שוק ההון    

הנהלת אי.די.בי ודסק"ש בורחת, המניות צוללות

אדוארדו אלשטיין

לאחר שנודע כי סמנכ"ל הכספים של אי.דיבי ודסק"ש רוצה לעזוב ומצטרף למנכ"ל שלום לפידות, מניות שתי החברות ירדו חדות

שתי החברות־האחיות, אי.די.בי פתוח ודיסקונט השקעות (דסק"ש) סיימו את ימי המסחר האחרונים בירידות חדות. מניית דסק"ש צנחה ב־8%, ואיגרות החוב הארוכות של החברה ירדו ב־2.4% ונסחרות בתשואת אג"ח זבל של 11%. גם האג"ח של אי.די.בי ירדו  חדות, אפילו יותר, והגיעו לפחות מ-8%. בעקבות הירידות נסחרות האג"ח הארוכות והבלתי מובטחות של אי.די.בי, נכון להיום, בתשואת שיא של 29.5% ובמחיר שמשקף "תספורת" של 50%, והסיבה היא שמשקיעים חוששים לגבי יכולת החזר החוב של החברה.

דיסקונט השקעות (דסק"ש) מחזיק הב-13 נכסים, מהם ארבעה עיקריים: החברות נכסים ובניין, שופרסל, סלקום ואלרון, אלו מהווים 96% משווי הנכסים של דסק"ש.ומלבד נכסים ובניין התוצאות לא מזהירות. מניית סלקום מחקה כמעט מחצית מערכה לשווי של 1.3 מיליארד שקל, של אלרון איבדה 32.6% לשווי של 242 מיליון שקל, מניית שופרסל יציבה עם שווי שוק של 5.8 מיליארד שקל ועלייה מתונה של 3%, רק מניית נכסים ובניין זינקה בשיעור 32.5% לשווי שוק של 2.18 מיליארד שקל.

גם הזינוק  של נכסים ובניין, לפי המומחים, אינו ריאלי. זה מגיע בעקבות הצעת הרכש שפרסמה דסק"ש, כך שהחברה־האם יוצרת אשליה של העלייה במחיר מניית נכסים ובניין, והיא גם זו שתשלם על כך במסגרת הצעת הרכש שלה. הצעת הרכש למניות נכסים ובניין המוחזקות בידי בעלי מניות המיעוט באה במסגרת ניסיונה של דסק"ש להתמודד עם דרישות חוק הריכוזיות, המחייבות אותה לקפל שכבות בפירמידה העסקית. חברת אחזקות כמו דסק"ש היתה כמובן לראות ירידה במחיר מניה שהיא רוצה לרכוש. לפיכך, הזינוק בשווי השוק של נכסים ובניין מנוגד לאינטרס של דסק"ש.

בסוף השבוע שעבר העלתה דסק"ש ב־8% את המחיר שבו היא מציעה לקנות את מניות נכסים ובניין ל־360 שקל למניה, והתמורה שהיא תצטרך לשלם לבעלי מניות המיעוט עלתה בהתאם מ־654 מיליון שקל ל־707 מיליון שקל. והמשמעות של זה היא ירידה בשווי של דסק"ש. זו הידרדרות מהותית לאחר שאיבדה מתחילת השנה 27.5% משווייה ל-880 מיליון שקל.

בימים האחרונים נודע כי מחזיקי אג"ח סדרה ט' של אי.די.בי פתוח יפתחו בימים הקרובים חזית נגד בעל השליטה אדוארדו אלשטיין.  כמה מחזיקים, חלקם גדולים, פנו  לנאמן הרמטיק, בבקשה לכנס אסיפה כדי לבחון אפשרויות פעולה מול החברה. עם המחזיקים הגדולים בסדרה ט' נמנים חברות הביטוח הראל והפניקס, קרן קלירמרק, ובתי ההשקעות פסגות, אקסלנס, מיטב דש, ואחרים.

כמה גורמים הובילו למהלך: הראשון הוא עסקת בעלי עניין על בניין הליפסטיק בניו יורק, שבמסגרתה מנסה אלשטיין לקדם את רכישת הקרקע והזכויות על הבניין מידי השותפים, ובהם חברת אירסה שבשליטתו, והצעת הרכש של החברה־האחות דסק"ש למניות נכסים ובניין שבידי הציבור; והטריגר השני היה התפטרותו המפתיעה של מנכ"ל אי.די.בי ודסק"ש, יד ימינו של אלשטיין שולם לפידות בשבוע האחרון.

הממונה על שוק ההון הורה לאי.די.בי למכור את כלל ביטוח

ועדת החקירה נגד כלל ביטוח בנושא ההלוואות לאי.די.בי – התמלול המלא

דסק";ש רוצה למחוק את נכסים ובניין – האם תצליח?