חדשות    

העשירים בורחים מהמניות והספינה טובעת? סממנים למשבר

הירידות בבורסה העולמית בשבעות האחרונים הזכירו תקופה רחוקה יותר, של לפני עשר שנים לערך, עת משבר הסאב-פריים. אז העשירים מכרו מניות, גייסו מזומן והחלו להשקיע בנדל"ן, הנחשבים אפיק בטוח לעתות משבר. .

דוגמה של קבוצה כזו היא טייגר 21,שבה 750 משקיעים גדולים בשווי של יותר מ-75 מיליארד דולר, שהחליט להגדיל את אחזקות המזומן לסכומים שלא נראו מאז 2013. מדובר ביותר מ-10% מתיק ההשקעות. כמו כן החלה להגביר את השקעתה בנדל"ן.

כך ברבעון השני של 2016 חלה עלייה של 2% בהשקעות הנדל"ן של המשקיעים החברים בה ל-30%, לעומת 21% בלבד בהשקעה במניות של חברות ציבוריות. גם ההשקעה בסחורות – אפיק אלטרנטיבי אחר למניות – צמחו מ-0% ל-1%. כמו כן, נרשמה ירידה בהשקעות בקרנות גידור ובחברות פרטיות.

נציין כי הפעילות של חברי טייגר  הכוללת 21 אנשים פרטיים מנהלים דיונים על ההשקעות בפורומים סגורים בינם לבין עצמם, הם אינם פועלים לפי הטרנדים בשוק.  ההשקעות במזומן  ובנדל"ן במקום במניות מסמנות חוסר אמון זמני במניות הנחשבות מסוכנות בעת משבר..
 בעת משבר לצד מזומן ומניות עשירים גם מחפשים אפיקים אחרים להשקעה כמו זהב וסחורות וכן השקעות אלטרנטיביות אחרות. עוד אפיון של המשבר שהגיעו לשיאו ב-2011 היה צמצום סיכונים במקום הגדלת השקעות.

תיק הקטסטרופה

אז התפתח תיק הקטסטרופה. התיק היה מורכב משליש מההון בזהב, שליש בהשקעה דפנסיבית ובמניות של חברות גדולות ומגוונות, ושליש באג"ח ממשלתי של מדינות בטוחות ומפותחות. העניין בו עורר עניין בעיקר בקרב אנשים שחוו תקופות קודמות של קריסה כלכלית במזרח אירופה. גם אז המליצו לשמור על מזומנים ועלתה השאלה האם כדאי לשמור את המזומנים בבנק או מתחת לבלטות. היום אנחנו יודעים שרוב הבנקים החזיקו יפה וגם אלו שנפלו הולאמו וכך לא היה חשש למזומנים שהפקידו המשקיעים. בנקאים אחרים המליצו אז לייצב את התיק על 25-30% של מניות, לעומת 40% לפני המשבר הפיננסי.

איך יודעים כשבא משבר

ריצ'רד פזנה – המשקיע שיצא מהמשבר

ג'ון פולסון – להרוויח 4 מיליארד דולר ממשבר