חדשות    

זהירות הונאה: הודעת וואטסאפ מבטיחה מענק מביטוח לאומי ומציפה אתכם בפרסומות

גם אתם קיבלתם הודעה מביטוח לאומי המבטיחה לכם מענק של 15 אלף שקל? היזהרו, זו הונאה. בימים האחרונים הודעת וואטספ מופצת לאזרחי ישראל ומפנה לאתר מתחזה שמציע החזרים כספיים לגולשים תמורת הפצת ההודעה.

נוסח ההודעה" "אלה שעבדו בין השנים 1990 ו-2019, זכאים לקבל 15,000 שקלים מהמוסד לביטוח לאומי. בדוק אם שמך מופיע ברשימת האנשים הזכאים להטבה זו". בנוסף לטקסט שבהודעה, מצורף גם קישור המוביל לדף נחיתה.

הדף שאליו מגיעים באתר מציג שאלות כמו "האם אתה מעל גיל 18?", "האם אתה עובד כעת?" ו"האם עבדת בין השנים 1990-2019".

שימו לב כי השפה והטקסטים המוצגים אינם אמינים, כולל כותרת הכוללת מילה תמוהה וכפתורים שהמילים בהם לא לגמרי ברורות.

אם הקורבנות הפוטנציאליים השיבו על השאלות, נפתח חלון אשר מבקש לשתף את ההודעה עם כמה שיותר אנשים כדי לקבל את ההטבה מביטוח לאומי באופן אוטומטי.

הנוכלים השקיעו גם בחלונית מפייסבוק, שמראה תגובות מרוצות ומזויפות של אנשים שאספו את הכספים שמגיעים להם: "לבסוף המדינה החלה לחשוב על האזרחים שלה". גם שם ניתן לראות כי השימוש הוא בשפה עילגת ולא רהוטה.

אמיר כרמי, מנהל הטכנולוגיות בחברת אבטחת המידע ESET ישראל מוסר:

"בשונה מהונאות שבדרך כלל אנו רואים ברחבי הרשת, אין כאן ניסיון לדלות פרטים של מותקפים. מי שנכנס לדף עם הסקר דרך הדפדפן כרום לאנדרואיד, יקבל בקשה מהאתר להציג התראות. מי שיאשר את ההודעה יקבל פרסומות קופצות גם במהלך הגלישה בדפדפן וגם בזמן שימוש באפליקציות אחרות.

כדי להיפטר מפרסומות קופצות מסוג זה, יש להיכנס לדפדפן כרום, להגדרות (שלוש נקודות בצד הימני או השמאלי העליון של הדפדפן), להיכנס לתפריט ההתראות  notificationsולהסיר את הסימון מהאתר הזדוני."

כדי להתמודד ולהיות מוגנים מול כל פעילות חשודה ברשת, כרמי ממליץ לטפח חשיבה ביקורתית מול פעילויות מסוג זה, ההונאות משתכללות כל הזמן וכדאי תמיד לעצור ולשאול את עצמנו מה עומד מאחורי הפעולה.

עוד הוא מציע לעדכן את מערכת ההפעלה, הדפדפנים, ואת התוכנות שבהן משתמשים באופן סדיר וכן להתקין תוכנת הגנה על המחשב האישי שתדע לזהות התקפות בזמן אמת.

מהי ההונאה המלזית ומי עומד מאחוריה

גופים החשודים בהונאה לא יוכלו לסלוק אשראי

הקפצת הביטקוין או הונאה נגד הבורסה? מחקר טוען כי אדם יחיד אחראי להקפצת הביטקויון ל-20 אלף דולר