חדשות    

חברות האשראי נפגעו ברווחיות ומכוונות לאשראי לכל מטרה המסוכן יותר

השנה הייתה שנה קשה לחברות האשראי, שתי החברות הגדולות לאומי קארד וישראכרט נפרדו מהבנקים הבעלים, לאומי קארד שינתה את שמה למקס אפילו. כך הפכו הבנקים למתחרים ישירים בינתיים רק עם אפליקציות התשלומים אך גם ינפיקו כרטיסים משלהם. תחרות נוספת צפויה מענקיות בינלאומיות כמו גוגל פיי ואפל פיי. התחרות מובילה גם לירידה בעמלות הסליקה. גם הסכמי התפעול מול הבנקים עדיין בתוקף ולכן  הן עדיין משלמות לבנקים עמלוות .לכן חברות האשראי מחפשות הכנסות באפיקים אחרים, בעיקר בתחום האשראי הצרכני.  רק כאל נשארה עם דיסקונט ולכן פחות נפגעה משינויים

בשל ההסכמים עם הבנקים חברות האשראי מנסות לדחוף יותר כרטיסים חוץ בנקאיים ולהקטין את התלות בבנקים. הבנקים, נלחמים מצידים באמצעות הטבות. כאל שנשארה עם דיסקונט הציגה את הנתונים הכי טובים הרבעון.

במקס ובישראכרט העצמאיות, שספגו ירידה ברווחיות ברבעון, מכוונים את עיקר המאמצים בשלב זה לצמוח בתחום האשראי הצרכני והעסקי. תיק האשראי הצרכני (לא כולל רכבים) של מקס עלה ב־10% ברבעון ל־4.48 מיליארד שקל;תיק האשראי הצרכני ללא רכב של ישראכרט קפץ בשיעור של 35.5% ל־3.4 מיליארד שקל. אך גם בכאל מגדילים לא רע את תיק האשראי הצרכני — עלייה של 15% ל־4.86 מיליארד שקל.

במקס עברו בשנים האחרונות מאשראי לרכישת רכבים,  הבטוח יותר בשל משכון הרכב, לאשראי לכל מטרה. בהתאם, הריבית הממוצעת שגובה החברה ממשיכה לעלות — מ־7% נכון לסוף הרבעון המקביל אשתקד ל־7.8% כיום, עקב הסיכון הרב. הכנסות הריבית ברוטו זינקו ב־21% – אך הכנסות הריבית נטו ירדו ברבעון ב־1% ל־351 מיליון שקל, בשל עלייה בהוצאות המימון; ישראכרט, שלא הובילה בתחום בעבר מציגה צמיחה מואצת במגרז זה. הריבית אצלה זינקה מ־7% אשתקד ל־7.8% היום.

בנק ישראל מתריע מפני הרחבת היצע האשראי – ובפרט אשראי צרכני

בנק ישראל התעורר – חושש מבועת אשראי צרכנית; דורש מהבנקים פרוט על הלווים