חדשות    

הייעוץ הפנסיוני בבנקים לא מתרומם

חלפו 4 שנים מאז שהחלו הבנקים לספק ללקוחות ייעוץ פנסיוני. זה התחיל בקול תרועה רמה ונמשך בקול ענות חלשה, והדוח של המפקח על הביטוח ושוק ההון, פרופסור עודד שריג, ממחיש עד כמה הייעוץ הפנסיוני בבנקים נכשל (לפחות בינתיים).

בשנת 2011 טיפלו בבנקים ב-46 אלף לקוחות בלבד בתחום הייעוץ הפנסיוני, בעוד שבנת 2010 טיפלו ב-57 אלף לקוחות, ובשנת 2009 בהיקף גדול יותר. היקף הנכסים שעליהם יעצו הבנקים, נמצא גם כן בירידה, כשב-2011 ייעצו הבנקים על נכסים בסך 13.7 מיליארד שקל, רוב הסכום בקשר לקופות גמל וקרנות השתלמות. אמנם, היועצים בבנקים לא מספקים ייעוץ על ביטוחי מנהלים – אין להם ידע וסמכות בתחום הביטוח, אבל על קרנות פנסיה הם יכולים תיאורטית לייעץ, ובכל זאת הם כנראה מעדיפים שלא, או שפשוט הלקוחות לא פונים אליהם בקשר לקרנות פנסיה. 

הכניסה של הייעוץ הפנסיוני לבנקים לוותה בתקווה גדולה. סוכנויות ההסדרים של חברות הביטוח, המשווקים הפנסיונים וסוכני הביטוח, אינם אובייקטיביים במתן ייעוץ פנסיוני, והתקווה היתה שכניסה של הבנקים תאפשר ללקוחות לקבל ייעוץ אמיתי ומקצועי לחלוטין. סוכני הביטוח, משווקים פנסיונים וסוכנויות ההסדרים בכלל, מעוניינים  שתחסכו במסגרת ביטוח המנהלים וקרן הפנסיה שמתגמלים אותם בשכר הגבוה ביותר, כאשר  לרוב מדובר בביטוח מנהלים, היות ובקרן פנסיה מלכתחילה דמי הניהול נמוכים והשכר שלהן בהתאמה נמוך גם כן.  ברגע שהשכר  (דמי הניהול)  שלהם  תלוי במוצר שהם משווקים ברור כמובן שהם ידחפו את המוצר הכי כלכלי מבחינתם, גם אם לא מדובר במוצר טוב לחוסכים עצמם (תשואות נמוכות, דמי ניהול גבוהים וכו'). אחרי הכל, הם עובדים בשבילם לא בשבילכם. ככה נראה שוק הייעוץ הפנסיוני כיום, וחבל, כי היתה האפשרות לשנות זאת – לפני 4שנים, כאמור, הוקמו  מערכי ייעוץ אובייקטיבים בבנקים. הבנקים למעשה, מקבלים מכל אחד מהגופים את אותה העמלה (0.25%) בלי תגמול עודף, וכך, העריכו, יתקבל ייעוץ אמין ואכותי שתלוי בביצועים , בסיכונים ובהעדפות של כל חוסך. לבנקים אין אינטרס לדחוף קרן או ביטוח מסויים.; בשיטה הזו  החוסך יקבל את הקרן, ביטוח מנהלים שמתאים לו.

בפועל, המצב מורכב  – כאשר המעביד מסדר לעובד שלו פנסיה או ביטוח מנהלים, הוא מבקש מסוכן הביטוח שלו לטפל גם בעובדים (ואולי על הדרך מצליח בזכות זה לקבל הנחה על ביטוחים אחרים), והעובדים לא באמת יתנגדו לייעוץ שנכפה על ידי בעל הבית בעקיפין.; הם לא באמת יכולים להגיד – "תודה רבה על הייעוץ, אבל יש לנו סוכן משלנו, אנחנו מקבלים ייעוץ  עצמאי ומוותרים על הייעוץ שלך".
וזו הסיבה שמערכי הייעוץ בבנקים התבררו (לפחות בינתיים) ככישלון גדול. מאז שהוקמו מערכי הייעוץ בבנקים, קוצצו שני שליש ממערך היועצים הפנסיונים. 

כך או אחרת, בפיקוח על שוק ההון והביטוח מדגישים בדוח השנתי כי הייעוץ של הבנקים צפוי להתרחב בשנה הבאה, כאשר בשנת 2013 צפוי להיכנס תיקון לחוק שיאפשר תשלום עמלות הפצה עבור ייעוץ בביטוחי חיים. מעבר לכך, לקראת סוף שנת 2013, מעדכנים בפיקוח על שוק ההון והביטוח צפויה לפעול מערכת המסלקה הפנסיונית שתסייעה בהעברת מידע לבעלי רישיון על החיסכון הפנסיוני של לקוחות וזאת לצורך מתן ייעוץמקיף.