מדריכי השקעות    

וידאה – חברת ניהול התיקים הדיגיטאלית של לאומי מציעה לכולם להשקיע אצלה את הכסף; האם כדאי?

מעודכן ל-02/2019

בנק לאומי חוזר לפעול בתחום ניהול התיקים. הבנק השיק  את "וידאה" (Victory idea) אשר מאפשרת ניהול השקעות פאסיבי על גבי פלטפורמה דיגיטאלית. מוידאה נמסר כי המערכת של החברה מבוססות על מודל זוכה פרס נובל, שהותאם במיוחד למשקיע הישראלי, והיא מסוגלת להתאים לכל לקוח את תמהיל ההשקעות המתאים לו על בסיס העדפות הסיכון שלו. כספי המשקיעים ינוהלו בחשבון ניירות הערך שלו בבנק ולא בחשבון שייפתח בחברת ההשקעות.

ניהול תיקים דרך מכשירים עוקבים

במילים פשוטות מדובר על מערכת שבודקת את הרכב הנכסים שמתאים לכל אחד מכם ואחר כך בוחרת את תמהיל התיק (מניות, אג"ח ועוד). בשלב הבא היא מפזרת את סכום ההשקעה על מכשירים פסיביים עוקבי מדדים (לא מניות ואג"ח באופן ישיר), תחת ההבנה שלא ניתן להכות את השוק (לאורך זמן), ולכן הכי נכון זה להשקיע דרך המדדים. מול הגישה הפאסיבית נמצאת הגישה האקטיבית שלפיה ניהול אקטיבי – בחירת מניות ואג"ח ספציפיים מניבה תשואה עודפת. בגישה הזו פועלים מנהלי תיקים אחרים, כאשר בשוק ניהול התיקים יש בשנה האחרונה מעבר לנהיהול תיקים קטנים יותר – ניהול דרך קרנות, שרובו נעשה דרך פיזור הכספים בקרנות מנהלות. כאן תוכלו להרחיב על ניהול תיקים בכלל לרבות יתרונות וחסרונות של כל שיטה, וכאן על ניהול דרך קרנות נאמנות.

וידאה, כך על פי מנהליה, מצליחה בגלל גודלה לקנות את המכשירים העוקבים במחירים נמוכים מהצרכן הפרטי וזה עוד יתרון משמעותי. דמי הניהול במכשירים פסיביים נמוכים מאוד לעומת מכשירים אקטיביים, כך שאין כאן חיכוך/ עמלות שאתם לא רואים. בניהול אצל ברוקרים יש עמלות נוטספות שאתם לא רואים – דמי הניהול בקרנות הנאמנות (לדוגמה – אם אתם משלמים 1% דמי ניהול על תיק השקעות שכולו קרנות נאמנות בדמי ניהול של 1.8%, אז דמי הניהול האפקטיביים יהיו 1.8%!)

ההשקעה המינימאלית דרך הפלטפורמה הדיגיטאלית החדשה של לאומי עומדת על 50 אלף שקל – נמוך יותר מהמינימום הנדרש בחברות ניהול התיקים האחרות, אם כי בפסגות ומיטב דש הורידו את סכום המינימום שהיה עד לא מזמן מאות אלפי שקלים לאזור העשרות אלפים (מיטב דש – מינימום של 25 אלף שקל, פסגות – 50 אלף שקל).

דמי הניהול בתיקים של וידאה תלויים בגודל התיק – ככל שהתיק גדול יותר דמי הניהול נמוכים יותר – דמי הניהול הנמוכים ביותר – 0.3%, והגבוהים ביותר 0.7% .

דמי הניהול

כשהתיק גדל מעודכנים גם דמי הניהול על התיק כלפי מטה באופו אוטומטי. אין צורך לעקוב אחרי התיק ולבקש להפחית את דמי הניהול. כמו כן, דמי הניהול הנקובים נגבים על כל התיק ולא רק על המדרגה והם כבר כוללים מע"מ – לכאורה עניין ברו, אבל יש גופים בניהול התיקים שמספרים לכם שהם גובים דמי ניהול מסויימים, אך שאתם מקבלים את החשבון מצטרף לזה מע"מ של 17%.

דוגמה לעניין המדרגות (המדרגה מ-50 אלף עד 250 אלף שקל היא ב-0.7%, המדרגה הבאה היא 0.6%). בתיק של  260 אלף שקל, גובה וידאה דמי ניהול של 0.6% (ולא 0.7% על 250 אלף השקל הראשונים ועוד 0.6% על 10 אלף השקלים הנוספים).

והנה כל המדרגות:

  • תיק בהיקף של 50-250 אלף שקל – דמי ניהול בשיעור של 0.7%.
  • תיק בהיקף של 250-500 אלף שקל – דמי ניהול בשיעור של0.6%.
  • תיק בהיקף של 0.5-1 מיליון שקל – דמי ניהול שנתיים בשיעור של 0.5%.
  • תיק בהיקף של 1-1.5מיליון שקל – דמי ניהול שנתיים בשיעור של 0.45%.
  • תיק בהיקף של 1.5-2 מיליון שקל – דמי ניהול שנתיים בשיעור של 0.35%.
  • תיק בהיקף של 2 מיליון שקל ומעלה – דמי ניהול שנתיים בשיעור של 0.3%.

וידאה – אותו יחס ללקוח של 50 אלף ולקוח של 1 מיליון שקל

ישנם מנהלי תיקים וקרנות נאמנות המנהלים את התיקים באופן אקטיבי. המנהלים האלו מנסים באמצעות רכישה ומכירה של ניירות ערך "להכות" את המדדים. אבל, כבר הוכח אקדמית שלאורך זמן מנהלי התיקים שמסוגלים להכות את השוק באופן עקבי הם נדירים. וורן באפט הוא כזה, אבל כמה וורן באפטים אתם מכירים? והאמת שבאפט לא באמת מכה את השוק בעשור האחרון.

בוידאה מנהלים את הכסף של הלקוחות באופן פאסיבי. הכוונה היא שניירות הערך והמכשירים הפיננסיים שהיא קונה עבור הלקוחות הם "מוצרים עוקבי מדד". מוצרים אלו מאפשרים ליהנות מהתשואות ארוכות הטווח של האפיקים השונים בשוק, מבלי לקחת את הסיכון (והסיכוי) שנובעים מבחירה של מניה/אג"ח בודדת. עלותם של מוצרי המדדים נמוכה בהשוואה לקרנות אקטיביות ולכן העלות השוטפת של ניהול התיק נמוכה. בוידאה מסבירים כי גישה זו גם מאפשרת מיעוט בביצוע פעולות על פני זמן. וידאה היא בית השקעות ששייך לבנק לאומי.

המסחר בתיק המנוהל נעשה באופן אוטומטי על ידי רובוט מסחר. בוידאה יש מנהלי תיקים אנושיים אבל הם אינם עוסקים בניהול אקטיבי של התיק אלא בפיקוח עליו. במקרה הצורך ובארועים חריגים הם אלו המקבלים את ההחלטות החשובות.

ועוד דבר, בוידאה מנהלים את כל התיקים בעלי אותו הפרופיל באותו אופן. זאת אומרת שהרכב התיק של לקוח אשר מנהל 50 אלף שקל ושל לקוח המנהל מיליון שקל הוא זהה.

ניהול תיקים אובייקטיבי

כשאנחנו בוחרים מנהל השקעות אנחנו רוצים לחשוב שהאינטרס שלו הוא למקסם את הרווחים שלנו. הרי בשביל זה אנחנו משלמים לו כסף, והרבה. אבל, לא רבים מודעים לעובדה שרוב החברות המציעות שירותי ניהול תיקים, אם דיגיטאלי ואם רגיל, עוסקות גם בניהול של מוצרים פיננסים אחרים כמו קרנות נאמנות למשל. ולכן, הם נמצאים בניגוד עניינים מובנה ואי אפשר לאמר שהם מנהלים את התיק באופן אובייקטיבי. למעשה, אין זהות אינטרסים בין בעל התיק למנהל שלו. נכון שדמי הניהול נגזרים מגובה התיק שעולה אם מנהל ההשקעות משקיע נכון, אבל "על הדרך" אפשר להגדיל את דמי הניהול באמצעות השקעה של "קרנות הבית". אם למשל מנהל ההשקעות מציע לנהל את התיק אפילו בחינם, אבל קרנות הנאמנות שהוא משקיע בהן גובות דמי ניהול של 1% ולעתים קרובות אפילו יותר, אז אלו דמי הניהול האפקטיביים שמשלם בעל התיק.

וידאה היא בית השקעות ששייך לבנק לאומי. אז נכון שאנחנו נוטים לחשוב על בנק כעל גוף מפלצתי שמטרתו לעשוק אותנו, אבל במקרה של ניהול תיקים יש לו ייתרון גדול מבחינת הלקוח. מאחר ולבנקים אסור לנהל קרנות נאמנות, וידאה לא יכולה, גם אם היתה רוצה, לרכוש קרנות נאמנות של "הבית", וכן ניתן לאמר שהיא מעניקה שרותי ניהול תיקים אובייקטיבי. למצוא מנהל השקעות אובייקטיבי זה לא פשוט, בטח לא לבעלי תיקי השקעות "קטנים" של פחות מ-300 אלף שקל.

איך פותחים את החשבון בוידאה?

פתיחת החשבון בוידאה נעשית באתר החברה ובאופן אוטומטי כמעט לגמרי. עוד לפני שתמסרו את הפרטים האישיים שלכם, תתבקשו לענות על שאלון קצר אשר בעזרתו המחשב של וידאה יוכל להתאים לכם את הרכב התיק האופטימאלי בהתאם להעדפות הסיכון שלכם. חשוב מאד לענות על השאלון הזה בכנות האפשרית ובכובד ראש. אם אתם משקיעים סולידיים, שלא מסוגלים לשאת מחשבה על הפסדים ותענו תשובות שאינן תואמות את ההעדפה הזו, יורכב לכם תיק שלא מתאים לכם. למשל, בשאלון של וידאה שואלים "לדעתך מה הכי נכון לעשות אם שווי תיק ההשקעות שלך יורד ב – 20% במשך חודש כתוצאה ממשבר בשוק ההון?" על מנת להעריך את הנטייה של המשקיע לקחת סיכונים. שאלות נוספות שנשאלות הן לגבי גיל הלקוח, גודל תיק ההשקעות, חלקו בנכסים הנזילים של הלקוח, עם איזו תנודתיות בשוק תצליחו להתמודד. למשקיעים ממש סולידים וידאה ממליצה אפילו לא לפתוח תיק שכן העלות של ניהול התיק, בתנאי השוק הקיימים, תהיה גבוהה יותר מפוטנציאל הרווח שלו. בספקטרום של וידאה קיימים שבעה פרופילים של משקיעים: החל בסולידי ביותר, המשך ב"פרופיל צמיחה" המתאים למשקיע המעוניין בדרגת סיכון בינונית-גבוהה לצד אפשרות לקבל תשואה עודפת גבוהה לאורך זמן וכלה ב"פרופיל רמת סיכון אגרסיבית" המתאים למשקיע המעוניין בדרגת סיכון מקסימלית לצד אפשרות למקסימום תשואה לאורך זמן.

לאחר שהותאם לכם פרופיל תוכלו להמשיך את הרישום ולמסור את הפרטים שלכם. כאמור, התהליך הוא אוטומטי לחלוטין והטירחה היחידה הכרוכה בו כרגע היא הצורך ללכת לסניף הבנק על מנת לחתום על טפסים שיאפשרו לוידאה לנהל את התיק דרך חשבון הבנק שלכם.

בכל מקרה, אם לכם שאלה שלא מצאתם עליה תשובה באתר או שניתקלתם בבעיה כלשהי בהליך הרישום, תוכלו לקבל מענה אנושי מהיר אם תתקשרו לחברה.

ניהול תיקים – כל מה שצריך לדעת