מדריכי צרכנות    

זה שיר אהבה פשוט: איך בוחרים תקליטן לחתונה?

מעודכן ל-07/2019

המוזיקה שתלווה את החתונה שלכם היא שתקבע בסופו של דבר את מצב הרוח שלכם ושל האורחים  וכל זה מונח על הכתפיים של אדם אחד – הדי ג'יי ■  איך תדעו מי האיש/ה הכי מתאים למשימה?

מוזיקה נועדה להפיח חיים באירוע שלכם, לעשות שמח ולגרום לאנשים לזוז. אבל בניגוד לבופה שבו כל אחד יכול לבחור את התפריט החביב עליו מתוך המגוון הקיים, פה מדובר במנת פסקול אחידה שמוגשת בו זמנית לאוזניהם של מאות אורחים. אז איך בוחרים את הצלילים הנכונים ואת מי שישמיע אותם? בשביל זה הכנו את המדריך המלא לבחירת תקליטן.

למוזיקה שתשמיעו בחתונה שלכם תהיה השפעה מכרעת על האווירה ועל רמות השמחה. בהתחשב בתפקידו הגדול בהפיכת הערב לבלתי נשכח, יש להשקיע זמן ומחשבה בבחירת האיש המתאים לבניית פסקול החתונה שלכם.

אז איך יודעים באיזה תקליטן לבחור?

ראשית, כדאי לפנות לכמה תקליטנים שקיבלתם עליהם המלצות מחברים שהתחתנו, מגולשים ברשתות החברתיות או לכאלה שיצא לכם לשמוע באירועים והתרשמתם מהם. אם נהניתם מהמוזיקה בחתונה שהוזמנתם אליה, בקשו כרטיס ביקור מהתקליטן. אל תשכחו לקחת גם את שמו, במקרה שמדובר בחברה.

לפני שתצאו לפגישות עם התקליטנים הפוטנציאליים, כדאי לערוך עימם שיחת תיאום ראשונית בטלפון, כדי לבדוק שפרמטרים בסיסיים (כגון תאריך האירוע והתקציב העומד לרשותכם) תואמים לשני הצדדים, כדי שאפשר יהיה להמשיך.

מה קורה בפגישה?

בפגישה, תפקידו של התקליטן בעיקר להקשיב לכם ולקלוט את הסגנון שמתאים לכם. גם אם אינכם מומחים גדולים במוזיקה, הוא צריך להבין איזה כיוון יתאים לאווירה שאתם רוצים ליצור באירוע. כשהתקליטן לא מדבר בהכללות ונותן לכם דוגמאות מוזיקליות שממחישות שהוא קלט אתכם, סימן שעומד מולכם איש מקצוע.

נסו להגיע סגורים על איזו מוזיקה ואיזה סוג של בן אדם (ברמה האישית) אתם רוצים. שבו עם ה-DJ, והוא יציג את עצמו ואת המקצוע. שאלו אותו מה הוא רואה כחשוב במיוחד והשוו את תשובתו לשלכם. אל תשכחו שהמטרה שלו (צריכה להיות) לשרת אתכם, את האורחים שלכם ואת הטעם שלכם. זוהי לא הופעה פרטית שלו. תקליטנים רבים פשוט מנגנים מה שהם רוצים, למרות בקשות והסכמים. הבהירו לו מה חשוב לכם.

מצד שני, אלא אם אתם חיות מוזיקה ומסיבות, אל תהיו מקובעים מדי. התקליטן הוא איש מקצוע עם הרבה ניסיון. הוא כנראה יודע מה הוא עושה, איך להקפיץ אנשים ולא להרדים אותם. בזמן המסיבה עצמה הוא המלך של המוזיקה ובשביל זה אתם משלמים לו. נסו לא לחתום על החוזה בפגישה הראשונה. מכל פגישה עם כל תקליטן תלמדו משהו חדש. תראו כמה אנשים, תבדקו מחירים. לפגישה השנייה תגיעו מוכנים יותר לדון על המחיר ופרטים נוספים.

מה אתם צריכים לחפש?

חיבור אישי – אחד הדברים החשובים בבחירת תקליטן לאירוע הוא תחושה של "כימיה" עם בעל המקצוע. אדם שתרגישו נעים במחיצתו, שיסתכל עליכם בגובה העיניים ויבין על מה אתם חולמים במסיבת החתונה. חשוב שתרגישו שאתם מקבלים את מלוא תשומת הלב ושהתקליטן יהיה אדם נוח, סימפטי, אמין, וחשוב לא פחות – אוהב מוזיקה ונהנה מעבודתו.

 

מקצועיות – חובה שהתקליטן שלכם יהיה מנוסה מאוד. תקליטן טוב הוא תקליטן שכל חתונה שלו נשמעת אחרת מבחינת ההרכב והרצף המוזיקלי, כזה שיידע להשתמש גם בקטעי מוזיקה מיוחדים, בגרסאות שונות מותאמות ומיוחדות לשירים מוכרים. המוזיקה צריכה להיות מגוונת, מוזיקה שתדבר לאופי האורחים ותגרום לאנשים לזוז – באירוע אחד זה יכול להיות רוק אלטרנטיבי ובחתונה אחרת מוזיקה אלקטרונית. לכן התקליטן צריך להיות מנוסה מאוד, מישהו שכבר עבד עם סוגי קהל שונים ככל שניתן.

התרשמות – בקשו מהתקליטנים שמצאו חן בעיניכם לצפות בסרט מוקלט כדי שתוכלו להתרשם מעבודתם באירוע. עדיף לצפות בסרט המכיל את חומר הגלם, ולא בגרסה הערוכה. חשוב לוודא שהתקליטן מרגיש את הקהל וזורם עם האירוע, שהוא יודע ליצור מעברים חלקים בין השירים כך שלאירוע יהיה פסקול מתמשך שיגרום לאנרגיה חיובית על הרחבה. שימו לב אם התקליטן מרבה להשתמש במיקרופון ואם הדבר מתאים לסגנון האירוע שלכם.

אירוע לדוגמה – לעיתים התקליטן יציע לכם לבקר אותו באירוע "אמיתי" ולהתרשם מעבודתו. ביקור כזה אולי יוכל לתת לכם אינדיקציה, אבל לא תמיד זה אכן צעד נכון. כדאי לזכור שמצב שבו זוג בא לבחון את התקליטן בחתונה כלשהי אינו הוגן כלפי הזוג שמתחתן. ייתכן שהתקליטן יחטיא את המטרה שלשמה הגיע ברצותו למצוא חן בעיני הזוג שבא לצפות. כמו כן, ייתכן שתגיעו לאירוע לא מייצג, כמו חתונה שבה יש הרבה אורחים צעירים שאותם כל אחד יכול להרקיד, או לחילופין אירוע קטן שבו כולם "רדומים", והדבר עלול להותיר בכם את הרושם הלא נכון.

הפרטים הקטנים והחשובים

לאחר שמצאתם את התקליטן שמתאים לכם, ודאו עמו עוד כמה נקודות חשובות נוספות:

חברת מוזיקה – חשוב שהתקליטן עימו נפגשתם וממנו התרשמתם יהיה זה שיגיע לאירוע שלכם ולא מישהו אחר מהחברה.

גיבוי – אם התקליטן חלילה לא יוכל להגיע, בררו מי מגבה אותו. לעתים תינתן לכם האפשרות לבחור איזה תקליטן תעדיפו כמחליף, במידה שצצה בעיה ביום האירוע. מומלץ שעוד תקליטן ינגן בזמן האירוע בכל מקרה, ויחכה לקהל באזור הריקודים החל מזמן החופה. בנוסף, שאלו מי מטפל במערכת הסאונד במקרה של תקלה. לגבי ציוד, חייבת להיות פלטת גיבוי, עוד שני קומפקט דיסקים ומיקסר.

היכרות עם המקום – ברוב המקומות מותקנות מערכות תאורה והגברה אליהן אמור התקליטן להתחבר. בדקו אם התקליטן שלכם עבד בעבר במקום ומכיר את המערכות המותקנות בו, ואם הוא מביא איתו מערכת נוספת לחופה מרוחקת במקרה הצורך. כמו כן יש להקפיד שעוצמת המוזיקה תהיה כזו שתאפשר לאנשים היושבים סביב השולחנות לנהל שיחה.

שעות עבודה – חשוב לציין בפני התקליטן את שעת תחילת האירוע כדי שיגיע למקום קודם לכן ויהיה מוכן בזמן, אך חשוב לא פחות לדעת מתי הוא מתכוון לעזוב את המקום. אם אתם מתכננים לרקוד עד אור הבוקר, ודאו שהתקליטן מגיע ללא הגבלת זמן, ובמקביל בדקו עם המקום שאין מגבלה על עוצמת הרעש בשעות הלילה המאוחרות בשל קרבה למקום מגורים.

 

מה כלול – שאלו אם התקליטן מגיע עם עוזר, אם תרצו דאבל די.ג'יי או תוספות כמו מסכים, V.J, הרכב מוזיקלי, מעגל מתופפים ועוד.

בחירת המוזיקה ותיאום ציפיות

כשבועיים לפני החתונה עורכים פגישה שבה אתם אמורים לבחור את הקו המוזיקלי של האירוע: קבלת פנים, חופה, ריקודים, הפסקות ועוד. ספרו לתקליטן על אופי האירוע שלכם – כמה אזורי התרחשות יש בחתונה, איך אתם מתכננים להיכנס לחופה, האם יש תוכנית אמנותית או ברכות, מהו הרכב האורחים (כמה צעירים וכמה מבוגרים) ומהו מהלך האירוע הצפוי.

חתימת החוזה – למה כדאי לשים לב?

  • ודאו שמצוין בחוזה שיש גיבוי למקרה שהתקליטן שלכם חולה ודעו מי המחליף שלו.
  • הגדירו את שעת הגעתו של התקליטן למקום האירוע (הוא אמור להיות מוכן כבר לפני קבלת הפנים).
  • בדקו שיש לו ציוד גיבוי למקרה של תקלות.
  • ודאו שאין הגבלת זמן (שהוא לא אורז את חפציו ב 12 בלילה). החתונה שלכם היא המסיבה שלכם. אל תחסכו בדרישות ובהבהרות – אתם בוודאי רוצים שהכול יהיה מושלם.

מעצבים פסקול לחתונה

אחרי איתור התקליטן הנחשק עומדת בפניכם משימה מורכבת – בחירת המוזיקה שתנוגן בכל שלב בערב. שימו לב שבחתונה, בשונה מישיבה בסלון הביתי והאזנה נוסטלגית לשירי ארץ ישראל, המוזיקה הנכונה היא לא בהכרח זאת שנחשבת איכותית, מעניינת או עכשווית, אלא זאת שתדע מתי להיות רק ברקע ומתי להקפיץ את כולם לרחבה, שתתחשב גם בצעירים וגם במבוגרים, שתעשה שמח אבל גם תאפשר לאנשים סביב השולחנות לתקשר זה עם זה.

בחירת הסגנון – כדאי להתמקד בכמה כיוונים מוזיקליים כלליים שאיתם יוכל התקליטן להתחיל לעבוד. כשמגיעים זוגות שמבינים במוזיקה, התקליטנים בונים את פסקול קבלת הפנים על פי הטעם המוזיקלי שלהם. לאלה שבקיאים פחות, התקליטן מתעניין בהעדפות המוזיקליות שלהם, ושואל איזו אווירה ירצו לשדר באירוע: סולידית, בומבסטית, מרגשת, צנועה, מיוחדת וכדומה. על פי התשובות, משמיעים לבני הזוג שירים מהמאגר. חשוב שתיידעו את התקליטן גם מה אינכם רוצים לשמוע בשום אופן. חשוב שמי שאינו מבין במוזיקה יסמוך באופן מוחלט על התקליטן ויזכור שתפקידו להרגיש את הקהל באירוע ולהתאים לו את המוזיקה, כאשר הבקשות של הזוג מהוות עבור התקליטן מעין המלצה. כאשר יש בקשות למוזיקה מסוימת ונדירה יחסית, כמו זוג שרוצה לנגן בחתונה רק מוזיקה חסידית, עדיף לפנות לבעל מקצוע המתמחה בז'אנר המבוקש.

מוזיקת רקע – זהו הפסקול של קבלת הפנים והארוחה. חשיבותה בכך שהיא בונה את האווירה ומחממת את הקהל לקראת מסיבת הריקודים. זו יכולה להיות מוזיקה שאתם מתחברים אליה באופן אישי, מוזיקה המותאמת במיוחד לסוג הקהל או למקום שבו נערכת החתונה (גן, אולם, מקום כפרי, ליד הים וכו'). לשלב הראשון באירוע יתאימו בדרך כלל שירים הרמוניים ונעימים לאוזן, כמו בוסה נובה, צ'יל אאוט, עברי נוסטלגי, שנות ה-70 וה-80 וכדומה. בשלב הארוחה אפשר לקחת גם כיוונים קצביים יותר כגון גרוב לאונג' (צ'יל אאוט מהיר).

חופה – החופה היא הרגע המכונן של הערב. מגוון השירים המתאימים לכניסה וליציאה מהחופה גדול, ואם אתם לא סגורים על רעיון, כדאי שתבקשו מהתקליטן שיציע לכם כמה שירים שמתאימים לדעתו לאופי שלכם, ואת בחירת השיר תעשו בבית בראש שקט.

ריקודים – הרצף של הריקודים באירוע נקבע בהתאם לסדר הגשת האוכל: באירוע הגשה לשולחנות, מרקידים בין המנות מספר פעמים, והמסיבה מתחילה לאחר הגשת המנה העיקרית. באירוע עם מזנונים, מרקידים לאורך כל הערב. לעתים רוקדים חצי שעה אחרי החופה ואז קובעים זמן שבו כולם, אפילו החתן והכלה, יושבים לאכול.

למסיבה שני חלקים: בהתחלה המוזיקה פונה לכל האורחים ועשויה לכלול להיטים משנות ה-70 וה-80, לטיניים, ים תיכוניים ועוד. בהמשך ינוגנו סטים של שירים המיועדים יותר לצעירים, כמו מוזיקה אלקטרונית, רוק אלטרנטיבי או להיטי עבר שעברו רימיקס. התקליטנים ישמחו לשמוע על הסגנונות המועדפים עליכם ועל הקהל. זוגות רבים גם מצרפים רשימה של שירים ספציפיים, והתקליטן מנסה לשבץ אותם במהלך הערב. השילוב הטוב ביותר הוא זה שנוצר בין הטעם שלכם לבין הבחירה המקצועית של התקליטן.

שירה בציבור/ קריוקי – זאת אופציה מקורית שמשנה מעט את הפורמט המוכר. מילות השירים מוקרנת בעזרת מצגת מחשב, בשילוב תמונות נוף ותמונות בעלי השמחה ברקע. השירה המשותפת עם בני המשפחה והחברים יכולה להיות חוויה מרגשת.

יצירה עצמית – זוגות שמעוניינים להקליט שיר בעצמם במיוחד לאירוע, יוכלו לקבל את השירות אצל חלק גדול מחברות שירותי המוזיקה, או לפנות בעצמם לאולפן הקלטות. אין ספק שהקהל לא יישאר אדיש, במיוחד אם השיר יהיה מקורי ואישי.

D.V.Jלתחום החידושים הטכנולוגיים נכנס חזק ה-D.V.J, שילוב של קליפים בסנכרון עם המוזיקה. בניגוד ל-V.J, שהיה מקשר את הדימויים החזותיים עם המוזיקה, אצל ה-D.V.J, במקביל להשמעת השיר יוצג הקליפ שלו על המסכים, והתקליטן יוכל לעשות מיקסים של סאונד ווידיאו בו-זמנית.

ולפעמים החגיגה נגמרת – כשאחרוני האורחים רוקנו את הבר וגם החברים הנמרצים ביותר כבר מתחילים לקרטע, מושמעים בדרך כלל שירים שקטים, שהאורחים המתפזרים ייקחו איתם הביתה. הסיום הרשמי ייקבע רק כשהזוג מבשר לתקליטן שנגמר האירוע.

כמה זה עולה לנו?

תקליטן לחתונה יעלה לכם בין 3,500 שקל ל-8,000 שקל. המחיר משתנה בהתאם למוניטין התקליטן.

להקה לחתונה – טריו – המחיר לקבלת פנים ללהקה של שלושה נגנים או שני נגנים וזמר

7,000 – 3,500 שקל

להקה לחתונה – רביעייה – המחיר לקבלת פנים ללהקה של ארבעה נגנים או שלושה נגנים וזמר

9,000 – 4,500 שקל

להקה – כל נגן נוסף: 1,500 – 600 שקל

זמר לאירוע – 2,000-5,000 (המחיר אינו כולל זמרים מפורסמים)

כנריות לחתונה – המחיר למופע של שתי כנריות – 4,000 – 1,500 שקל

כנר לחתונה – 2,500 – 1,000 שקל

סקסופוניסט לחתונה – 2,000 – 1,000 שקל

שופרות לחתונה – המחיר לשני נגני שופרות – 2,000 – 800 שקל

נגן שופר ומתופף – 2,500 – 1,200 שקל

זוג מתופפים – 2,000 – 800 שקל

נגן נבל – 2,500 – 1,000 שקל

כמה עולה אמן לאירוע – רוצים זמר, סטנדאפיסט, אומן חושים? הנה המחירים

סיי צ'יז: איך בוחרים צלם לחתונה וכמה זה עולה?