שוק ההון    

הממונה על שוק ההון הורה לאי.די.בי למכור את כלל ביטוח

אדוארדו אלשטיין

ברקת קורא לאי.די.בי להמשיך למכור את מניות כלל ביטוח בעקבות גירעונות עצומים, הנאמן מבקש לעכב את המתווה

קבוצת אי.די.בי תיאלץ למכור בשבועות הקרובים עוד 5% ממניות כלל ביטוח שברשותה – לפי דרישת ד"ר משה ברקת, ראש רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון (הממונה). זאת בעקבות ההפסדים העצומים שאליהם הגיעה השנה.

מדיווח שפרסמה  אי.די.בי עולה כי ברקת הורה לה להמשיך במימוש המתווה למכירת החזקותיה בכלל ביטוח. בתגובה למכתב הגיבה מניית כלל ביטוח בירידה.

אי.די.בי מחזיקה כיום בכרבע ממניות כלל ביטוח בעלות שווי שוק של כ-720 מיליון שקל. עם זאת, 20.3% ממניות כלל ביטוח שבידי אי.די.בי מוחזקות למעשה באמצעות נאמן. כמו כן חשופה אי.די.בי לשינויים במחירי מניית כלל ביטוח, בשל עסקאות החלף שביצעה בעת מכירת 30% ממניות כלל ביטוח.

במסגרת מתווה המכירה, שאושר בפסק דין של בית המשפט המחוזי בתל-אביב, נקבע כי על אי.די.בי למכור 5% ממניות כלל ביטוח שברשותה מדי ארבעה חודשים. את המכירה הקודמת ביצעה אי.די.בי ב-2 בינואר, כך שאת המכירה הבאה היא נדרשת לבצע לכל המאוחר בתחילת מאי.

. במכתב ששלח נאמן האג"ח  ביקש כי ברקת יורה על עיכוב מכירת מניות כלל ביטוח שבידי הנאמן, לתקופה המקסימלית האפשרית, ובכל מקרה עד למועד ההכרעה של ברקת בבקשה המחודשת של אדוארדו אלשטיין, הבעלים, לקבלת היתר שליטה בחברת כלל ביטוח.

מהמכתב עולה כי עצירת המתווה עשויה לאפשר לאי.די.בי לממש את החזקותיה בכלל ביטוח בשוויין הכלכלי, חלף שווי השוק שלהן שהוא לכאורה נמוך יותר בתקופה הנוכחית.

נאמן האג"ח גם טען במכתבו כי אי.די.בי נמצאת בסביבת חדלות פירעון, כפי שמשתקף מהשווי הנכסי הנקי שלה, ובשל כך הנהנים ממנגנון הנאמנות הם למעשה נושי החברה. ולכן על נאמן המניות להביא בחשבון את שיקולי הנושים והאינטרסים שלהם, וכי הנסיבות מחייבות הפעלת שיקול דעת חדש.

עוד טען נאמן האג"ח במכתבו, בין היתר, כי כל היעדים אשר עמדו בבסיס פרסום המתווה מלכתחילה הושגו ויושמו, וכי מעבר לכך, ניתן גם היום להשיג יעדים נוספים אותם ידרוש הממונה. במכתב ציין נאמן האג"ח כי ראוי לשקול מחדש את לוחות הזמנים למכירת מניות כלל ביטוח לפי המתווה, מאחר שהמכירה בהתאם למתווה לא תאפשר לאי.די.בי למקסם את התמורה מהן.

ועדת החקירה נגד כלל ביטוח בנושא ההלוואות לאי.די.בי – התמלול המלא