חדשות    

פיקדון בנקאי הצמוד למחירי הדיור – התכנית החדשה של משרד האוצר

בחודשים האחרונות נשלפים בזה אחר זה רעיונות מבית המדרש של שר האוצר, משה כחלון, בניסיון להוריד את מחירי הדיור. היום מפרסם דה מארקר (הכתבה המלאה כאן) על תכנית נוספת שתכליתה לנסות ולשכנע את המשקיעים בנדל"ן למכור את נכסיהם, ובכך להגדיל את ההיצע ולהביא אולי להוזלת המחירים. את הצעד הזה מעוניין לעשות כחלון באמצעות יצירת מסלול השקעה אלטרנטיבי לאותם בעלי דירות – פיקדון בנקאי שיהיה צמוד למדד מחירי הדיור.

הפיקדון המתוכנן צפוי להיות בנקאי ולהינתן בסכום של עד 700,000 שקלים ולפרק זמן של שלוש שנים. מי שמחזיק בדירה בתור השקעה יוכל לממש אותה, כשהתמורה תועבר לפיקדון. שימו לב שהתכנית של משרד האוצר היא לאפשר רק ל-12,000 המשקיעים הראשונים, שימכרו את הדירה תוך רבעון מההכרזה הצפויה של התכנית, להפקיד לפיקדון.

ההערכה של האוצר היא שיהיו לא מעט קופצים על הפיקדון, בעיקר כאלה שנמצאים כיום בצומת דרכים ולא יודעים מה לעשות עם ההשקעה שלהם: נניח עקב החשש מהמס על דירה שלישית, או אנשים שרכשו דירה אבל הבינה שההשכרה והניהול שלה מורכבים ממה שחשבו. התקווה של האוצר היא שמספר האנשים המממשים את השקעות הנדל"ן שלהם יגדל בערך בחצי (כ-12,000 ברבעון לעומת כ-6,000 כיום), מה שיוסיף אלפי דירות לשוק ובכך אולי יתרום להורדת המחירים המיוחלת.

 

הסבסוד – של המדינה

ההערכות הן שהיקף ההפקדות באותו פיקדון בנקאי מדובר, במידה והוכנית תצא לפועל, בגובה של כ-8.5 מיליארד שקלים. התכנון הוא להוציא מכרז בין הבנקים, בו יזכה מי שיספק לבעלי הפיקדון את הריבית הגבוהה ביותר. המדינה היא שתשלים את הפער שצפוי להיות בין הריבית לבין העלייה במחירי הדיור. המבקרים של התכנית יטענו שאותו סבסוד של המדינה צפוי לפגוע באטרקטיביות שלה במידה ניכרת, מאחר שבצורה עקיפה מי שמשלם על הפיקדונות האלה הוא הציבור הישראלי. לטענת האוצר התועלת בצעד הזה גדולה מהחיסרון שלו, אבל יש אנשים שיסברו אחרת. אם התכנית תצא לפועל, יהיה צריך לבחון האם היא משפיעה על מחירי הדיור בישראל, ובאיזו מידה.

יש לציין שהחלופה של הפיקדון עבור משקיעי הדיור אינה היחידה שנשקלת בימים אלה על ידי צוות בראשותו עומד יצחק כהן, סגן שר האוצר. שתי חלופות אחרות שנשקלות הן הוספת זוגות צעירים שנרשמו להגרלות מחיר למשתכן לאוכלוסיית היעד של הפיקדון (העמדה של בנק ישראל, אך כנראה שהיא לא תתקבל) או הנפקת איגרות חוב הצמודות למדד מחירי הדיור. נכון לעכשיו, הנטייה היא לאמץ את הפיקדון עבור משקיעי הנדל"ן בלבד, עקב סיבות דוגמת רצון לפשט את התמונה עבור המשקיים ולהוריד עבורם את הסיכון האפשרי (להבדיל מאגרות חוב סחירות שעלולות לרדת בצורה משמעותית).