חדשות    

הלוואה בערבות המדינה – כל מה שצריך לדעת

הלוואה בערבות המדינה היא  פתרון שנועד לעסקים קטנים ובינוניים. הבנקים לא ממהרים להלוות לעסקים אלו בגל הסיכון הכרוך בעסק חדש או בעסק עם קשיי תזרים. במקרה כזה הבנק לא ימהר לתת את ההלוואה, ידרוש ביטחונות או יעלה את הריבית מאוד כך שלא ישתלם לעסק.

לחלל זה נכנסת הקרן לעסקים קטנים ובינוניים המאפשרת הלוואה בערבות המדינה בתנאים מועדפים.

מהי הלוואה בערבות המדינה

הקרן המלווה בערבות המדינה היא למעשה קרן של מיליארדרים בחסות משרד הכלכלה והאוצר. הקרן נותנת ביטחונות לעסקים קטנים ובינוניים עבור הלוואות  באחד הבנקים הבאים: לאומי, מזרחי, מרכנתיל דיסקונט, אוצר החייל.

יתרונות

היתרון העיקרי הוא ריבית נמוכה יחסית. עוד יתרונות הם החזר תוך חמש שנים, אישור זכאות של המדינה, אפשרות להלוואות גרייס המאפשרת להחזיר הלוואה במועד מאוחר יותר, ביטחונות נמוכים מצד העסק וכן לא מקשה על לקיחת הלוואות עתידיות

הזכאים להלוואה

כל עסק שהמחזור שלו אינו עולה על 100 מיליון שקל בשנה רשאי לקבל ערבות בערבות המדינה, בתנאי שאין לו חובות למדינה, לא נמצא בהליכי הוצאה לפועל, פשיטת רגל וכינוס נכסים. כמו כן לקוחות מוגבלים לא יוכלו לבקש הלוואה. גם עמותות יכולות לבקש הלוואה.

סכום ההלוואה

סכום ההלוואה המותר הוא עד חצי מיליון שקל המיועדים לפתיחת עסק או לצורכי מימון והשקעה או 8% מהמחזור השנתי, הגבוה ביניהם, בהתאם למסלול.

מסלולים בערבות המדינה

קיימים שלושה מסלולים:

עסק חדש: מסלול זה מיועד למי שנמצא בשלבי הקמה של עסק חדש או מעוניין. לפתוח כזה. על היזם להביא 10% הון עצמי לאישור ההלוואה.

מסלול הון חוזר לעסקים בקשיי תזרים: עסקים בקשיי תזרים יכולים לקבל הלוואה בערבות המדינה בתנאי שמראים יכולת החזר ומראים כי הקושי התזרימי הוא זמני או שהם נמצאים בליווי עסקי מהותי.

מסלול לשיפור העסק: עסקים מכניסים שרוצים לשדרג את העסק, להגדיל ציוד, כוח אדם, לעבור מקום, להתרחב וכן הלאה זכאים למסלול זה. במסלול זה ההשתתפות העצמית גבוהה יותר, 25%. אפשר גם מסלול משולב המשלב עסק בקשיי תזרים ועסק שרוצה לגדול.

מסלול מהיר: הלוואה זו מתאימה לעסקים שהמחזור שלהם עד 3 מיליון שקל, וההלוואה ניתנת עד סכום של 100 אלף שקל.

מסלול השקעות לתעשייה:  גובה ההלוואה עד 90% מגובה ההשקעה או עד 15% ממחזור העסק (הנמוך מביניהם), נדרשים לעד 30% בטחונות להלוואה או שעבוד של נכס (ברכישת נכס).

עסקים יצואנים (יצוא בהיקף של לפחות 250 אלף דולר בשנה שקדמה להגשת הבקשה): גובה ההלוואה עד 12% מהמחזור, נדרשים לעד 25% בטחונות.

איך להגיש בקשה להלוואה בערבות המדינה

אומנם מדובר בהלוואה בתנאים מעולים לעסק, אך קשה לקבל אותה, הן משום שצריך לעבור סבכת בירוקרטיה והן משום שצריך להציג תוכנית עסקית מפורטת.

תוכנית עסקית: ראשית, יש לבנות תוכנית עסקית של 5-10 עמודים, הכוללת את ההיסטוריה הכלכלית של היזם. בעסק קיים צריך ניתוח כלכלי של העסק שלוש שנים אחורה. צריכים להיות נתונים על השוק שבו העסק פועל, איך מתמחרים בו, מה אמצעי השיווק ועלותם, מה הוצאות העסק, למה מיועדת ההלוואה, יכולת ותוכנית החזר להלוואה ועוד. הנתונים הפיננסיים צריכים להיות מגובים בהוכחות.

הקרן מציעה עזרה של מעוף בבניית התוכנית העסקית.

את התוכנית מגישים לקרן לעסקים קטנים. יש להגיש את הבקשה לאחד מהגופים המתאמים של הממשלה בקרן אשר מבצעים את בדיקת יכולת ההחזר של העסק וממליצים על מתן הלוואה או שלילת הבקשה (חברת ג'י.אס.אי מחקר אנליטי או למשרד רו"ח עובד בן-דוד) לאחר שהם מעיניים בבקשה הם קובעים פגישה עם בעל העסק ומחליטים אם לאשר או לסרב. מומלץ להביא מלווה עסקי לענות על השאלות.

החלטת מנהל הקרן: לאחר הפגישה עם הכלכלן מטעם הקרן מנהל הקרן מחליט אם לאשר, לאשר חלקית או לדחות את ההלוואה. בשלב זה עוברים לבנק.

החלטת הבנק: מבקש ההלוואה יכול לבחור אחד מארבעת הבנקים המוזכרים לעיל. אפשר גם לבחור את הסניף. והבנק לא חייב להיות הבנק שבו יש ללווה חשבון. מנהל הבנק יחליט אם לאשר חלקית, לאשר בכלל או לדחות.

ועדה מרחבית:  לאחר החלטת הבנק הבקשה עוברת לוועדה מרחבית שיכולה לקבוע את כל אחת משלוש האפשרויות.

ועדה אחרונה:  אם קיבלתם את כל האישורים, תועברו לוועדה סופית הכטלל  את נציג הבנק, הקרן והאוצר, זו תחליט את ההחלטה הסופית. המידע יועבר אליכם דרך הבנק.

בקשות להלוואה יש להגיש באמצעות הגופים שנבחרו כמתאמים של הקרן המפורטים להלן:
​​​

חברת ג'י.אס.​אי מחקר אנליטי:

להגשת בקשה באתר: keren.gse.co.il
טלפון: 03-5213030

משרד רו"ח עובד בן דוד:

להגשת בקשה באתר: keren.bdsk.co.il​
טלפון: 03-7255555

הגשת בקשה באמצעות מעוף או יועץ עסקי

אפשר להגיש בקשה באמצעות  מעוף או יועץ עסקי שיבדקו את היתכנות הבקשה ויציעו הצעות לשפרה

בקשה עצמית

בעקבות הקשיים והבירוקרטיה הוחלט שכל בעל עסק יוכל להגיש בעצמו. השאלון מאפשר לכל בעל עסק להגיש בעצמו את בקשתו לקבלת הלוואה מהקרן, בצורה פשוטה, ידידותית ומהירה יותר מאשר בעבר ובעלות כוללת של 250 שקל.

מידע נוסף בדבר הגשת הבקשה לקבלת הלוואה מהקרן בערבות המדינה ניתן למצוא בקישורים הבאים:

http://keren.gse.co.il/

http://keren.bdsk.co.il/

שיעורי הצלחה

בשנים האחרונות חצי מהבקשות לא מאושרות. בענף ממליצים להשתמש בייעוץ עסקי כדי להגדיל את הסיכויים.

ערבות וביטחונות

המדינה ערבה רק ל-70% מסכום ההלוואה. על הלווה להביא 25% ביטחונות משלו, השיעור הנותר ללא ביטחונות. במסלול של הקמת עסק הביטחון מצדכם הוא 10% בלבד. במסלול תעשייה נדרש ביטחון גבוה יותר.

ריבית

שיעור הריבית על ההלוואות לפי המסלולים השונים יהיה כמקובל במערכת הבנקאית להלוואות מסוג זה ויאושר על ידי ועדת האשראי של הקרן.

כמה זמן לוקח לקבל הלוואה בערבות המדינה

בעיקרון ההליך כולו לא אמור לקחת יותר מחודש-חודשיים, אבל אם נדרשות השלמות זה יכול לקחת גם שלושה חודשים ויותר.

ערעורים ובקשות נוספות

אם הסכום אושר בחלקו, אפשר להגיש בקשה נוספת להשלמת הסכום. אפשר גם לבקש במסלול אחר עד חצי מיליון שקל או 8% מהמחזור השנתי, אם הוא גדול מהסכום. או לגשת לבקשה חוזרת באותו בנק או בבנק אחר בתוך 45 יוןם.

הלוואה בערבות המדינה – עכשיו זה פשוט יותר

ערבים להלוואה או לשכר דירה – מה צריך לדעת