חינוך פיננסי    

השקעות – איפה הסיכון, איפה התשואה ואיפה הסיכוי

השקעות הן כלי להגדיל את התשואה. בניגוד לחסכונות ולאפיקים סולידיים בהשקעות יש סיכון וגם להפסיד, לפעמים קטן ולפעמים גדול וכך נקבעת התשואה. השקעתם  בבורסה או בעסק, משמע אתם חלק מהבעלים של החברה לפי השיעור היחסי שלכם ונושאים ברווחים ובהפסדים.

הידע אם הרווחתם או הפסדתם יתגלה רק לאחר שמכרתם את הנכס, מכירה ברווח נקראת תשואה ומכירה בהפסד תשואה שלילית.

אפיקי השקעה עיקריים

אפיקי השקעה עיקריים הם  נדל"ן, מטבע חוץ, עסק ובורסה. נדל"ן הוא כל הנכסים שאי אפשר להעביר, זה יכול להיות נדל"ן למשרדים, לחנויות, למגורים, למחסנים ואחר. ההכנסה יכולה להיות משכר דירה  או מכירה שלה בערך גבוה יותר. נוספת גם רכישת מטבע חוץ מתוך מחשבה שהערך שלו יעלה. במטבעות התנודתיות גדולה יותר לעומת אפיקים אחרים. השקעה בעסק נבעת ממחשבה שנרוויח מרווחיו או ממכירה שלו, כמו באקזיטים.

בבורסה, המכונה גם שוק ההון, קונים ומוכרים ניירות ערך (בדרך כלל מניות ואיגרות חוב) במטרה למכור אותם בעתיד תמורת רווח.

השקעה דרך הבורסה

השקעה דרך הבורסה  היא למעשה גיוס כסף מהציבור באמצעות חלוקת מניות לחברות ציבוריות. כך החברות מגייסות סכומים יותר גדולים. החברות הגדולות נמדדות במדד 35 ו-125.

ניירות הערך העיקריים הם מניות – מעין שותפות בחברה, אג"ח – הלוואה לחברה או למדינה, קרנות נאמנות – תיק השקעות המשותף לרבים, קרנות סל -מוצר פסיבי שעוקב אחרי מדדים.

איך בוחרים השקעה

השקעה תלויה בשני משתנים עיקריים, טווח ארוך וקרוב, וכן רמת סיכון. מי שרוצה להשקיע לטווח קצר צריך לדעת שהשוק תנודתי ולכן עדיף לו להשקיע במסלולים סולידיים. ומנגד מי שמשקיע לטווח ארוך עדיף לו להשקיע באפיקים תנודתיים יותר, כיוון שלרוב הם משיגים  את התשואה הטובה  ביותר לאורך זמן. זה גם תלוי בעושר של אדם. דווקא אלו עם יותר כסף פנוי יכולים להרשות לעצמם יותר סיכונים.

דרך להקטנת הסיכון בהשקעה היא חלוקת הכסף לכמה אפיקי השקעה. הסיבה שלכל אחד מהם יש סיכוי וסיכון שונה לרווח ולהפסד – כך מפזרים את הסיכון בין כמה אפיקי השקעה. למשל, חלק מהכסף משקיעים בדירה, חלק במניות של חברת תרופות, וחלק בחברת מזון או חברת סלולר, וחלק גם מפקידים בתכנית חיסכון בבנק. כך יוצרים תיק השקעות. בתיק השקעות – גם אם נגרם הפסד באחת מן ההשקעות ייתכן שיהיה רווח מן ההשקעות האחרות.

שיעור ההשקעות של הישראלים גדל ב-56 מיליארד שקל הרבעון