חדשות    

הריבית לאן? 0.75% בעוד שנה

קרנית פלוג; איור:אורקה

בעקבות הודעת בנק ישראל על  הותרת הריבית על כנה – 0.1%, מציינים בפיוניר ניהול הון (פמילי אופיס) כי השוןק מבטא ומגלם בתמחור אגרות החוב עלייה בריבית בעוד שנה ל-0.75%. שמואל בן אריה, מנהל השקעות ראשי בפיוניר אמר על רקע הודעת בנק ישראל "עד כה בארה"ב ישנה מגמה של העלאות ריבית וגם באירופה מסתמן שהמדיניות המוניטרית תצטמצם אט אט. נתוני הצמיחה נראים טוב והאבטלה בשפל חסר תקדים למרות הנתון האחרון.

"האינפלציה במדד הקודם אולי לא הפתיעה אך הייתה דרמטית מאוד שכן היא נכנסה ליעד האינפלציה לאחר מספר שנים בהן הייתה מתחת ליעד בנק ישראל. מדד יולי שמר על אפקט מדד יוני כאשר האינפלציה ב- 12 החודשים האחרונים כבר עומדת חודשים רצופים ביעד האינפלציה של בנק ישראל.

"נראה כי התקופה הארוכה בה האינפלציה נמצאת תמיד מתחת ליעדי בנק ישראל הסתיימה ואנו צריכים להתרגל לעולם בו כבר אין הצדקה לריבית אפסית ואף לריבית ריאלית שלילית.  גם הגורם אשר בעיקר מנע העלאת ריבית מבנק ישראל, שער השקל-דולר, מתחיל להתייצב. בנק ישראל בראשות הנגידה דאג לשדר לכולם כי שער הדולר הינו המאבק העיקרי בו הוא מתמקד, וזאת לאור התחזקות השקל שמקשה על היצוא ומרחיקה את השגת יעדי הצמיחה והאינפלציה.

"לאחר תקופה קשה בה ראינו את השקל נחלש, מגמה זו נבלמה. נכון להיום, איגרות החוב מגלמות ציפיות לשלוש העלאות ריבית (ל-0.75%) ב- 12 החודשים הקרובים. אנו מאמינים כי הנגידה תנהג בדומה לנגידה לשעבר, ג'נט ילן, בארה"ב, ורגע לפני פרישתה מהתפקיד תעלה קלות את הריבית ל- 0.25% וכי בשנת 2019 הריבית תעמוד על לפחות 0.5% ואף גבוה מכך".

גם בהלמן אלדובי סבורים שהריבית כלפי מעלה, ומסייגים כי יש סימן שאלה גדול בקשר לאינפלציה שעשויה לגרום לדחייה בהעלאת הריבית. ליאור יוחפש סמנכ"ל השקעות בגמל ציין בעקבות הודעת הריבית – "הבנק מתקרב לצומת החלטות משמעותי. האינפלציה ב- 12 החודשים האחרונים עלתה ל- 1.3% ובכך נכנסה לטווח היעד של בנק ישראל, בין 1% ל- 3%, לראשונה מאז 2014.

"השוק נכון להיום מגלם העלאת ריבית ראשונה כבר ברבעון הראשון של 2019, אבל כדי שבנק ישראל יוכל לבצע את ההעלאה הזו האינפלציה חייבת להישאר בטווח שבין 1% ל- 3%. הצפי של השוק לאינפלציה ל- 12 חודשים עומד על 1.2%, פספוס של 0.2% או יותר באינפלציה בפועל בשנה הקרובה ביחס לתחזית השוק, כמו שראינו החודש במדד יולי, והתמונה משתנה. אינפלציה על היעד או מתחת לא תאפשר לבנק ישראל להעלות ריבית, טכנית הוא יהיה בטריטוריית נכשל. לכן הפתעות כלפי מטה באינפלציה בחודשים הקרובים יהיו מאוד מהותיים.

 "אנחנו מאמינים שהאינפלציה ב- 12 החודשים הקרובים תהיה סביב ה-1% מלמעלה, מה שיאפשר לבנק ישראל להתחיל להעלות ריבית בתחילת 2019 כמו שהשוק צופה. המדד הנמוך של חודש יולי סגר את האפשרות שנראה העלאה מוקדם יותר מתחילת 2019. עם זאת חשוב מאוד לעקוב אחרי הנתונים. סה"כ מצב המשק הישראלי מצוין, על אף נתונים קצת חלשים יותר בחודשים האחרונים. אחוז האבטלה הנמוך כבר מתחיל לייצר לחצי שכר שבהמשך ייצרו אינפלציה. כדי לחזק את התחזית שלנו על הריבית נרצה לראות בחודשים הקרובים עליה בליבת האינפלציה ושהשקל לא ממשיך במגמת הייסוף".