חדשות    

הממונה על שוק ההון: הכפל בדמי הניהול כאן להישאר

תמונה:PIXABAY

הממונה על שוק ההון משה ברקת קבע שמגבלת כפל דמי הניהול בחסכונות הפנסיה תמשיך לשנתיים נוספות ותעמוד על 0.25%. ההארכה היא לפי הוראת שעה שמתחדשות מידי תקופה בוועדת הכספים.

המגבלה חלה על מנהלי חסכונות ארוכי הטווח של הציבור. משמעותה שמנהלי הפנסיה לא יוכלו לגלגל על החוסכים עלויות ניהול נוספות, למעט דמי הניהול השוטפים.  ההוצאות שבהן מדובר הן על רכישת ניהול השקעות מקצועי מצדדים שלישיים, כמו מנהלי קרנות נאמנות, מנהלי קרנות השקעה וגידור שרובם מחו"ל.  לפי  מנהלי הקרנות, היכולת שלהם לנהל את ההשקעות בחו"ל היא מוגבלת. לכן ברשות שוק ההון הגבילו את כפל דמי הניהול ל־0.25% בלבד מקסימום .

המסדיים טוענים שהם משיגים תשואה גבוהה יותר עבור הלקוחות לעומת  ניהול השקעות עצמאי או השקעה בתעודת סל. אלא שברשות שוק ההון,תחת  הממונה הקודמת ,דורית סלינגר, נטען כי אין שום הוכחה  לכך.   טיעון אחר היה כי החברות לא התמקחו מאוד על דמי הניהול מול מנהלי ההשקעות החיצוניים, והעדיפו לגלגל את התשלום לחוסכים. הגבלת דמי הניהול ל־0.25% הייתה  אמורה להביא את מנהלי הפנסיה להתמקח על דמי הניהול.

בחודשים האחרונים ביצעו ברקת והצוות שלו עבודה פנימית, בסיוע גורם שהכין עבודת דוקטורט אקדמאית בנושא, כדי לנסות ולהבין האם השקעה במנהלים חיצוניים באמת מייצרת תשואה עודפת שמצדיקה את כפל דמי הניהול. ממצאי העבודה הם שלאורך השנים הניבו השקעות במנהלי השקעות חיצוניים תשואה עודפת על השקעה במדד הייחוס הרלוונטי. כך שבניגוד לממונה הקודמת נמצאה הוכחה לתשואה  עקב השקעות חיצוניות.

הוזלה שכבר קיימת – הממונה על שוק ההון מציע הפחתת דמי ניהול לפנסיורים