הלוואות    

הלוואה ממקום העבודה – איך לוקחים והאם כדאי

shutterstock
מעודכן ל-07/2021

 

אם אתם עובדים ונזקקים להלוואה ומיציתם את כל אפשרויות ההלוואות או שאתם מעוניינים בהלוואה בריבית נמוכה או בלי ריבית כלל, אצל חלק מהמעסיקים אפשר לקחת הלוואה כזו. במקום להיות חייבים לבנקים ולעמוד בהחזרי חוב, ההלוואה מנוכה מהמשכורת. אבל צריך לעשות זאת בחוכמה.

כמו בהלוואה שלוקחים מחברים וממשפחה, שני הצדדים חייבים לתעד כל פרט בהסכם כתוב – סכום ההלוואה, הריבית, מועד תום ההלוואה, ערבים וכדומה. מומלץ גם לציין תנאי יציאה מההלוואה במקרה של פיטורים או התפטרות. כמו כן, על העובד לדאוג שהמעסיק לא ינצל את ההלוואה כדי לדרוש שעות עבודה נוספות או להפרה של תנאי חוזה העבודה. בכל מקרה, הלוואה מהמעסיק היא הטבה הניתנת בתנאיו במגבלות מסוימות.

כמה אפשר לנכות מהשכר?

על פי חוק הגנת השכר, לא ניתן לנכות יותר מרבע משכרו של העובד לצורך החזר ההלוואה. גם אם החזר ההלוואה אינו מנוכה מהמשכורת אלא היא מוחזרת בהמחאות למשל או בשטרות חוב. העובד צריך לקחת בחשבון שכך למעשה הוא אינו יכול להחזיר את ההלוואה במהירות בסכומים גבוהים.

מה קורה במקרה של פיטורים

כאמור, במהלך העבודה החוק קובע תקרה לסכום שהמעסיק יכול לנכות משכרו של עובד לצורך החזר ההלוואה. אולם במקרה של סיום העבודה, המעסיק יכול לנכות את יתרת החוב בסכום אחד.

מיסוי על הלוואות מהמעסיק

עובדים משלמים מס לא רק על ההכנסה השוטפת, אלא גם על הטבות המעסיק כולל ביטוח ודמי בריאות. בנוגע להלוואות, מס הכנסה קבע שיעור ריבית בהתאם להמלצת בנק ישראל המשתנה אחת לשנה. בהלוואות שיתרתן עולה על 7,800 שקל, בהלוואות שסכומן הוא 7,800 שקל או נמוך מתקרה זו – המיסוי הוא לפי מדד המחירים לצרכן. הלוואת מעסיק שתינתן בריבית נמוכה מכך או בסכום גבוה מכך תיחשב כהטבה החייבת במס ונחשבת לחלק משכר העבודה.

אם המעסיק אינו מלכ"ר או ארגון פיננסי, אפשר לחייב את העסקה גם במע"מ.

הלוואה כבונוס

הרבה מעסיקים נותנים הלוואות כבונוסים, למשל הטבה בתנאי שהעובד יעמוד ביעדים ארוכי טווח, או שהם מציעים סכום כסף שייפדה לאחר תקופה. גם בונוסים אלו הם הלוואות, ולכן ההפרש ביניהם לבין התנאים שנקבעו במס הכנסה יהיה חייב במס, בחישוב חודשי.

יתרונות וחסרונות

היתרונות העיקריים בהלוואה מהמעסיק הם ריבית נמוכה ויכולת החזר קבועה. המעסיק גם אינו דורש ביטחונות. החיסרון הוא שההלוואה יכולה להשפיע על אופי העבודה, להוביל לדרישות משונות מהמעסיקים, ולעתים גם המיסוי עלול להפוך את ההלוואה ללא כדאית. חיסרון נוסף הוא שאי אפשר לכסות את ההלוואה בסכומים גבוהים.

אז האם זה כדאי? תלוי בגובה ההלוואה, בגובה המס, בגובה הריבית וביחסים עם המעסיק. אם הכל עדיף על האופציות האחרות, לכו על זה.

הלוואה במימון ישיר – מה היתרונות? האם כדאי לקחת?

קרנות השתלמות  – שאלות, תשובות  ומסקנה אחת ברורה – כדאי, שיהיה לכם!

פנסיה – מה זה? איך חוסכים לפנסיה? מהם מוצרי החיסכון הפנסיוני? כמה לחסוך כל חודש? ועוד

קרדיט shutterstock

מה צריך לדעת לפני שלוקחים הלוואה            קרדיט shutterstock

 

איך מקבלים הלוואה אונליין?         pexels