שוק ההון    

הנפקת הבורסה צפויה ביולי

לאחר  העיכוב בשל דרישות העובדים – הנפקת הבורסה תצא לפועל ביולים, עם רוד שואל, בישראל, אמריקה וארה"ב

בימים אלה משלים משרד עורכי הדין וקסלר ברגמן את הכנת תשקיף ההנפק של הבורסה שמתוכננת בקרוב, על בסיס דו"חות הבורסה לרבעון הראשון של 2019.

השווי שעל פיו תונפק הבורסה צפוי להיות גבוה מהשווי המינימלי של 550 מיליון שקל, שעליו התחייבה ההנהלה בהסכם עם הקרנות הזרות. אם עולה השווי – כל שקל שייכנס בהנפקה מעל שווי של 550 מיליון שקל — חצי ממנו יעבור לקופת הבורסה.

ההנפקה תהיה בדרך של הצעת מכר ל־33% לפחות ממניות הבורסה. אלו מוחזקות בידי הנאמן משה טרי עבור ארבע קרנות השקעה זרות שהצטרפו לפני שנה לקרן מאניקיי ברכישת 72% ממניות הבורסה. חברי הבורסה  יוכלו למכור חלק מאחזקתם בהנפקה, אם יהיה לכך ביקוש.

מעריכים כי שווי הבורסה בהנפקה יהיה 600–650 מיליון שקל, עלייה שנובעת מהתייעלות הבורסה לאחרונה, תוך חיסכון בהוצאות השכר, ולפוטנציאל העתידי שיודגש ברוד שואו שתקיים הנהלת הבורסה. הרוד שואו מתוכנן בראש ובראשונה בישראל, אך גם מיועד לאירופה ולארה"ב, כדי למשוך משקיעים זרים.

הבורסה בוחנת גם אפשרות לבצע חלק מההנפקה בהצעה לא אחידה, כלומר הבטחת מניות לגופים מסוימים שיהיו מוכנים לרכוש בשווי מבוקש.

הקרנות הזרות רכשו את המניות מידי חברי הבורסה. העסקה להעברת מניות השליטה בבורסה התאפשרה לאחר החוק לשינוי מבנה הבעלות בה, וכך סללה את הדרך להוצאות השליטה מהמערכת הבנקאית.

קרן מאניקיי האוסטרלית־אמריקאית מחזיקה כיום בכ־20% ממניות הבורסה, ונציג מטעמה מכהן בדירקטוריון. ארבע הקרנות הזרות שהצטרפו אליה הן Sunsuper ,Moelis ,Dalton ו־Novo Nordisk Foundation הדנית, שמחזיקה בשליטה בענקית התרופות הדנית הבינלאומית נובו נורדיסק, הנסחרת לפי שווי של 118 מיליארד דולר. לארבע הקרנות אין נציגות בדירקטוריון, והן בבחינת משקיעות פסיביות בבורסה.

כל אחת מארבע הקרנות מחזיקה ישירות בכ-5%ממניות הבורסה, כשאחזקה נוספת בשיעור של 8.2% ממניות הבורסה, שמחזיקה כל אחת מהן, הועברה לידי טרי על פי הסכם הרכישה, וזאת עד להנפקה.

ההנפקה אמורה היתה להתבצע באוקטובר האחרון, אבל העימות עם עובדי הבורסה גרם להקפאתה עד להודעה חדשה.

עובדי הבורסה מחזיקים ב־6% מהמניות, כשמחציתן חסומות לשנה אחרי ההנפקה והמחצית האחרת חסומה לשנתיים. העובדים יוכלו להנזיל את האחזקה, שניתנה להם במסגרת ההסכם הקיבוצי האחרון.העיכוב שימש סנקציה על העובדים, שהכריזו על סכסוך עבודה בתמיכת ההסתדרות. ועד העובדים הציב דרישות לגבי הביטחון התעסוקתי של עובדי הבורסה כתוצאה ממכירת השליטה בה.

על רקע ההנפקה העובדים דורשים הגנה מפיטורים

עד להנפקה צפויים העובדים, שנמנים עם בעלי השכר מהגבוהים במשק, בעלות ממוצעת של כ־50 אלף שקל בחודש, להחריף את המאבק, שנמצא גם בדיונים בבית המשפט. מאבקם החל בספטמבר האחרון, כשדרשו לקבל חסינות מפיטורים לתקופה של עשר שנים מיום הנפקת הבורסה, וגם מענק של חמש משכורות לכל אחד מהעובדים המאוגדים.

ההישגים של רשות ניירות ערך – הפרטת הבורסה; חיסול האופציות הבינאריות, והפיכת תעודות סל לקרנות סל

הבורסה הפסידה 14 מיליון שקל – בנטרול הוצאה בגין עובדים, הרוויחה הבורסה – 13 מיליון שקל

הבורסה מנפיקה את הבורסה; 30% יוחזקו בידי הציבור; היתר בידי גופי השקעה אסטרטגיים