חדשות    

השופט הורה: לקצץ את מזונות האב לנער שמסרב להתראות עמו

מעודכן ל-10/2019

בית המשפט קבע כי במקום 5,400 שקל בחודש, הבן יקבל רק 3,000 שקל – ויתרת הסכום תישמר בחיסכון עד לאחר שחרורו מהצבא ככל הנראה, האם חיבלה ביחסים וגרמה לנתק

השופט יהורם שקד מבית המשפט למשפחה בתל אביב שדן לאחרונה במקרה של בן להורים גרושים שמסרב לפגוש את אביו, האשים את אמו של הנער כי בהתנהלותה גרמה לנתק בין השניים. כדי לתמרץ את הילד לחדש את המפגשים ולתת סיכוי לקשר, קבע השופט כי סכום המזונות החודשי יופחת מ-5,400 שקל ל-3,000 שקל – וההפרש ייחסך עבור הבן עד שחרורו מהצבא.

מערכת היחסים בין ההורים התאפיינה מאז הגירושים במתיחות רבה. בהסכם שנחתם בין הצדדים בשנת 2008 נקבע כי האב ישלם לאם מזונות בסך 5,400 שקל , וכך היה. בנובמבר 2017 הגיש האב תביעה לביטול או הפחתת המזונות, בטענה שהילד מסרב להיפגש עמו, לא קורא לו "אבא" ואף פוגע בו ומבזה אותו. לטענתו, כל ניסיונותיו לחידוש הקשר נחלו כישלון חרוץ, והכל לכאורה באשמת האם שחיבלה קשות בניסיונותיו להתקרב לבנו.

בפסק הדין כתב השופט כי ביטול מזונות לילד מרדן יעשה במקרים קיצוניים ונדירים ויש לשקול תמיד חלופה מתונה יותר, כגון הקטנת המזונות. זאת תוך בחינת מלוא השיקולים כגון המקור לסרבנות הקשר, מידת מעורבותו של כל צד בחידוש או בניתוק היחסים, ומחשבה אם ביטול המזונות יסכל את הסיכוי לחידוש הקשר ואם הילד יוכל להתקיים באופן סביר ללא דמי המזונות.

השופט הוסיף שמהעדויות עולה תמונה מדאיגה שלפיה האם לא אפשרה את חידוש הקשר בין האב לילד. הילד חש את אי שביעות רצונה של האם מהקשר שלו עם האב ומתנהג בהתאם. עוד כתב השופט כי התרשם שהנער מושפע מאוד מאמו, רוצה להיות בקשר עם אביו אבל לא מרגיש שיכול לעשות זאת, לנוכח המסרים שהיא משדרת לו. "במהלך הדיונים הבחנתי בכאבו העז של האב, כאב של אב שבנו היקר לו מכל אינו חפץ בו", ציין השופט.

פסק הדין נומק כך: מאחר שהילד הוא קורבן למערכת היחסים בין הוריו, אין להפחית את חיובו של האב במזונות. עם זאת, לנוכח גובה המזונות ומצבה הכלכלי השפיר של האם, יעביר האב לאם סך של 3,000 שקל לחודש מתוך דמי המזונות והיתרה תיחסך עבור הילד עד שחרורו מהצבא. עוד נקבע כי אם הקשר בין השניים יחודש, ישוב האב להעביר לאם את מלוא הסכום. "באופן זה רווחתו של הילד לא תיפגע ויהיה לו תמריץ נוסף לחדש את הקשר עם אביו", סיכם השופט.

הילדים מתנכרים? האב ישלם פחות מזונות

איך להפחית דמי מזונות