חדשות    

חדוה בר – נפריד את חברות כרטיסי האשראי מהבנקים

בנק ישראל

המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר,  הציגה בוועידת כלכליסט, יוזמות שיביאו להערכתה להגדלת התחרות בתחום משקי-הבית והעסקים הקטנים.

בר מתכוונת להקים מאגר נתוני אשראי לשימוש כל המערכת הפיננסית. כמו כן, היא תפעל להפרדת חברות כרטיסי האשראי מבנקים שמשקלם בתחום האשראי הקמעונאי עולה על 20%. במילים אחרות, בר מתכוונת ששני הבנקים הגדולים – פועלים ולאומי יידרשו למכור את הבעלות על חברות כרטיסי האשראי שלהם וכן  יהיו מנועים מלעסוק בתפעול וסליקה של כרטיסי אשראי.עם זאת, הבנקים יוכלו להמשיך ולהנפיק כרטיסי אשראי.

בנוסף, בנק ישראל יתמוך בכך שחברות כרטיסי האשראי יוכלו לגייס אג"ח למימון פעילותן, שכן הן מפוקחות על-ידי הפיקוח על הבנקים.

יוזמות נוספות שהציגה בר –

– בנק ישראל יתמוך בכניסת הגופים המוסדיים וחוץ-בנקאיים לאשראי קמעונאי ועסקים קטנים, באמצעות רכישת תיקי הלוואות מחברות כרטיסי אשראי ומהבנקים.

– כניסה של הבנקים להפצת מוצרי ביטוח.

– בנק ישראל יפעל להגדרת ביטוח פיקדונות. החלת ביטוח הפיקדונות תצמצם את המחיר למשק במקרה של כניסה של בנק לקשיים או אף לכשל, וכן תתרום לחיזוק הבנקים הקטנים יותר.

"ניתן לצפות שבתוך מספר שנים המערכת הבנקאית והפיננסית תראה אחרת", אמרה בר והוסיפה – "היא תהיה יותר טכנולוגית, יותר תחרותית – בתחומים שנוגעים למשקי הבית ולעסקים הקטנים ובפרט באשראי, בתחום התשלומים ובמוצרים פיננסיים נוספים. בנוסף, ניתן לצפות, שיתרחש תהליך של טשטוש הגבולות בין הגופים המוסדיים, הבנקים, והשחקנים החדשים שיכנסו למערכת".

"שינויים אלה מתרחשים כבר היום בעולם, כתוצאה מהשינויים הטכנולוגיים שמקלים על כניסה לתחומי הפיננסיים ויוצרים סביבה יותר תחרותית, וכן עקב ההתגברות המשמעותית שחלה בשנים האחרונות ברגולציה על בנקים, שאינה זהה לזו שקיימת על גופים חוץ בנקאיים. בנק ישראל והפיקוח על הבנקים יובילו ויתמכו בשינויים הללו, כאשר מטרת העל שלנו היא הגנה על הצרכן וקידום טובת הצרכן והמשק".

"השמירה על היציבות אינה מונעת את קידום התחרות. אנו מאמינים שניתן לקדם עוד שינויים בתחרות ללא פגיעה ביציבות המערכת, והפיקוח על הבנקים ובנק ישראל יעשו זאת, ובכלל זה נקדם גם שינויים מבניים"