חיסכון פנסיוני    

הר הכסף – מצאתם כספים אבודים? מסתבר שלא פשוט לקבל את הכסף

מעודכן ל-12/2018

הר הכסף – מסתבר שלא פשוט לקבל את הכסף – אם אתם צריכים להביא אישור מהמעסיק, ומדובר על מעסיק שכבר לא קיים, אתם בבעיה – זה עומד להיפתר.

אתר משרד האוצר, הר הכסף, מאפשר לאנשים לבדוק איפה וכמה כסף שוכב בקופות גמל וקרנות פנסיה שנשכחו. מדובר על מיליארדים רבים, ככל הנראה קרוב ל-20 מיליארד שקל, למרות ש"אינטרסנטים" מנסים להוריד את הסכומים ( להרחבה – איתור כספים – ככה תעשו את זה! )

מאז השקת האתר והסברים ברשת, לרבות כאן אצלנו על איך לאתר כספים אבודים, מאות אלפי אנשים פנו לקבל את כספם, אלא שחלקם נקלעו למבוי סתום – למרות שגילו כספים ששייכים להם הם לא יכולים לקבלם.

איך זה יכול להיות? ובכן, קבלת הכספים לא כזו פשוטה. מסתבר שיש תהליך בירוקרטי, והרבה מילוי טפסים, ועל הדרך חברות הביטוח וקרנות הפנסיה דורשות מהמבוטחים להעביר להם אישור מהמעסיק אצלו עבדו בזמן שפתחו את הפוליסה. רגע, ואם המעסיק כבר לא קיים? שכחתם שרבבות עסקים נסגרים מדי שנה? איך למי לפנות, אין ממי לקבל אישור. הדרישה הזו תוקעת את בעלי החיסכון הפנסיוני, ולמה בכלל צריך אישור המעסיק?

החסכונות של העובד לפנסיה מחולקים לשניים – החיסכון הפנסיוני ששייך לעובד, וכספי הפיצויים שיש מקרים שהם לא סגורים וברורים. לרוב מגיע לעובד פיצויים, אלא שלמעסיקים יש אפשרות לעצור את הפיצויים במקרים מסוימים – אם מדובר על חיסכון ישן (תעסוקה בעבר), הרי שלא תמיד הפיצויים היו חובה, אם העובד התפטר הפיצויים לא היו שייכים לו. אבל לא זה המקרה, כי במקרים כאלו, הסכום עבר לטובת המעסיק. ברוב המקרים הבעיתיים מדובר פשוט על כך שהמעסיק לא אישר מסיבות שונות (בפועל הוא יכול שלא לאשר באם יש הונאה של עובד, גניבה ואירועים חמורים מסוג זה). כלומר,ככל הנראה מדובר על עובדים שסיימו "יפה" מול המעסיקים אך מסיבות טכניות לא קיבלו אישור בזמן או שקיבלו ואיכשהו לא עודכן בחברת הביטוח, מה שחשוב זה שהיום הם עם כסף שהם לא יכולים לשחרר אותו.

בעבר ניסו באוצר העביר בחוק ההסדרים  חוק שקובע כי אם המעסיק לא הודיע בתוך פרק זמן קצוב לעובד שפרש שהוא לא מתכוון לשחרר לו את כספי הפיצויים, הכסף יעבור אוטומטית לידי העובד. זה יכול היה לפתור את הבעיה, אלא שזה לא עבר. הכוונה לנסות להעבירו בקרוב.

הר הכסף – איך מאתרים את הכסף שלנו?