זוכי פרס נובל    חדשות    

וויליאם נורדהאוס – זוכה פרס נובל שהכניס את האקלים לכלכלה

מעודכן ל-07/2019

ווילאים נורדהוס (1941) הוא מזוכי פרס נובל לכלכלה 2018, שאותו קיבל עם פול רומר. נורדהאוס הוא מבכירי הפרופסורים באוניברסיטת ייל. הוא בוגר המכון למדעי המדינה  פריז ובעל תואר ראשון מייל. את הדוקטורט שלו עשה במכון הטכנולוגי מסצ'סוסטס בכותרת "  שינוי טכנולוגי אנדוגני" – כלומר שינויים טכנולוגיים הנובעים מתוך הכלכלה עצמה.

פרס נובל ומחקרים

מחקריו של נורדהאוס עוסקים בעיקר בתחום הכלכלה הפוליטית, צמיחה וכלכלה סביבתית – כלכלה הקשורה לתנאים האקולוגיים. נוסף למחקריו פרסם את ספר הלימוד Economics שהיה לרב מכר.

אחד מנושאי המחקר העיקריים שלו הם השפעות כלכליות של תנאים אקולוגיים וההתחממות הגלובלית.  כך למשל פרסם עם עמיתים את המאמר ? Is Growth Obsolete", בו הציעו מדד חלופי לתוצר המקומי הגולמי שבו תימדד רווחה בת קיימא.

במאמריו בתחום כלכלת הסביבה, הציע נורדהאוס מודלים לתמחור השפעות פליטת גזי חממה. מודלים אלו מבוססים על תאוריית הצמיחה הכלכלית, מתבצעת בהם אופטימיזציה עם שימוש במשתנים, חלקם קשוריים להיבטים מחוץ לכלכלה: כמו גודל האוכלוסייה, מלאי דלק מאובנים, וקצב השינוי הטכנולוגי, וחלקם מתוך הכלכלה, הכוללים הון, פליטה וריכוז פחמן דו-חמצני, שינוי בטמפרטורת העולם ונזקים משינויי אקלים. הוא אחד התומכים הגדולים בשימוש במיסוי כדרך להפחית פליטות פחמן.

מנינמוקי ועדת הפרס: "מחקריו של נורדהאוס עוסקים בקשר בין חברה לטבע. הוא החל לחקור את הנושא בשנות ה–70 של המאה הקודמת לאור העלייה בחשש מהשפעת הזיהום על ההתחממות הגלובלית. באמצע שנות ה–90 הוא יצר מודל כמותי שמתאר את מערכת היחסים בין כלכלה לאקלים. הוא משתמש במחקריו בתיאוריות ובתוצאות אמפיריות מתחומי הפיזיקה, הכימיה והכלכלה. המודל של נורדהאוס נפוץ מאוד כיום ומשתמשים בו רבות במחקרים של כלכלה ואקלים. נעשה בו גם שימוש מעשי, לדוגמה בקביעת מיסוי על פליטת מזהמים".

נורדהאוס משתמש במודל שלו לנבא את האקלים הגלובלי והתמ"ג העולמי במרוצת 200 השנים הבאות. המסקנה העיקרית היא שללא צימצום בפליטות גזי חממה, התמ"ג העולמי יתחיל להיפגע כבר במחצית השנייה של המאה ה-21, ועד ראשית המאה ה-23 צפוי התמ"ג העולמי להיפגע ב-35%-10%. נורדהאוס משתמש במודל שלו לעצב מדיניות כמו מיסוי גזי חממה ובעיקר מיסוי פליטות הפחמן הדו חמצני, שנועדות למנוע את ההרס העצמי בכלכלה

עם זאת, יש לו גם לא מעט מבקרים,  ובעיקר על הניסון שלו לחזות הליכים שקורים 200 שנה קדימה, ודאי בתחום הפכפך וכאוטי כמו הכלכלה וגם לגבי חוסר היכולת שלה לזהות פתרונות מחוץ לכלכלה כמו טכנולוגיה.

ג'ון נאש – זוכה פרס נובל שהביא את הכלכלה להוליווד

ישראל אומן – זוכה פרס נובל שלימד את הכלכלנים את תורת המשחקים

פול קרוגמן – זוכה פרס נובל שבעד התערבות ממשלה והפחתת הגלובליזציה