חדשות    

הסקירה השבועית של הראל: השקיעו בישראל ובציוד רפואי

לאחר רצף עליות מרשים, מדדי המניות בארה"ב רשמו ירידות שערים בשבוע האחרון על רקע אי הוודאות סביב התפשטות נגיף הקורונה בסין. כך עולה מהסקירה השבועית של הראל. מדד ה S&P500 ירד בשבוע האחרון 1%- ומתחילת השנה רשם עלייה של 2%+. מדד הנאסד"ק ירד בשבוע האחרון 0.8%- ומתחילת השנה רשם עליה של 3.8%+. במבט קדימה, כל עוד ארגון הבריאות העולמי לא הכריז על מצב חירום ואין סכנה גלובלית סביר שאי הוודאות תלווה אותנו בטווח הקצר בלבד.

עם זאת, למי שבכל זאת חושש ומעוניין להיערך מראש לתסריטים מורכבים יותר, ניתן להיערך בחלק המנייתי בתיק ההשקעות בשני היבטים – האחד גיאוגרפי (מניות בישראל) והשני סקטוריאלי (ציוד רפואי).  לאור העובדה ששוק המניות הישראלי מצטיין בסטיית תקן נמוכה יותר בהשוואה לשווקים מפותחים אחרים ותמחור זול ביחס לעולם, בתקופות של חששות לעלייה בתנודתיות השווקים הגיוני להגדיל חשיפה לישראל על חשבון שווקים אחרים.

בנוסף, גישת השקעות הגיונית נוספת היא להגדיל חשיפה לתחומים שיש להם יתרונות במיוחד במצבים כמו אלה שנוצרו בעקבות התפרצות השפעת בסין. חברות הציוד הרפואי הן דוגמה לסקטור מתאים לתקופה לא רק בשל המוצרים שמייצרות החברות (למשל ציוד לחדרי ניתוח, מסכות וכו') אלא גם בזכות העובדה שמדובר בחברות שנהנות מביקוש צומח ורגולציה מקלה. מעניין לראות כי בניגוד לירידות במדדים המובילים בארה"ב, סקטור הציוד הרפואי שמר בשבוע החולף על יציבות. לפי הראל.

אחד התחומים המעניינים להשקעה בשוק הישראלי ממשיך להיות מניות הטכנולוגיה. ב-2019 הסתכמו השקעות קרנות הון סיכון בסטארט-אפים ישראלים ב-8.3 מיליארד דולר ואין ספק כי הדבר מהווה קטליזטור מרכזי להתפתחות התעשייה. נראה כי גם בבורסה הסקטור הזה מושפע לחיוב ובשבוע האחרון הוא עלה 3.1%+ נוספים וכ 13%+ מתחילת שנת 2020. העובדה שמניות הטכנולוגיה בת"א נמצאות בחשיפת חסר בתיקי המוסדיים והפרטיים, מעודדת ותומכת בהשקעה באפיק. בנקודת הזמן הנוכחית שווה לבחון ריענון בתיק המניות הישראלי, שממשיך להיות החלק המרכזי בחשיפה המנייתית.

  1. אג"ח בארץ– אפשרות לירידת ריבית תומכת באפיק; הנפקת ה-COCOשל לאומי בחו"ל תומכת בסקטור בישראל;
    אג"ח דולרי–  כל עוד עקום האג"ח האמריקאי שטוח, ישנה עדיפות לפיקדונות וקרנות כספיות דולריות

עקום התשואות בישראל ממשיך לבלוט בתלילותו בהשוואה לעקומים ברוב העולם המפותח. הביקושים החזקים בהנפקת האג"ח הדולרי של ישראל בשבוע שעבר (ביקוש של 20 מיליארד דולר לסחורה בהיקף 1.5 מיליארד דולר), מצביעים על העוצמה והעניין שירכז השוק המקומי עם צירוף ישראל למדד האג"ח העולמי באפריל 2020. גושפנקה נוספת לכך התרחשה בשבוע החולף בהנפקת אג"ח COCO של בנק לאומי בחו"ל שגייס 750 מיליון דולר ל-6 שנים וזכה לביקוש של 4 מיליארד דולר מכל העולם מדובר בבנק הישראלי הראשון שמנפיק חוב סחיר בחו"ל ולכן ניתן לצפות להנפקות דומות של בנקים נוספים. המרווח שבו נסגרה ההנפקה, נמוך מהמרווח של אג"ח דומה בשוק המקומי, תומך בחשיפה לסל של אג"ח בנקים COCO בישראל, המאפשרת ליהנות מהשקעה באותם הבנקים המוכרים בדירוג ממוצע AA-, אך בתשואה גבוהה משמעותית מכפי שניתן לקבל בחשיפה דרך מדד תל בונד צמודות בנקים.

במבט קדימה, אנו מתחילים להיערך לתקופת המדדים הגבוהים שצפויה ממרץ. לרוב, הרבעון השני של השני מתאפיין במדדי מחירים גבוהים יותר עונתית והביצועים של הצמודים בולטים לטובה בתקופות אלה, כאשר לא פעם המשקיעים נזכרים באיחור. אז אמנם מדד ינואר צפוי להיות שלילי (עונתית), אך יחד עם הבחירות שבפתח, שווה להתחיל לבחון כבר עתה את החשיפה של הצמודים בתיק ההשקעות – הן בממשלתי והן באג"ח הקונצרני שבו העדיפות היא לחברות בדירוגים בינוניים-גבוהים, שנהנות מתזרים חזק ולכן גם מסיכון נמוך יותר.

באג"ח הדולרי, התנודתיות החדה של עקום התשואות ובמיוחד בחלק הבינוני והארוך כפי שראינו השבוע, ממחישים כי אחזקת אג"ח דולרי במח"מ בינוני ומעלה לא מתאימה לרוב הלקוחות הסולידיים. במצב הנוכחי, נכון עבור מרבית המשקיעים להמשיך להתמקד באג"ח קצרצר ושילוב פיקדונות וקרנות כספיות דולריות.

  1. תיק השקעות– לא ממהרים לבצע שינויים על רקע ההתפתחויות בסין

למרות התנודתיות בשווקים בטווח הקצר על רקע ההתפתחויות בסין, תיק ההשקעות כיום צריך להיות ערוך בעיקר למגמות המרכזיות בשווקים – הצפי להמשך ריביות נמוכות בעולם, אפשרות שהריבית בישראל תרד וכן את ההערכות כי לפי שעה לא צפוי מיתון בישראל ובארה"ב. המשמעות הנגזרת מהערכה זו היא כי בעת הזו עדיין ראוי לשמור על חשיפה מלאה לאג"ח ומניות בפיזור רחב מאוד.

הסקירה השבועית של הראל: מי ישאיר ומי יוריד את הריבית

איפה אפשר לשכור או להשאיל ציוד עזר רפואי?

מהן הזכויות הרפואיות של ילדים ובוגרים בספקטרום האוטיסטי?