חדשות    

הקרן האלטרנטיבית של אי.בי.אי נסגרה: הבטיחה ללקוחות מרווחי חברות הביטוח, ואז הגיעה 2018

הפוליסה הוצגה כמסלול סולידי הנהנה מרווחים על אירועים שסיכויי התממשותם נמוכה, אלא  שאסונות הטבע של 2018 הראו שהם סבירים בהחלט

.ב-2017 שיווק בית ההשקעות אי.בי.אי את קרן ההשקעות האלטרנטיבית שהקים, שאמורה לשתף את המשקיע ברווחי חברות הביטוח מביטוחי אסונות. אבל בדצמבר האחרון גילו המשקיעים בקרן -שהשקיעו בה 100 מיליון שקל – כי איתני הטבע נגדם. אי.בי.אי שלחה להם הודעות על כך שהקרן, שרשמה בחודשים ינואר־נובמבר 2018 תשואה שלילית דולרית של 5.6%, תיסגר, וגם נכסיה  יונזלו באמצעות אי חידוש או מכירה. מהלך כזה עלול להביא להפסד נוסף. התשואה בדצמבר אומנם טרם פורסמה, ובמהלך 2017 מאז השקתה הקרן נסחרה ללא שינוי חד. למזל המשקיעים, הזינוק בשער הדולר מול השקל ב־2018, ביותר מ־8%, הקטין את ההפסד.

כשהושקה באי.בי.אי הדגישו כי מדובר בקרן ייחודית בתחום, כזו שלא חשופה לשוקי ההון ובעלת תנודתיות נמוכה יחסית, ולכן ההשקעה בה היא "אמצעי נוסף לפיזור וגיוון הנכסים שלכם, גם יעדי התשואה אטרקטיביים".

מומחיות הקרן הייתה בהשקעות במכשירים פיננסיים דמויי אג"ח שחברות ביטוח מנפיקות, והתשואה נגזרת מאירועים ש"הסתברות המימוש שלהם", כך לפי אי.בי.אי, "נמוכה". במילים אחרות, חברת הביטוח מאגחת את הפוליסות, כך שהלקוח לכאורה נהנה מרווחיה. אבל חברת הביטוח היא שמבצעת את ניתוח הסיכון האקטוארי, קובעת את התמחור, מתקשרת מול הלקוח ומשלמת לו את התביעה כמי שנושא בתשלום חלק מהפרמיה. לכן הוא נהנה מהרווח אם הסיכון לא מתממש, אך גם נושא בסיכון אם העלויות שייצרו נזקי טבע גבוהות מהפרמיות שנגבו בעבורם.

באתר של אי.בי.אי כתבו אז: "תחשבו אחת לכמה זמן קורה אסון נוראי כמו צונאמי ביפן, הוריקן קתרינה או סנדי בארה"ב וגם מה הסיכוי שכל האסונות יקרו ביחד?". עוד הבהירו באי.בי.אי למשקיעים, כי מלבד הסתברות נמוכה להתממשות הכלים סיפקו ריבית "הולמת העולה על הסיכון האקטוארי הגלום בהם, וכאן טמון הפוטנציאל לרווח".

ואז הגיעה 2018, שהוכיחה שהתרחשות אירועי טבע חריגים בסמיכות זמנים, ודאי לאור שינויי האקלים, סבירה. בשנה שעברה השתוללו שתי סופות הוריקן בצפון אמריקה – הוריקן פלורנס בקרוליינה והוריקן מייקל בפלורידה, פרצו שריפות בקליפורניה, וגם את דרום־מזרח אסיה פקדו שני אסונות טבע – טייפון ג'בי ביפן וטייפון מנגקוט בדרום סין.

גל האסונות הזה גרם להפסדים בחברות הביטוח. ולכן הן הודיעו על ייקור הפרמיות לשנת 2019, מה שלטענת אי.בי.אי הפך את כל פעילות הקרן לרווחית פחות.

בשל הריבית הנמוכה החלו בתי ההשקעות לשווק קרנות השקעה אלטרנטיביות, הכוללות גם כאלה העוסקות בתחומי הנדל"ן והאשראי הצרכני.  סיבה נוספת היא חששם של המשקיעים מהתנודתיות בשוקי ההון הסחירים, על רקע העליות החדות בעשור האחרון. קרנות אלה הוצגו כלא חשופות לשווקים וכאלטרנטיבת השקעה סולידית.

מאי.בי.אי נמסר בתגובה: "ההחלטה להנזיל ולא לחדש את הפוליסות בקרן ILS לשנה הנוכחית נעשתה לאחר הערכת סיכונים מחודשת בנוגע לשוק ביטוחי המשנה, ומתוך ראייה אחראית לכספי המשקיעים. מדובר בתשואה דומה ואף גבוהה לעומת התשואה בשוק ה־ILS, שנבעה מצבר חריג של אירועי טבע. אף שאנו מאמינים ביכולת השוק להניב תשואות עודפות לאורך זמן, אנו סבורים שכדי להגן על המשקיעים במקרה של התממשות אירוע בטווח הבינוני והארוך, על הפרמיות לעלות באופן משמעותי. יצוין כי מדובר בעשרות בודדות של משקיעים בקרן, ורובם הופנו למסלולי השקעה חלופיים באי.בי.אי". ואנחנו אומרים שאולי כדאי להוסיף לחברות הביטוח ולבתי ההשקעות גם מדעני אקלים.

ענת גואטה: "נפתח את שוק איגוח המשכנתאות, ונחבר כלים דיגיטליים לשוק ההון;

השקעות אחראיות ואימפקט – מה זה? ויש בכלל דבר כזה?