חדשות קרנות נאמנות    

הפשלה של אפסילון

מאייר: אורקה

 

פשלה ענקית בקרנות נאמנות של אפסילון. קרנות הנאמנות השונות, לרבות קרנות אג"חיות וקרנות מעורבות, השקיעו סכומים נאים במכשיר מסוכן – תעודת סל על מדד הפחד. כבר הדגשנו כאן כמה פעמים את הסיכון הענק בתעודות סל על מדד הפחד (קראו כאן) , אבל התנודתיות בשווקים והרצון להשיג תשואה, גרמו לאנשי אפסילון להשקיע במכשיר המסוכן, גם בקרנות שלכאורה משקיעות באפיקים סולידיים, וכתוצאה מכך קרנות אג"ח שאמורות לספק במקרה הטוב כמה אחוזים בודדים מחקו סביב 1% – זה הרבה מאוד כסף בקרנות אג"חיות. מנכ"ל קרנות הנאמנות של אפסילון הוא ג'רי קוטישטנו שעבר לפני כשנה מאי.בי.אי.

הנה טבלת ההפסדים:

התנודתיות בשווקים והרצון להשיג תשואה, גרמו לאנשי אפסילון להשקיע במכשיר המסוכן, גם בקרנות שלכאורה משקיעות באפיקים סולידיים, וכתוצאה מכך קרנות אג"ח שאמורות לספק במקרה הטוב כמה אחוזים בודדים מחקו סביב 1% – זה הרבה מאוד כסף בקרנות אג"חיות.

"מנהל הקרן מתכבד להודיע על קביעת שווי של תעודת סל, המוחזקת בקרנות שלעיל (להלן: "הקרנות"), עקב שערוך תעודת הסל בסיום המסחר על ידי מנהל תעודת הסל", מסבירים באפסילון, "לאור זאת, ובהתאם להנחיות דירקטוריון מנהל הקרן ולבחינה שערך בהקשר, קבע מנהל הקרן את שווייה של תעודת הסל האמורה כמפורט בקובץ המצ"ב. כמו כן, מפורטים בקובץ האמור שיעורי השינוי בשווי הנקי של נכסי הקרן כתוצאה מקביעת השווי כאמור. למען הסדר, יצוין כי עד למועד דיווח זה לא נדרש מנהל הקרן לשערך את שווי תעודת הסל". משפט קצת תמוה המשפט האחרון – שערכתם או לא, אנחנו מניחים שכן למרות שלא היתה דרישה מהרגולטור. כך או אחרת, תעודת הסל שאפסילון הפסיד עליה כמעט את כל ההשקעה היא XIV תעודת סל שהתרסקה ביום אחד (אחרי המסחר) מ-99 דולר ל-4.22 דולר.

הפסד צורם, שמבטא בעצם שתי בעיות – מדוע אפסילון משקיעה במכשירים כאלו ? ומדוכע אפסילון משקיעה שיעור לא זניח במכשירים כאלו? בסופו של דבר משקיע בקרנות אג"ח רוצה לדעת שרוב ההשקעה בקרן היא באג"ח. גם אם יש מרכיב מנייתי הוא מוגבל. האם זה נכון להשקיע בתעודת סל מסוכנת על מדד הפחד? פשלה של אפסילון.