טכנולוגיה    

זמן מסך לילדים – מה חושבים המומחים, ומה חושבים מובילי ההייטק

קרדיט: pixabay
מעודכן ל-10/2019

לפי ארגון הבריאות הבינלאומי, יש להגביל את זמן המסך לשעה אחת ביום בלבד לילדים מתחת גיל חמש. גם לגדולים יותר לא כדאי להיות הרבה מול המסך. כך מחקרים מצא כי הסיכוי לדיכאון בקרב נערים ונערות בכיתה ח' מזנק ל-27% בשל שימוש תכוף במדיה החברתית.

גם במגזין ביזנס אינסיידר  בדקו את העניין וגילו מי מבכירי ההייטק נותן לילדיו  זמןמסכים וכמה. ביל גייטס למשל  החליט להגביל את זמן המסך של הילדים,  לאחר שבתו החלה לפתח חיבור לא בריא למשחק מחשב. הוא גם רכש לילדים שלו את הטלפון הנייד שלהם רק בגיל 14.

אצל סטיב גובס זה היה אפילו יותר קיצוני .הוא לא הרשה לילדים שלו להשתמש במשכירים שפיתח. הוא אסר על ילדיו להשתמש בטאבלט בעת השקתו. "אנחנו מגבילים את השימוש בטכ נולוגיה בבית", אמר בראיון לניו יוק טיימס.

  גם אוון שפיגל, מנכ"ל סנאפצ'ט,  הודה בריאיון לפיננשל טיימס כי הוא ואשתו הדוגמנית מירנדה קר מאפשרים לילדים זמן מסך של שעה וחצי בלבד בשבוע. גם סונדר פיצ'אי ,מנכ"ל גוגל, סיפר לניו יורק טיימס כי לבנו בן ה-11 אין בכלל טלפון נייד, והוא מגביל גם את הצפייה שלו בטלוויזיה. גם מנכ"ל אפל הנוכחי טים קוק ומנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה הביעו דעות נגד שימוש יתר בטכנולוגיה בקרב ילדים.

אחד הדברים המעניינים בספר "חינוך מסך" הוא  שבתי הספר הרגילים בעמק הסיליקון מתאפיינים בחוסר שימוש בטכנולוגיה בולט, כולל לוחות גיר ושימוש בעפרונות. במקום ללמוד כיצד לכתוב קוד, הילדים לומדים כישורים רכים יותר כמו שיתופי פעולה ושמירה על כבוד.

ואילו בבתי ספר עם תקציבים נמוכים דווקא מגבירים את התלות הטכנולוגית בניסיון לעזור לפתור את בעיית המחסור במורים.  עם זאת, נראה שביל גייטס לא דואג לילדי אחרים כמו לילדיו והמומחים גם מציינים שאף שבבית גייטס מגביל את זמני המסך, הוא דווקא פועל לקידום השימוש במכשירים אלקטרוניים בבתי ספר. מדובר בחינוך מותאם אישית, שגייטס רואה כמשמשת לפיתוח התלמיד ולא כבידור

מה אומרים המומחים

לפי מחקר קנדי עדכני,  שפורסם בכתב העת PLOS One וכלל 2,427 ילדים, בהשוואה לילדים שהשתמשו במסכים במשך 30 דקות או פחות, ילדים שזמן המסך שלהם עבר את המגבלה של שעתיים היו בסיכון גבוה יותר לסבול מבעיות התנהגות, כגון קושי בריכוז, גם כאשר המדענים הביאו בחשבון את המצב הסוציו-אקונומי, השינה ורמות הסטרס. בקבוצה זו היה סיכוי גבוה פי 5.9 שהילדים יתקשו להתרכז וסיכוי גבוה פי 7.7 להראות סימפטומים של הפרעות קשב וריכוז. ילדים שהתעמלו במשך יותר משעתיים בשבוע היו בסיכון נמוך יותר לחוות בעיות נפשיות. במחקר המליצו לחשוף את הילדים למסכים החל מגן חובה.

על פי ההמלצות בישראל,  מומלץ לא לתת לילדים מתחת גיל שנתיים לראות טלווזיה ומגיל זה לשעה עד שעתיים ביום בלבד, רצוי עם ההורים, להרחיק את המכשירים האלקטרונים מהחדר ולא לאפשר שימוש בהם בארוחות משפחתיות וכדומה.

שיאומי חשפה סמארטפון שכולו מסך

האם המסכים פוגעים בראייה של היפנים