קריירה    

המלצות לראיון עבודה – הן תמיד עוזרות לכם?

הפתגם העתיק אומר ספר לי מה חבריך ואומר לך מי אתה. הדבר נכון שבעתיים כשמדובר בממליצים. נכון, לרוב הניסוח השגרתי "המלצות יינתנו לפי דרישה" נשאר ניסוח ריק, מיומנות והתרשמות אישית ולפעמים קשרים עוזרים יותר במציאת תפקיד. אבל המלצות הן לא  תמיד מועילות לנו, כפי שהמלצה של עובד בחברה לא תמיד תעזור לנו.

מה ההשפעה של המלצה

אם הבוס התרשם, תיאם איתכם ציפיות שכר ותנאי עבודה, נראה לו שאתם מתאימים, רוב הסיכויים שהמלצה לכאן או לכאן לא תשנה הרבה. עם זאת, יש סיכוי של אחת לחמש שדווקא הממליץ הוא שימנע או יקדם את קבלתכם לעבודה.

אנשי משאבי אנוש סומכים יותר על המלצות, 80% מהם אומרים שמסתמכים באופן קבוע על המלצות כדי לקבל מועמד לעבודה. לעומת 71% מהמעסיקים פי סקר של SHRM שנערך בארה"ב. מנהלי גיוס גם מדווחים שהם פוסלים כ-20% מהמועדים אחרי שהם מדברים עם הממליצים שלהם, כך לפי סקר של OfficeTeam.

מי צריכים להיות הממליצים

ייתכן שאתם אנשים נעימים והייתם המלצרים הכי טובים בקפה חדווה בשנות התשעים, אבל ההמלצות צריכות להיות של ממליצים רלוונטיים לתפקיד וכן של ממליצים איכותיים. לפני שאתם מוסרים את המספר והשם, תדאגו לנהל שיחה עם הממליץ, לספר לו קצת על התפקיד המבוקש ולבקש את הסכמתו

מספיק שני ממליצים שעבדתם איתם רבות ושאתם מכירים ומכירים אתכם ואת עבודתכם לעומק. לפעמים מעסיקים אפילו יכולים לשאול אנשים שמכירים אתכם ועבדו איתכם בלי אפילו שתסמנו אותם ממליצים. כאן אין הרבה מה לשעות חוץ מלהשאיר רושם טוב לכל מקום שבו אתם הולכים.

כמו כן אם אתם חושדים שמישהו עלול לדבר סרה בכם, הכינו רשימה של ממליצים שתוכל לתקן את הנזק.

המלצות במקרה פיטורים

אם פוטרתם שלא על רקע יייעול וקיצוצים,  אפשר לבחור מישהו שאינו הבוס הישיר, כמו קולגה, מנהלת משאבי אנוש, או מנהל לא ישיר. בכל מקרה אל תסתירו את העובדה שפוטרתם. זה יכול לעלות בשיחה. אם

המלצות שליליות

לרוב ההמלצות לא יפגעו בקבלת המועמד לעבודה, הן  כי המועמדים בוחרים את הממליצים שיגידו עליהם דברים טובים, הן כי הם מכינים את הממליצים והן כי הממליצים בסך הכול רוצים שהמועמד יקבל את העבודה.

לרוב המלצה שללילית כמובן לא תגיע ממליץ רשמי אלא מרחרוחים ומניעת קבלה לעבודה בשלב כה מאוחר מושפעת בעיקר מאמירות חמורות כמו עניינים משפטיים, משמעת וכד'.