חדשות    

הסוד להוזלת תעריף המים: נדל"ן של מקורות

אתמול התבשרנו כי תעריף החשמל יירד. בשנה שעברה עלה והביא לגל התייקרויות בכל המשק. האם אנו צפויים להקלה ביוקר המחיה? כנראה לא, תעריפי המים והארנונה צפויים להתייקר וישפיעו גם הם על המחירים. אבל אולי בכל זאת יש תקווה לישראלים: הנדל"ן של מקורות.

למשל נודע כי חברת המים הלאומית מקורות מתכננת מעבר של המטה ומשרדי החברה מתל אביב לחולון. מכירת השטחים של המשרדים בתל אביב,  ברחוב לינקולן, תניב כ-1.7 מיליארד שקל.

מהלך נוסף הוא מעבר מטה מקורות לחולון, לבניין שיוקם בשטחים שמאוכלסים היום על ידי החברה־הבת שלה שח”מ (שירותים מכנים חשמליים), בשטח של יותר מ-120 דונם באזור התעשייה בחולון. עלות הבנייה בחולון על פי הניתוח הראשוני נאמדת ב-1.2 מיליארד שקל.

מקורות, החשב הכללי באוצר, משרד האנרגיה ורשות החדשנות  הסכימו  שהכסף שייוותר אחרי המעבר – המוערך בחצי מיליארד שקל – מיועד לשיפור מצבה של החברה, ויישאר בקופת חברת המים הלאומית. על פי ההערכות שהועברו בין משרדי הממשלה, המהלך יושלם בתוך שלוש שנים.

התרומה לתעריף המים מוערכת בינתיים, עוד לפני שהושלמה המכירה ועל בסיס מחיר השוק של מתחמי מסחר בתל אביב, בכ-5%. אם האומדנים יתממשו, תעריף המים של משקי הבית לא יתייקר ואף יספוג ירידה מסוימת בטווח של 5%. בעיקרון היה אפשר להוריד את התעריף כבר עכשיו אבל ממשק המים עובר רפורמה מקיפה ותוכניות פיתוח שכוללות השקעות של יותר מ-1.5 מיליארד שקל לשנה. בינואר הקרוב רשות המים בישרה על התייקרות של כ-4.4% (התעריף הנמוך, שהוא 7 מטר קוב מים לנפש), לכן ייתכן שהמהלך יממן את ההשקעות. יכול להיות גם שהמהלך של מקורות ימתן התייקרות עתידית שאולי תירשם בתחילת 2021, ואולי אף יצליח להוביל להוזלה.

כך קרה גם בחברת החשמל, שמכרה למדינה שטחים שלא משתמשת בהם, וכך מחקה חובות והצליחה בין היתר בזכותם להוריד את התעריף.

מקורות מגייסת אג"ח סחירות לראשונה בתולדותיה – בסך מיליארד שקל

חשבון מים – על מה משלמים ולמי פונים