיננסי מגיל צעיר זהו דבר חשוב מאוד. ילדים שלומדים כיצד לנהל את הכספים שלהם בצורה נכונה כבר מגיל צעיר יוכלו לשפר כך את איכות החיים שלהם כשהם מתבגרים, ולהתפתח בצורה חיובית. חינוך פיננסי עוזר לנו להעניק לילדים שלנו יותר אפשרויות כשיגדלו, כך שיוכלו להתמודד בצורה נכונה עם מצבים כלכליים מסוימים.

עקרונות חשובים שכדאי ליישם

בין אם אנחנו החלטנו ללמד את הילדים שלנו מספר נקודות חשובות בעצמנו או רכשנו קורס דיגיטלי לילדים – יש לא מעט עקרונות חשובים שלא נרצה לוותר עליהם לאורך הלימוד:

  • הקמת חסכונות – חשוב מאוד להדגיש עד כמה חשובים חסכונות, ולעודד את הילדים ליצור חסכונות ולטפח אותם כבר מגיל צעיר. נוכל אפילו "לדחוף" אותם לכך בעצמנו. נוכל לפתוח קופה אישית לחיסכון עבור כל ילד, ולעודד אותם להפקיד סכום מסוים מדמי הכיס שהם מקבלים. בשלבים מאוחרים יותר, כמו בגיל הנעורים – הילדים כבר יתחילו להפקיד אחוז מסוים מהשכר שהם מקבלים במידה והם יעבדו במהלך שנות התיכון שלהם.
  • ניהול תקציב נכון – נוכל ללמד את הילדים על החשיבות של תקציב וניהול הוצאות. במהלך זמן איכות איתם או חופשה משפחתית נוכל לשתף אותם בהחלטות המושכלות שאנחנו מקבלים גם כאשר אנחנו מוציאים ונהנים – וכך בעצם נוכל להרגיל אותם מגיל צעיר לחשיבות העצומה מאחורי קבלת החלטות נכונה.
  • שימוש בדוגמאות פרקטיות – ילדים לא בהכרח מבינים שאומרים להם – הם רואים ומבצעים. חשוב שנבין כי בתור הורים, אנחנו משמשים דוגמא. מעבר לכך, חשוב לא פחות כי נשלב לצד ההסברים שלנו גם דוגמאות פרקטיות. נוכל אפילו להפוך את תהליך הלמידה למעניין וחוויתי יותר, בין היתר על ידי הוספת משחקים וסימולציות שונות.