חדשות    

"זה הזמן לקחת משכנתא ולקנות דירה"

שמואל בן אריה. צילום עומר קפלן

על רקע החלטת בנק ישראל שלא להעלות את הריבית (הרחבה כאן) סבור שמואל בן אריה, מנהל השקעות ראשי לשוק המקומי בפיוניר כי זה הזמן לקחת משכנתא ולקנות דירה. 

"בהחלטת הריבית הקודמת בנק ישראל אמר כי צפויה העלאת ריבית נוספת עד סוף הרבעון השלישי ל- 0.5%  וכי הריבית תעמוד על כ- 1.25% בסוף 2020. למעשה בנק ישראל השאיר לעצמו פתח להעלאת ריבית נוספת ברבעון הרביעי.

"במידה ותנאי השוק לא יאפשרו העלאה כזו, האם זה אומר שצפויות שלוש העלאות ריבית על מנת לעמוד ביעד? ההודעה מעניינת כי היא לא מאוד ברורה, אם בסוף שנת 2019 התנאים להעלאה לא יבשילו, אז מה אמור להשתנות בשנת 2020?

"כשמסתכלים על המצב הכלכלי במשק, נתוני הצמיחה נראים טוב וכך גם נתון האבטלה, שהתייצב כבר תקופה ארוכה סביב ה- 4% ואף נמוך מזה, מה שמצביע על כך שהמשק בתעסוקה מלאה. האינפלציה שעד כה הייתה הסיבה הרשמית לכך שהריבית לא עלתה, נמצאת כבר מיוני 2017 בתוך יעד בנק ישראל (בין 1% ל- 3%). נראה כי התקופה הארוכה בה האינפלציה נמצאה תמיד מתחת ליעד הסתיימה ואנו צריכים להתרגל לעולם בו כבר אין הצדקה לריבית אפסית ואף לא לריבית ריאלית שלילית.

"הסתכלות עמוקה יותר על התנהלות בנק ישראל בשנים האחרונות מראה כי הנתון אשר לו ניתן הדגש הגדול ביותר בכל הנוגע לקבלת החלטה על הריבית היה דווקא שער השקל/דולר. לאחרונה שוב ראינו את הדולר נחלש ואת השקל מתחזק דבר אשר מרחיק את הסיכוי להעלאת הריבית. עם זאת, בעולם ישנו חשש חדש – מיתון בארה"ב ובעקבותיו גם בישראל – אליו תגיע ישראל ללא תחמושת של כלים מוניטריים. מכאן, בנק ישראל יכול לעלות את הריבית בזמן הקרוב ו'למלא את המחסנית'. במידה והדולר יתחזק והשקל ייחלש, אני מאמין שלמרות דברי מחלקת המחקר של בנק ישראל, הנגיד לא יחמיץ את ההזדמנות לנורמליזציה של הריבית ויעלה את הריבית השנה בלפחות שתי העלות, אם לא שלוש.

"יצוין כי כל עוד הריבית תישאר ריאלית שלילית, לכל שר שיכון אשר יבוא בעתיד יהיה כמעט בלתי אפשרי לצנן את שוק הנדל"ן. לכל המתכננים לקיחת משכנתא בקרוב, כרגע חלון ההזדמנויות למשכנתאות זולות עדיין קיים".