זכויות עובדים    

התפטרת כדי לטפל בילד? ייתכן שאת זכאית לפיצויים

מעודכן ל-12/2019

הרבה עובדות חוזרות לעבודה לאחר תום חופשת הלידה ומרגישות שהן חייבות לחזור לטפל בילד. התפטרות במקרה שהתרחשה עד תשעה חודשים אחרי הלידה תזוכה בפיצויי פיטורים, עם זאת  עבור דמי אבטלה תצטרך לחכות האם שלושה חודשים, כל זאת בתנאי שעבדה אצל המעסיק למשך שנה לפחות.

לא מדובר רק באם ביולוגית. לפיצויים זכאית גם  אם מאמצת,  אם אומנה ואם  שקיבלה את ילדה מאם פונדקאית. כל זאת עד תשעה חודשים לאחר  הגיעו של הילד אליה.

אין חשיבות לכך אם חזרה לעבוד בתקופה זו או שמא החליטה להתפטר בתום חופשת הלידה או לפניה. כמו כן יש לציין שחופשת הלידה אינה מנוכה מהוותק.  במקרה של אימוץ מדובר בילד עד גיל בר המצווה – 13, ובמקרה של האומנה ילד עד גיל 10. את הפיצויים תקבל גם אם עברה למקום עבדה אחר המאפשר לשהות עם הילד.

דמי אבטלה מידיים תקבל האם רק במקרה שהתפטרה בעבודה שבה השעות ארוכות מדי, העבודה רחוקה מדי, חלה הרעת תנאים בעבודה או שלא חזרה לתפקידה הקודם וכן מסיבות של מחלה או נכות שלה או של בן משפחה קרוב.

גם בן הזוג יכול

זו לא חייבת להיות אישה. גם בן זוגה יכול לצאת לחופשה לטיפול בילד בהתקיים אחד התנאים: בת הזוג עבדה חצי שנה ברצף לפני התפטרותו, הילד נמצא תחת טיפולו הבלעדי כיוון שבת הזוג חולה או נכה, בת הזוג הייתה עצמאית 12 חודשים לפני הלידה.

מתי להודיע על ההתפטרות

עדיף להודיע על ההתפטרות ככל המוקדם וצריך להגיש את ההתפטרות בכתב. אם רוצים שההתפטרות תיכנס לתוקף מיד לאחר תום חופשת הלידה, צריך להודיע על ההתפטרות במהלכה. לכל המאוחר כדאי לשלוח את ההודעה עד שמונה חודשים לאחר הלידה, כיוון שצריך לתת התראה של חודש למעסיק.

קבלת פיצויים

עם סיום העבודה על ההורה המטפל בילד למלא טופס 161. בטופס יפרט גם אם קיבל פיצויים ממעסיקים אחרים. המעסיק ימלא טופס 161א וימסרו לעובד. את הפיצויים יקבל העובד ישירות מהמעסיק בעת ההתפטרות, אלא אם כן כל כספי הפיצויים הופרשו לחיסכון הפנסיוני, אז יצטרך המתפטר למשוך את כספי הפיצויים כולם מקרן הפנסיה, מה שיקטין את הפנסיה שלו. במקרה שרק חלק הופרש ישלם המעסיק את ההפרש.

העובד לא יוכל למשוך את הכספים ללא שחרור מהמעסיק. במקרה כזה יוכל למשוך את הכספים רק אחרי פרישה, אובדן כושר עבודה או שיקבלו אותם השארים. עם זאת, אם המעסיק לא פנה לחברת הפנסיה יוכל העובד למשוך את הכספים לאחר ארבעה חודשים בלי להסתכן בתביעת המעסיק.

פוטרתם או התפטרתם? סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים יעניק לכם פיצויים

חוזרות מחופשת לידה? מגיעה לכם שעת הורות