חדשות    

השנה הראשונה של אפליקציות הקורקינטים – האם זה יהיה רווחי?

בשנה האחרונהספגו משכירות הקורקינטים  בלאי, אובדן, גניבה, רגולציה וחורף המקשים על שורת ההכנסות

בשנה האחרונה החלו לפעול כמה מפעילות שירותי קורקינטים ממונעים ואופניים חשמליים כמו בירד, ליים (Lime) וג'אמפ. ואף צפויות עוד להצטרף בקרוב.ובישראל LEO ואינווקים ו-wind הגרמנית

חברות אלו, שחלקן עשו הסבה מהפעלת שירותי אופניים, זכו לפופולריות עצומה ובתוך שבועות מספר הפכו ללהיט. המודל זהה,  שירות תחבורה אישי זמין בסמארטפון ושאינו תלוי בתחנות פיזיות לתחילת או סיום השימוש, מהווה מהפכה תחבורתית בעלת קצב גידול עצום. אבל רבות מהבעיות שהובילו לקריסת אופו, חברת השכרת האופניים עם מודל זהה, עדיין קיימות ומאפיינות גם את משכירות הקורקינטיםמפעילות שירותי הנסיעה השיתופית האישית מתמודדות עם בלאי גבוה של כלים,  משימוש שוטף, מוונדליזם ומגניבה. וגם החורף פגע בהכנסות שלהן..

קורקינט לא שורד חודש

 

תחילה היו בירד וליים ברחובות סן פרנסיסקו , אךהרשויות המקומיות  הציבוגבול ליכולתן לפעול בערים בחופשיות. במכרז שהוציאה עיריית סן פרנסיסקו להפעלת שירותי קורקינטים שיתופיים בעיר זכו החברות סקיפ וסקוט. לפי מידע שמסרה העירייה, החברות נאלצו להחליף את כל הכלים בצי שלהן בתוך 10 שבועות בלבד בעקבות גניבות, אובדן או תקלות בלתי ניתנות לתיקון.

מאוקטובר עד סוף השנה החליפה סקוט 421 קורקינטים לאחר ביצוע 12.6 אלף נסיעות וסקיפ איבדה 978 קורקינטים וביצעה כ־151 אלף נסיעות.

תעשיית הקורקינטים השיתופיים תצטרך כלים משופרים ועמידים יותר, אם היא לא רוצה לחזור על מקרה אופו. לפי נתונים של ענקית התחום בירד,משך החיים הממוצע של המכשירים שלה בעיר היה  פחות מחודש.

רק שבעה מתוך 129 הכלים שפרסה בירד בעיר לואיוויל שרדו יותר מחודשיים,  מתוך אלו ששרדו הקורקינט בעל תוחלת החיים הארוכה ביותר שרד 112 ימים. החידוש המתמיד של הקורקינטים גורר עלויות גבוהות,וכל מכשיר עולה  לחברה בערך550  דולר.

"הכלים הללו היו שבירים", אמר מייסד בירד על דגמי הקורקינטים שפרסה בירד בשנת פעילותה הראשונה. "הם לא היו כלכליים אבל היו בבירור דגמי מבחן בלבד. אחרי שראינו שאנשים אוהבים לרכוב עליהם, התחלנו ליצור כלים משלנו", אמר בהתייחס לדגם החדש שחשפה החברה .

גם החורף  הראשון שלהן לא היטיב עם חברות הקורקינטים. בחורף אנשים לא אוהבים לנסוע בקורקינטים חשמליים. לפי אינפורמיישן, שתי השחקניות הגדולות בתחום ליים ובירד צמחו בארה"ב לאורך כל חודשי הקיץ, ונהנו מצמיחת שיא של 50%–60% במספר הנסיעות בחודש יולי בהשוואה לחודש שקדם לו. אך בחודשי הסתיו שיעורי הצמיחה החלו לרדת בעקביות ובאוקטובר המגמה התהפכה ופעילות שתי החברות החלה להצטמצם.

איך החברות מתמודדות? הן מטפחות נוסעים קבועים במוקדי פעילות קיימים, כאלו שמשתמשים בשירות כחלק משגרת הנסיעה היומית לעבודה. במקביל, והן גן מקדות את התרחבותן באזורים עם אקלים חם יותר..

הרגולציה לא עוזרת להכנסות

 

בעיה נוספת היא הרגולציה המופעלת על החברות מצד הרשויות. ובה הגבלת פעילות החברות או מכרזים שמגבילים את מספר החברות שרשאיות לפעול בערים.  החברות גילו שכבר אי אפשר לפזר מאות זוגות אופניים וקורקינטים ברחובות ולחכות למשתמשים. במקום זאת צריך לעבוד עם פקידים. זה עולה כסף, אורך זמן ובסופו של דבר פוגע גם בקצב הצמיחה ובהכנסות.

הכניסה לישראל

לישראל בירד נכנסה  כבר אחרי דיונים עם עיריית תל אביב. בהמשך הצטרפו לבירד גם מתחרתה מבית ליים וכן ווינד הגרמנית. אבל לאחרונה שלחה העירייה מכתב אזהרה לחברות השכרת הקורקינטים והאופניים נטולי תחנות העגינה ובו הזהירה כי פעילותן במרחב הציבורי בעיר "מתקיימת ללא היתר ונבחנת בימים אלו בידי העירייה".

הסיבה העיקרית היא  העומס של הקורקינטים והאופניים נטולי תחנות העגינה על המדרכות, ונטיית המשתמשים להשאיר אותם באופן שמפריע לתנועה במרחב הציבורי.

עוד צפויה להיכנס לתחום LEO בבעלות משותפת של ברקוביץ' ובעלי אינווקום. גם מובייק, משכירת האופניים, דיווחה על רצונה להפעיל גם קורקינטים:

"מובייק מפתחת כל הזמן מוצרים חדשים. יש אופניים, רגילים ועם הילוכים, ויש קורקינטים חשמליים שאנחנו פועלים לצרף למאגר הכלים. ב־2019 ייכנס מוצר חדש של מובייק. יש לנו אבטיפוס של קורקינט חשמלי שמובייק מפתחת ותייצר, ואנחנו מאוד רוצים ומתעקשים שתל אביב תהיה הראשונה לפרוס אותו". אמרו

קורקינטים בתל אביב – הכל על אפליקציות הקורקינטים החשמליים

תאונות בעקבות באג בקורקינטים של ליים

אייל ברקוביץ; נכנס לתחום הקורקינטים החשמליים