מדריכי צרכנות    

התקנות החדשות על דיווח הקטנת מוצרים

מעודכן ל-05/2019

התקנות החדשות על דיווח הקטנת מוצרים: חייבים לומר בכמה הם קטנו, אי אפשר להשתמש במונחים עמומים כמו גודל חדש, הגילוי חייב להיות בולט ובחזית האריזה

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הוציאה הודעה שלפיה היא מזהה מגמה מדאיגה של הקטנות מוצרים לשם העלאת מחירים, ועל כן היא מחמירה את הנחיית הממונה על הגנת הצרכן מ-2006, לגבי יידוע צרכנים על הקטנת מוצרים. הכללים החדשים שבהנחיה המחודשת ייכנסו לתוקף ביוני.

באמצעות הקטנת מוצרים חברות מעלות מחירים משום שהמחיר למוצר נשאר אותו דבר, וכך מחירו עולה ליחידת מידה. הצרכנים רואים על המדף את אותו מוצר שהוקטן במעט ולא שמים לב. כך הצרכנים מקבלים פחות עבור אותו מחיר. אפילו אם היצרניות או היבואניות מורידות את המחיר לקמעונאים בהתאם להקטנה, אלה לעיתים קרובות  משאירים את המחיר הקודם, המוּכר לצרכן, שלא תמיד שם לב לשינוי או בודק את המחיר ליחידת מידה.

אלו חלק מהחברות שהקטינו אריזות לאחרונה:. קימברלי קלארק הקטינה לאחרונה חחיתולי האגיס פנטס אחרי שלפני כחצי שנה כבר כיווצה חלק מאריזות האגיס. כמו כן, הקטינה אריזות נייר טישו צבעוני של לילי מ-100 דפים ל-90 וכן הופחת מספר שקיות אשפה של ניקול במארזים של ניקול. כחצי שנה קודם לכן החברה קיצרה נייר טואלט של שמורת טבע ומולט, והפחיתה מגבונים באריזות האגיס וטיטולים הכל במטרה להעלות מחירים בדלת האחורית. יתר על כן הוקטנו תחליב הרחצה כיף, קרם גוף וזלין, שמפו סיוס ומרכך אלביב של לוריאל. ב-2018 הוקטנו מוצרי פסטרמה של זוגלובק, מזון לתינוקות סימילאק, שמפו פנטן, תחליב רחצה הוואי, ג'ל כביסה פרסיל, קפסולות כביסה אריאל וחלק ממוצרי טבעול.

לפי ההנחיה החדשה של הרשות, יש לשפר את הגילוי לצרכן: "כאשר מוקטנת תכולת המוצר באריזה והאריזה לא משתנה מהותית באופן שהצרכן יכול להבחין בקלות כי מדובר במוצר אחר/שונה, יש לתת גילוי נאות באשר להקטנת התכולה, על גבי האריזה"

"אין להסתפק בגילוי הכמות החדשה על גבי האריזה. אלא, יש לגלות על גבי האריזה כי הכמות הוקטנה. בנוסף להיות המוצר מוקטן, יש לגלות על גבי האריזה, בכמה הוקטנה התכולה וזאת לפי אחת האפשרויות שלהלן 'מכיל %__ פחות או מכיל ___ גרם/ליטר פחות' וכדומה, או גילוי הכמות המוקטנת לצד הכמות הקודמת".

"ככל שהמוצר המוקטן החליף מוצר, מוצר הייחוס הוא המוצר שיצא מהשוק או עומד לצאת מהשוק. ככל שהמוצר המוקטן נוסף לסדרת מוצרים המשווקים בכמויות גדולות יותר, מוצר הייחוס הוא המוצר בעל הכמות הקרובה מעל ששווקה במהלך תקופה של לפחות חצי שנה".

"אין להשתמש במונחים שאינם מן העניין כגון 'חדש'. המונח 'חדש' לא רק שאין בו כדי לגלות את דבר השינוי/ההפחתה, אלא עלול אף להטעות את הצרכן כאילו מדובר במוצר חדש בשוק".

"הגילוי על גבי המוצר חייב להיות ברור ומובלט על גבי תווית צמודה למוצר באופן שהצרכן יוכל לראותו בקלות. קיימת חשיבות כי ההבלטה תהיה מיוחדת והיא תופיע בחזית האריזה, זו שנהוג להציבה במדף לכיוון עיני הצרכן או על תווית שצמודה למוצר".

"משך הזמן בו יש לגלות את דבר ההקטנה חייב להיות לפחות חצי שנה ממועד שיווק המוצר המוקטן. יודגש, כי אם בשלב מסוים מתחיל יצרן או יבואן לשווק את המוצר לקמעונאים נוספים, יחול הגילוי במשך תקופה של שנה החל מתחילת השיווק לכלל הקמעונאים".

קנס למפרים את ההוראות

"אי גילוי נאות כאמור מהווה הפרה של הטעיה לפי סעיף 2 לחוק הגנת הצרכן, וניתן בגינו להטיל עיצום כספי. ובנוסף מהווה עבירה פלילית וניתן להגיש כתב אישום. יובהר כי בגין עילה זו הוגשו בעבר כתבי אישום והוטלו עיצומים כספיים".

הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן עו"ד מיכאל אטלן, ציין כי: הכללים החדשים "יסייעו לצרכן לבצע שיקול מחושב לגבי קניית המוצר, פעולה שתתרום להורדת יוקר המחיה. הרשות תמשיך לאכוף את יידוע הקטנת המ

מהם הרגלי הצריכה ברשת השנה

האבלוציה של הקניות – האם הקניונים ישרדו את השינויים בהרגלי הצריכה?